فرش کوروش

ایا فرش گل برجسته خوب هست ؟

آیا فرش گل برجسته خوبه؟

 

خرید و استفاده از فرش در زندگی بیشتر خانواده های ایرانی نقش ضروری دارد، بسیاری از افراد دوست دارند برای کفپوش منزل شان از فرش ماشینی در انواع رنگ، طرح و مدل استفاده کنند. یکی از زیباترین انواع فرش ماشینی، فرش های نقش برجسته یا فرش گل برجسته هستند. نحوه بافت این فرش ها طوری است که در بخش هایی از فرش که طرح باید برجسته باشد، ضخامت فرش بیشتر است. به همین علت باعث دیده شدن بهتر نقش و نگار می شود. قرار گیری این برجستگی ها در کنار قسمت های مسطح فرش، سبب ایجاد سایه و روشن می کند. این مطلب مختص ویژگی های فرش نقش برجسته تهیه شده است و راهنمایی است تا بتوانید بهترین فرش گل برجسته را برای خانه خود انتخاب کنید.

 

تاریخچه فرش نقش برجسته

 

فرش نقش برجسته، اولین بار تولید در شهر اصفهان و توسط استاد علی خدادادی بافته شد. علی خدادای در سال ۱۳۵۶ با تجربه ده ساله خود در این صنعت و هنر، شروع به بافت این نوع فرش کرد و نتیجه کار نیز فرشی با نام بوستان بود. فرش بوستان یکی از منحصربه فردترین طرح های فرش در جهان است که با هنر و ذوق ایرانی در مدت حدود ۷ سال تولید شده است. زیبایی این اثر سبب شد تا تولیدکنندگان فرش ماشینی کشور نیز  اقدام به تولید انبوه این نوع فرش نمایند و به این صورت فرش گل برجسته به بازار فرش عرضه شد.

 

گل وسط فرش گل برجسته

گل وسط فرش گل برجسته

فرش گل برجسته چگونه بافته می شود؟

 

قبل از بررسی معایب و مزایای فرش گل برجسته، بهتر است بدانید که این نوع فرش چگونه بافته می شود. دلیل تمایز فرش های ایرانی با دیگر فرش های جهان، توانایی و خلاقیت منحصر بفرد بافندگان ایرانی است. هنرمندان کشورمان با کمک ابتکارات مختلف در چله کشی و استفاده از ساختار هندسی متفاوت در دار قالی، فرش گل برجسته دستباف نیز می بافند.

کارخانه های فرش ماشینی برای تولید انبوه فرش گل برجسته، از دستگاه های مخصوصی استفاده نمی کنند. بلکه با استفاده از الیاف مختلف، این برجستگی را در فرش ماشینی ایجاد می کنند.در زمان بافت فرش جاهای که قرار هست تورفتگی ایجاد بشود نخ هایباک استفاده میشود که باعث میشود بعد از انجام اهار این مناطق فرو رفتگی ایجاد شود و فرش برجسته شود.

 

تنوع فرش گل برجسته

نمای نزدیک گل برجسته 700 شانه

نمای نزدیک گل برجسته 700 شانه

فرش های گل برجسته تنوع بالای دارد که با شانه های مختلف تولید میشود در کارخانه فرش کاشان فرش گلبرجسته با 4 نوع شانه تولید میشود که میتوانید مدل های ان را در دسته بندی زیر ببینید .

 

فرش 1500 شانه گل برجسته

فرش 1200 شانه گل برجسته

فرش 1000 شانه گل برجسته

فرش 700 شانه گل برجسته

 

 

مزایای فرش گل برجسته

 

 

 

زیبایی و ظرافت بی نظیر: مهم ترین مزیت فرش گل برجسته، زیبایی و ظرافت زیاد آن است. فرش های گل برجسته بسیار چشم نواز هستند و بیشتر در تولید تابلو فرش از آن استفاده می شود.

تراکم زیاد گره ها: در فرش های دستباف و ماشینی گل برجسته، تراکم زیادی وجود دارد، که سبب لطافت بیشتر فرش می شود. معمولا فرش ماشینی گل برجسته در مدل های ۱۲۰۰ شانه تولید می شود که سبب ایجاد تشابه زیاد با فرش های دستباف گل برجسته خواهد شد.

بدون پرزدهی: یکی دیگر از مزیت های فرش ماشینی گل برجسته، بدون پرز بودن آن است. الیاف هایبالک همان ابریشم مصنوعی است که پرزدهی ندارد. اما الیاف آکریلیک، کمی پرزدهی دارند که البته در الیاف هیت ست این میزان ناچیز می شود.

ماندگاری بالای فرش گل برجسته دستباف: مانند بیشتر انواع فرش های دستباف ایرانی، الیاف بکار رفته در این مدل فرش نیز کیفیت بالایی دارد. بنابراین شستشو و گذشت زمان، تاثیری در ظاهر فرش نخواهد داشت.

تنوع زیاد: استفاده از الیاف گوناگون و ایده زیاد طراحان فرش باعث وجود تنوع در میان فرش ماشینی گل برجسته شده است. اگر به دنبال رنگ، طرح و ابعاد خاصی از این نوع فرش هستید، نگران نباشید چون می توانید محصول موردنظر خود را با قیمت مناسب پیدا کنید.

 

معایب فرش گل برجسته

فرش گل برجسته

فرش گل برجسته

در کنار مزایای گفته شده از فرش طرح برجسته، معایبی نیز وجود دارد.

قیمت بالا و نگهداری سخت فرش دستباف گل برجسته: قیمت این مدل فرش در مقایسه با فرش های ساده بالاتر است.

وجود فرش بی کیفیت در بازار فرش: به دلیل استقبال زیاد افراد از این مدل فرش، کارخانه های مختلفی اقدام به تولید و عرضه این محصول نموده اند. و در این بین برخی از تولید کنددگان برای پایین آوردن قیمت، از الیاف نامرغوب در بافت آن استفاده می کنند. به همین دلیل باید در زمان خرید فرش، دقت کافی را داشته یا از تخصص افراد خبره برای شناخت فرش با کیفیت کمک بگیرید. چون ممکن است فرش بی کیفیتی بخرید که پس از شستشوی اول، برجستگی طرح هایش از بین برود.قیمت فرش برجسته با ساده چیزی نزدیک به 100 هزار تومان متفاوت هست

تمیز کردن سخت فرش: اگر جنس الیاف فرش خوب نباشد، تمیز کردن قسمت‌های برجسته فرش بسیار سخت می‌شود و در آن گرد و خاک و آشغال باقی می‌ماند. پس یا باید مطمئن شوید فرشی که می‌خرید از الیاف باکیفیت ساخته شده و یا باید زمان زیادی را صرف تمیز کردن آن بکنید.

 

فرش گل برجسته بهتر است یا فرش ساده؟

 

تا اینجای مقاله با مزایا و معایب فرش گل برجسته آشنا شدیم. حال سوال این است که آیا خرید فرش گل برجسته خوبه؟

اگر خانه شما بزرگ است و به دنبال فرش ماشینی لوکس هستید و قسمت پذیرایی از قسمت نشمین خانه جداست، خرید فرش گل برجسته جدید گزینه خوبی خواهد بود. این فرش ها با الیاف اکریلیک و هایبالک بافته می شوند. و برای بخش های فرو رفته از الیاف هایبالک و در قسمت های برجسته از الیاف آکریلیک استفاده می شود. به همین دلیل، توصیه می کنیم در محل های پر تردد فرش های گل برجسته کاشان پهن نشود چون الیاف هایبالک یا ابریشم، ظرافت و حساسیت بالایی دارند و در مقایسه با الیاف اکریلیک، مقاومت کمی دارند. بنابراین ممکن است بر اثر فشار زیاد و پاخوردگی کوبیده شود و به این صورت زیبایی و جلوه خود را از دست دهد.

اگر فرش ظریف و زیبایی را برای پذیرایی می خواهید و قسمت پذیرایی و نشمین شما یکی است؛ توصیه می کنیم به سراغ فرش های 1200 شانه ماشینی ساده، فرش 1000 شانه و تراکم 3000 یا فرش 700 شانه با تراکم 2550 انتخاب کنید. در بافت این محصولات زیبا از الیاف ۱۰۰ درصد آکریلیک هیت ست شده استفاده شده است.

برای پذیرایی های کوچک، فرش گل برجسته بدون ترنج انتخاب عالی است. همان طور که می دانید فرش هایی با طرح ترنج زیباتر بوده و با پهن شدن در مرکز اتاق، نوعی تقارن ایجاد می کنند. اما فرش های بدون ترنج و فرش گل برجسته طرح افشان این گونه نیست و باعث بزرگتر نشان دادن پذیرایی می شود.

بد نیست بدانید که فرش رنگ تیره پرزدهی بیشتری در مقایسه با رنگ روشن دارد. پس اگر برای اتاق پذیرایی منزل خود، به دنبال فرش سورمه ای هستید، فرش گل برجسته سرمه ای پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود، چون به دلیل الیاف بدون پرزدهی که دارد، زیبایی فضا را بیشتر خواهد کرد. و دیگر نگران کثیفی فرش رنگ روشن، نیز نخواهید بود. این نوع فرش در برابر شستشو نیز مقاوم است و تنها باید این فرش لوکس ظریف را به قالیشویی داد.

اگر به دنبال فرش برجسته برای اتاق نشیمن هستید، تا زیبایی اتاق را بیشتر کنید. فرش های 700 شانه گل برجسته پیشنهاد خوبی برای شماست. چون ضخامت نخ خاب این محصول، بیشتر از دیگر محصولات دستباف گونه می باشد.

 

 

 

بهترین فرش نقش برجسته برای کدام شهر است؟

 

اگر می خواهید از فرش گل برجسته برای مدت زیادی در خانه خود استفاده کنید، حتما فرشی بخرید که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. به همین علت، در انتخاب تولیدکننده فرش دقت زیادی به خرج دهید.

شهر کاشان به دلیل وجود کارخانه های فرش ماشینی زیاد و مشهور، ازجمله بهترین تولیدکنندگان فرش نقش برجسته ماشینی محسوب می شود. تراکم فرش ماشینی کاشان بسیار بالاست و همچنین کیفیت این فرش ها نیز بسیار رضایت بخش است.

کلام آخر

یکی از زیباترین جلوه های هنر ایرانیان فرش است؛ فرش نقش برجسته نیز یکی از محصولات زیبا و چشم نواز است که این روزها مورد توجه ایرانی ها قرار گرفته است. کارخانه فرش کوروش کاشان، توانسته انواع فرش های گل برجسته را با بهترین کیفیت و با قیمت ارزان تولید کند. این مجموعه، جدیدترین فرش گل برجسته را با قیمت کارخانه و به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می کند. تمامی طرح های فرش گل برجسته این کارخانه، جدید و به روز بوده و مشتری از خرید آن لذت خواهند برد. افرادی که به دنبال خرید طرح های جدید فرش هستند و از نظر مسافت از فروشگاه های این مجموعه دور هستند، نیز می توانند با مراجعه به سایت www.bfarsh.com، اقدام به خرید اینترنتی فرش گل برجسته نمایند. تمامی محصولات موجود در وبسایت فرش کوروش دارای ضمانت نامه اصل و گارانتی ۵ ساله می باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *