فرش کوروش, مقالات فرش

دلایل رونق فرش بافی در ایران

دلایل رونق فرش بافی در ایران-وبسایت فرش کاشان

از دیرباز فرش ایرانی یکی از بهترین کف پوش‌ها و دیوارکوب‌های سراسر دنیا محسوب شده است. اصالت فرش ایرانی زبانزد خاص و عام بوده و حتی الان هم که قیمت این فرش‌ها روند صعودی را طی می‌کند باز هم جایگاه خاص خود را در منازل دارا است. اما این که چرا فرش بافی در ایران همیشه رونق داشته سوالی است که می خواهیم به آن بپردازیم.

تاریخچه فرش ایرانی

دنیای نقش و رنگ را می‌توان در بازارچه‌های فرش فروشی پیدا کرد که با زیبایی خاصی نقوش اسلیمی و زینتی دیگر را بر روی این کف پوش‌ها پیاده کرده‌اند. کارشناسانی که در زمینه فرش فعالیت دارند محل پیدایش فرش را در مناطق آسیایی عنوان کرده‌اند.

بر اساس نوشته‌هایی که در بعضی از متون قدیمی یافت شده است هنر زیبای قالی بافی به دوران پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. به جز این مورد، تاریخ نگاران و شاعران فراوانی در یادداشت‌های خود عنوان کرده‌اند که مردمان ایران عادت دارند که روی فرش‌هایی نرم و لطیف به استراحت بپردازند.

البته این موضوع تنها برای کشور ایران صدق نمی‌کند بلکه در کشورهایی همچون ترکیه، اسپانیا، قفقاز، مصر، چین و هند نیز رایج بوده است. اما می‌توان گفت متخصص این هنر ایرانیان بوده‌اند و اولین مردمانی هستند که به کار قالی بافی و فرش پرداخته و به آن رونق داده‌اند.

در سال 1949 میلادی حفاری‌هایی در دره پازیریک واقع در آلتای سیبری جنوبی توسط یک تیم باستان شناس روسی انجام شد. در این حفاری‌ها اولین فرش موجود در دنیا را کشف کردند و نام آن را پازیریک نهادند.

تاریخچه‌ای که برای فرش عنوان کرده‌اند آن را به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد در آسیا میانه خواهد رساند. با توجه به یافتن اولین فرش دنیا و ملقب کردن آن به ایران باید قدمت آن را به دوران هخامنشیان نسبت داد.

تاریخچه فرش ایرانی-وبسایت فرش کاشان

ویژگی های فرش ایرانی

شاید یکی از ویژگی‌های بارز فرش‌های ایرانی را بتوان در تنوع آن‌ها یافت. این تنوع را اگر خارج از چارچوب نوع بافت، نقش و نخ و تار بدانیم؛ در برخی موارد حتی اگر یک نقش را با یک ابزار و وسایل دو نفر ببافند، استادان ماهر و کارشناسان خبره در زمینه فرش آن را تشخیص داده و در اصطلاح می‌گویند: این فرش دو دست بافت است.

از دیگر ویژگی‌های فرش با کیفیت ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوازده رج گره در یک گره ذرع را دارا باشد.
  • پشم را از پشت گوسفند چیده باشند و با آهک جدا نشده باشد.
  • گوسفند در مناطق سبز و کوهستانی پرورش یافته باشد.
  • رنگی که استفاده شده از درجه ماندگاری بالایی برخوردار باشد.

دلایل رونق فرش بافی در ایران

از جمله دلایلی که می‌توان برای فرش بافی در ایران عنوان کرد طول عمری است که این فرش‌ها دارند و به همین خاطر از این هنر یک صنعت با شکوه بر پا شده است. این صنعت شگفت انگیز که با طرح و نقشه‌های اصیل فرش ایرانی همراه شده موجب گشته تا صنعت فرش بافی در ایران رونق یافته و این هنر را به خارج از کشور هم صادر کنند.

فرش ایرانی با توجه به این که در تولید و بافت آن از الیاف و مواد بسیار مرغوبی استفاده می‌شود، علاوه بر بازار پر رونقی که در ایران دارد در خارج از کشور نیز طرفداران بسیاری داشته که حاضرند برای خرید آن هزینه‌های بسیار بپردازند.

با توجه به این موارد که ذکر شد، تولید کنندگان و بافندگان این کالای با ارزش بر آن شدند تا این صنعت را رونق دهند و به همین دلایل است که بافت فرش در ایران گسترش یافته است. البته با توجه به این که دار قالی‌های کوچک فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند افرادی که به این صنعت علاقه دارند می‌توانند به راحتی یک دار قالی را در منزل خود بیاویزند و به این حرفه پول‌ساز روی آورند.

دلایل رونق فرش بافی در ایران-وبسایت فرش کاشان-وبسایت فرش کاشان

سخن پایانی

شهرت فرش ایرانی در تمام دنیا زبانزد است و کسی نیست که این معروفیت را نقض کند. یکی از بهترین تولید کنندگان فرش ماشینی در ایران فرش کاشان بوده که برای خرید آنلاین این فرش‌ها می‌توان به سایت معتبر بی فرش مراجعه کرد. خوشبختانه در این سایت برای هر سلیقه و بودجه‌ای فرش‌هایی زیبا وجود دارد که با دیدن آن‌ها حتما به یکی از مشتریان ثابت این سایت تبدیل خواهید شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *