فرش کوروش

انواع طرح های فرش ماشینی

 

انواع طرح های فرش ماشینی

 

از شروع تاریخ تا امروز فرش همواره دچار تحول شده است . در ابتدای تمدن بشری ، از پوست به عنوان فرش یا همان قالی استفاده میشد که دارای طرح های سادهای بود . با گذشت زمان نقش ها ریزتر و با ظرافت بیشتری به کار گرفته می شدند و همین طور طرح ها پیچیده تر با ظرافت و زیبایی بیشتری آمیخته می شدند . در ادامه این مقاله قصد بررسی نقش فرش ماشینی کارخانه کاشان به طور مفصل برای داشتن یک انتخاب مناسب و به یادماندنی داشته باشیم که می توانید آن را مطالعه کنید .

 

 

1- نقش فرش های ماشینی

در مجموع ، دسته بندی در نقش فرش های ماشینی به دو دسته تقسیم می شوند ، طرح اول شامل نقش هایی از انواع طرح هایی برگرفته شده از اشکال هندسی و طرح دوم و دیگری قالی گلدار نامیده می شود . عشایر در بافت دسته اول از طرح های فرش ماشینی که شامل اشکال هندسی هستند ، بسیار ماهر بودند . عشایر این طرح ها را به صورت ذهنی و که برگرفته از فرهنگ قومیت خود بود می بافتند.

 

 

1-1- طرح ترنج فرش های ماشینی

یکی از پر طرفدارتیرین طرح های فرش ماشینی می باشد که شامل یک منحنی می باشد که نقش فرش را بسیار زیبا کرده است و می توان گفت بقیه طرح های فرش ماشینی را زیر مجموع این طرح قرار می گیرد . طرح ترنج فرش های ماشینی از اشکال مختلفی مثل پرنده ای افسانه ای مانند سیمرغ ، درخت ، گل استفاده می کند و در بیشتر فرشهای ایرانی به این یک منحنی در مرکز فرش قرار میگیرد و بین حاشیه و مرکزیت با اشکال پرنده و درخت و دیگر اشیا افسانه ای و زیبا تشکیل می شود.

 

 

1-2- طرح های شاهانه فرش ماشینی

ایران بدلیل تاریخچه قدیمی و وجود مکان های قدیمی و بسیار زیاد همواره از طرح های تاریخی مانند طاق بستان در فرش های ماشینی خود استفاده می کرده است در ادامه با توجه به تغییرات حکومت ها و تاثیراتی که سردمداران حکومت ها بر مردم و همچنین تاثیرات جامعه بر مردم تغییراتی بر روی طرح های فرش ماشینی گذاشته شد ، طرح فرش شاه عباسی مثالی از همین دسته از تغییرات می باشد. از جمله نقش های مورد پسند عموم میتوان به طرح و نقش هایی اشاره کرد که دارای پیچیدگی خاصی از گل هستند در مجموع به این نوع طرح ها اسلیم گفته میشود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *