فرش کوروش

افزایش 40% قیمت فرش

احتمال افزایش 40% قیمت فرش ماشینی به دلیل نبود ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت مواد اولیه

خبرها از صنعت فرش کاشان بسیار نا خوشایند هست با نشستی که روز پنج شنبه 31 خرداد سال 97 انجام شد مهندس عبدالرحیم مفیدی ، در این نشست با اشاره به اینکه مشکلات را بایستی خودمان حل کنیم و نباید منتظر این باشیم که دولت مسائل و مشکلات ما را حل کند گفت: تنها مشکل ارز است که برای تولید کننده ها قابل حل نیست که حل آن از عهده تولیدکنندگان خارج است.

مدیرعامل هیئت‌مدیره شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی ،(بیشترین کارخانه های فرش ماشینی در این شهرک بر پا هست) با تأکید بر اینکه همه ما تولیدکنندگان فرش ماشینی باید قیمت فرش را باقیمت مواد اولیه به‌روز تعیین کنیم افزود: درصورتی‌که این افزایش قیمت به توافق همه برسد هیچ‌کدام از واحدهای تولیدی فرش ماشینی در شهرک، نباید فرش را زیر قیمت تعیین‌شده بفروشند تا از این بحران صنعت به خوبی رها شویم.

به گفته وی، پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت فرش ماشینی در نشست هفته آینده نیز مجدداً بررسی و نهایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش ماشینی شهرستان آران و بیدگل کاشان ، نیز دو مشکل را از چالش‌های اساسی تولیدکنندگان فرش ماشینی در شرایط حاضر دانست و گفت: اول اینکه مشتریان به‌راحتی افزایش قیمت فرش را نمی‌پذیرند، دوم اینکه میزان بافت و تولید فرش در اکثر واحدهای تولیدی از ابتدای سال تاکنون از ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش‌یافته است حال با این شرایط اگر افزایش قیمت نیز داشته باشیم، درفروش فرش ماشینی دچار مشکل خواهیم شد.

حاج مهدی نوروزپور،مشکل واردات نخ آکریلیک و کمک به بازار، حل مسئله ارز و مشکلات ناشی از آن را نیز تأکید کرد و گفت: تعامل بافندگان با ریسندگان و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات آن‌ها و جلوگیری از توقف تولید برای هر دو صنف ضروری است.

وی تعیین قیمت جدید فروش به‌صورت یکسان برای تمام واحدهای شهرک را نیز تأکید کرد و گفت: نداشتن مواد اولیه عامل تعطیلی واحدهای تولیدی فرش خواهد شد..

• تولید با برنامه ریزی و فروش نقدی یک راهکار برون‌رفت از بحران صنعت فرش ماشینی است

مدیرعامل شرکت فرش ماشینی آسمان نیز در ادامه با تأکید بر اتحاد و تعامل بافندگان فرش ماشینی و تولید با برنامه‌ریزی گفت: فروش نقدی یک راهکار برون‌رفت از بحران صنعت فرش در وضعیت اخیر است.

حاج رضا لاجوردی، با اشاره به اینکه افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت مواد اولیه فرش ماشینی از اسفندماه سال گذشته تاکنون گفت: تمام مواد تولید فرش اعم از گرانول، رزین، پلاستیک، چله و الیاف افزایش قیمت داشته است بنابراین تولیدکنندگان فرش ماشینی کاشان نیز نباید کالای تولیدی خود را با ضرر و زیان بفروشند.

وی، با تأکید بر اینکه دولت به‌هیچ‌وجه برای خرید جوت و الیاف دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌دهد گفت: تولیدکنندگان دیگر منتظر دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشند چراکه برگه‌های خرید قبل نیز باطل شد.

به گفته وی، شهرک صنعتی صباحی بیدگلی با فعالیت ۵۰۰ تولیدکننده فرش ماشینی در تعیین امور و شرایط بازار فرش نقش بسیار سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده برای دیگر شهرک‌های این منطقه دارد و می‌تواند خط‌مشی کلی را برای همه آن‌ها مشخص و الگوسازی کند.

لاجوردی، تصریح کرد: تولیدکنندگان فرش ماشینی با زحمت و تلاش فراوان سال‌های زیادی از ۱۵ تا ۳۰ سال است که در این صنعت متحمل رنج و هزینه شدند بنابراین باید برای مال و اموال و فرش خود ارزش قائل شوند و آن را به قیمت ناچیز نفروشند.

وی اظهار داشت: یک واحد تولیدی فرش حتی اگر یک نوبت‌کاری کار کند بهتر از آن است که جنس خود را به‌صورت چک مدت‌دار که درنهایت هم برگشت بخورد بفروشد.

*رقابت‌های بی‌جا ما را اذیت می‌کند

مدیرعامل شرکت فرش پامچال، نیز در پایان این نشست کاهش هزینه‌های تولید را یادآورشد و گفت: اگر فرش را نقد بفروشیم می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.

حسنعلی رمضانی، حل مشکلات را با استفاده از نظرات و مشاوره کارشناس اقتصادی تأکید کرد و گفت: رقابت‌های بی‌مورد همکاران است که همه را به چالش می‌کشد و اذیت می‌کند.

شایان‌ذکر است: نشست هم‌اندیشی صاحبان صنایع شهرستان آران بیدگل با حضور محمود تولایی رییس اتاق بازرگانی کاشان، مجتبی محلوجی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آران و بیدگل ، هیئت‌مدیره شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی، تولیدکنندگان فرش ماشینی و موضوع بررسی مشکلات و موانع پیش روی تولید این صنعت در مسجد امیرالمؤمنین (ع) شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی برگزار شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

1 فکر در مورد “ افزایش 40% قیمت فرش

  1. آقای گفت:

    فرش کاشان از دیرباز بهترین فرش جهان بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *