مقالات فرش

شانه و تراکم فرش یعنی چه؟ فرش چند شانه بخریم

شانه تراکم و خاب فرش ۱۰۰۰ شانه

 

شانه و تراکم فرش یعنی چه؟ فرش چند شانه خوب است؟

در هنگام خرید فرش ماشینی اصطلاحاتی مانند شانه و تراکم فرش را توسط فروشنده شنیده اید در این مقاله قصد داریم به بررسی این بپردازیم که فرش چند شانه خوب است. لازم به ذکر است که شانه بالا و یا تراکم زیاد فرش نشان دهنده مرغوبیت یا کیفیت بالای فرش نخواهد بود. ناگفته نماند که شانه و یا تراکم زیاد فرش دلیل محکمی بر انتخاب فرش نخواهد بود. عوامل دیگری در خرید فرش موثر می باشد.

 شانه فرش به چه معنی می باشد؟

قسمتی به نام شانه فرش در دستگاه های بافندگی وجود دارد که تار فرش از بین شانه رد می شود. شانه در انواع فرش های ماشینی همان تراکم عرضی فرش می باشد. در حقیقت شانه به تعداد ریشه ها و یا گره در یک متر از عرض فرش های ماشینی گفته می ‌شود. شانه فرش به Reeds نیز معروف می باشد. واحد تراکم متر است و به راحتی قابل محاسبه می باشد. تراکم عرضی در قسمت هایی که گره ها بافته شده اند شانه فرش نامیده می شود. به عنوان مثال اگر در هر یک متر از عرض یک فرش، هزار عدد گره وجود داشته باشد می‌گوییم فرش ۱۰۰۰ شانه است. در حقیقت شانه فرش را می ‌توانیم با محاسبه های یک پنجم و یا یک دهم در یک متر اندازه گیری کنیم.

 

فرش ماشینی

 تراکم فرش به چه معنی است؟

به عبارتی تراکم به همان تعداد گره ها گفته می شود که در طول فرش و هر متر مربع فرش وجود دارد. دوام فرش به تراکم فرش بستگی دارد در حقیقت دعوام فرش با تراکم فرش ها رابطه مستقیم دارد. هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، فرش دوام بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که هرچه تراکم بیشتر باشد فرش محکم تر سفت تر و استحکام بالاتری خواهد داشت. ناگفته نماند که بالا بودن شانه فرش باعث می شود تا بافت فرش، ریز تر و ظریف تر باشد که در ظاهر فرش بسیار موثر عمل می‌ کند.

همچنین هرچه بافت آن ریزتر باشد به فرش های دستباف بیشتر شبیه می باشد. به فرش هایی که شانه بالا دارند فرش ماشینی دستباف گونه گفته می ‌شود. به طور کلی تعداد شانه فرش با ظرافت و زیبایی ظاهری فرش رابطه مستقیم دارد.

هرچه شانه فرش بیشتر باشد، فرش ظریف تر و زیباتر خواهد بود. اما هرچه فرش تراکم بیشتری داشته باشد فرش نهایی جذاب تر و محکم تر می باشد. بنابراین هرچه تراکم فرش ها بالا باشد فرش بهتر خواهد بود. تراکم بالای فرش مانع از این نمی ‌شود که از ارزش‌ها و ویژگی ‌های بقیه فرش های ماشینی با شانه و تراکم کمتر چشم پوشی کرد.

 تفاوت بین فرش شانه و تراکم بالا با فرش شانه و تراکم پایین چیست؟ :

تعداد گره های خواب و یا پرز های فرش در هر متر مربع از فرش با تراکم و شانه فرش رابطه مستقیم دارد. هرچه تراکم و شانه بیشتر شود، تعداد گره های خواب و یا پرز نیز بیشتر خواهد شد. با افزایش تراکم و شانه در فرش، نخ های مصرفی در بافت فرش باید ظریف تر و نازک تر شوند بنابراین ارتفاع نخ در فرش بافته شده کاهش خواهد یافت.

به عنوان مثال در یک فرش ۵۰۰ شانه ارتفاع خواب ۱۱ میلیمتر می باشد اما این عدد در فرش هایی با تراکم بالا تر ارتفاع خواب ۷ میلیمتر خواهد بود.

هرچه تعداد شانه های فرش بیشتر شود، طرح فرش ظریف تر و زیبا تر خواهد شد اما افزایش تراکم به محکم تر شدن فرش می افزاید. پس به طور کلی می توان گفت بهترین تراکم فرش ماشینی بالاترین تراکم خواهد بود.

بالا بودن تراکم دلیل نمی شود که از ویژگی ‌های بقیه فرش های ماشینی کم تراکم چشم پوشی کرد. با بالاترین تراکم مربوط به فرش پایه ۳۶۰۰ می باشد که نتیجه آن فرشی نرم و لطیف و ریزبافت می باشد. لازم به ذکر است که ضخامت چنین فرش ‌هایی در مقایسه با فرش هایی با شانه کم، پایین تر می باشد که علت آن رابطه عکس بین شانه فرش و ضخامت فرش می باشد. یک فرش ۷۰۰ شانه و تراکم ۲۵۵۰ در مقایسه با فرش ۱۲۰۰ شانه و تراکم ۳۶۰۰ ضخیم تر می باشد. اگر نازک بودن فرش برایتان اهمیت دارد، هنگام خرید فرش، فرش هایی با شانه های بالا بهترین گزینه می باشد زیرا ضخامت کمتری دارد.

اما اگر در هنگام خرید فرش ضخامت آن برای تان مهم است به سراغ فرش هایی با شانه یا تراکم پایین بروید. به طور کلی فرش های ۷۰۰ شانه دوام بالاتری نسبت به فرش های ۱۲۰۰ شانه خواهد داشت.

 

فرش ماشینی

 هر آنچه باید درباره فرش ۵۰۰ شانه بدانید :

فرش های 500 شانه کیفیت نسبتا خوبی دارند، قیمت فرش نامبرده ارزان می باشد که به اصطلاح فرش ارزان قیمت معروف هستند  که علت آن تراکم فرش های نامبرده می باشد.

عده ای بر این باور هستند که قیمت پایین فرش های ۵۰۰ شانه به دلیل بی‌کیفیت بودن مواد اولیه استفاده شده در بافت آنها می باشد که این یک باور کاملاً اشتباه می باشد.

فرش های ۵۰۰ شانه ممکن است در برخی از شهر های صنعتی مانند مشهد، یزد، اصفهان و … تولید شود. از دیگر فرش ۵۰۰ شانه تولید شده می ‌توان به فرش کاشان اشاره کرد.

 فصل ۵۰۰ شانه ماشینی و تراکم عرضی یا شانه آن :

به تعداد گره ها و یا خانه هایی که در یک متر از عرض فرش ایجاد می شود، شانه فرش گفته می شود. این خانه ها در فرش های دستباف به رج معروف می باشند. در نتیجه فرش های ۵۰۰ شانه فرش هایی می باشند که در یک متر از عرض فرش، ۵۰۰ گره وجود دارد و به فرش ۵۰۰ شانه معروف می باشد. هر چه تعداد شانه بالاتر باشد قابلیت اجرای طرح‌ های زیباتر و ظریف تر روی فرش وجود دارد.

فرش ماشینی

تراکم طولی فرش های ۵۰۰ شانه :

تراکم طولی به تعداد شانه ها در یک متر از طول فرش گفته می شود. در حقیقت تفاوت تراکم عرضی و تراکم طولی مربوط به تعداد شانه ها در یک متر از طول فرش به یک متر از عرض فرش می باشد. تراکم در یک فرش 500 شانه،  1000 می باشد در حقیقت در یک متر از طول فرش ۵۰۰ شانه هزار گره ایجاد شده است. لازم به ذکر است که در فرش های ماشینی تراکم طولی و تراکم عرضی باید نسبت به هم متناسب باشند تا کیفیت نهایی فرش مورد تایید باشد. از نخ های بکار رفته در فرش های ماشینی می توان به نخ خاب، نخ تار و نخ پود اشاره کرد که شیوه کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

 نخ خاب به کار رفته در فرش 500 شانه ارزان قیمت کاشان:

به پرز هایی که به صورت عمودی روی فرش ها قرار گرفته اند نخ خاب گفته می شود. در نتیجه نخ خاب همان نخی است که به راحتی قابل مشاهده و لمس می باشد. کیفیت الیاف به کار رفته به عنوان نخ خواب، بسیار مهم خواهد بود در نتیجه مهم ترین عامل موثر در قیمت نهایی فرش های ماشینی کیفیت الیاف نخ خاب به کار رفته می باشد. در نخ خاب الیاف مصنوعی استفاده می شود که می توان به سه دسته تقسیم کرد مانند الیاف پلی پروپیلن، پی سی اف، ویسکو، اکریلیک و پلی استر، البته الیاف پلی استر به ابریشم مصنوعی نیز معروف می باشند.

این مطلب رو از دست ندهید   فرش ابریشمی یا فرش اکرولیک

فرش ۵۰۰ شانه آکریلیک یکی از با کیفیت ترین محصولات می باشد. الیاف پلی استر، الیاف دیگری می باشند که در بافت فرش مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت و کیفیت کمتری نسبت به الیاف اکریلیک دارند. اگر الیاف پلی استر در نخ های خواب هنگام بافت فرش، مورد استفاده قرار گیرد ورژن نامیده می شود و دارای اختلاف قیمت با الیاف اکریلیک می باشد.

فرش ماشینی

 نخ تار و نخ پود چیست؟

نخ تار و نخ پود نخ هایی می باشند که در استحکام  نهایی فرش ها مانند فرش کاشان موثر می باشد. در حقیقت نخ پود به رشته ای گفته می شود که در عرض فرش و یا بافته های دیگر وجود دارد اما نخ تار رشته ای می باشد که در طول و یا درازای فرش به کار رفته است.

پود، نخ های بزرگتر و یا پهن تر می باشند و تار، نخ های باریک تر خواهد بود. از جنس نخ های تار و پود می توان به پنبه، پلی استر، جوت یا کنف اشاره کرد. هرچه درصد پنبه به کار رفته در بافت فرش بیشتر باشد، فرش ۵۰۰ شانه بافته شده از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود. اما از دیگر عوامل مهم و یا ویژگی فنی می توان به دستگاه بافنده آن اشاره کرد. آلفا شونهر دستگاه مصرفی در بافت فرش های ۵۰۰ شانه می باشد که در آلمان تولید می شود و با کیفیت بسیار خوب به بافت فرش ها می پردازد.

 آنچه در مورد فرش ۷۰۰ شانه باید بدانید :

فرش ۷۰۰ شانه یکی از پرفروش ترین فرش های ماشینی می باشد. این فرش به طور کلی با دو کیفیت و یا دو سطح از کیفیت در بازار به فروش می رسد. مانند فرش ۷۰۰ شانه اورجینال و تبدیلی

 

فرش ۷۰۰ شانه اورجینال و مشخصات آن :

فرش های ۷۰۰ شانه اورجینال فرش هایی می باشند که تراکم عرضی و یا شانه آن ها شامل ۷۰۰ گره و تراکم طولی آن ها بین ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گره می باشد. معروف ترین آن ها دارای تراکم ۲۵۵۰ می باشد. فرش های اورجینال ۷۰۰ شانه عموماً 8 رنگ و یا ۱۰ رنگ می باشند. اما امروزه فرش  ۷۰۰ شانه ۱۴ رنگ ماشینی با بافت رنگ اسپرت، تولید شده اند که اختلاف قیمت جزئی با هم دارند. از دستگاه های مصرفی در بافت فرش های ۷۰۰ شانه می توان به دستگاه شونهر، اچ سی پی و … اشاره کرد که از معروف ترین آنها  HCPx2 می باشد. این دستگاه در بازار ایران جز یکی از دستگاه‌ های مدرن و درجه یک می باشد.

 فرش ۷۰۰ شانه تبدیلی و مشخصات آن:

فرش های ۷۰۰ شانه تبدیلی فرش هایی می باشند که توسط دستگاه های ۵۰۰ شانه بافته می شوند، سپس با استفاده از تغییرات مورد نیاز در دستگاه، فرش با تراکم عرضی 700 گره و تراکم طولی ۱۵۰۰ گره ارائه می ‌شود. این فرش ها در ۸ رنگ به بازار عرضه می شوند. فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه تبدیلی نسبت به فرش های اورجینال قیمت کمتری دارند اما در بعضی از فروشگاه ها ، این نوع فرش به عنوان فرش اورجینال به فروش می رسد. هنگام خرید فرش 700 شانه تبدیلی باید هزینه کمتری پرداخت شود.

 

فرش ماشینی

 فرش  ماشینی 700 شانه  

این نوع فرش بر خلاف اسمش ۷۰۰ شانه نمی باشد بلکه در اصل یک فرش ۵۰۰ شانه خواهد بود. علت نامیده شدن آن ها به ۷۰۰ شانه طرح بافته شدن نقش های جدید و به روز فرش ۷۰۰ شانه در این دسته از فرش های ماشینی است. این نوع فرش های ماشینی دارای تراکم عرضی ۵۰۰ گره و تراکم طولی ۱۰۰۰ گرم می باشد. این نوع فرش ها با تنوع 7 یا 8 رنگ به بازار عرضه می شود. بافت آنها توسط دستگاه های کامپیوتری و مدرن تری نسبت به دستگاه های مصرفی در بافت فرش ۵۰۰ شانه می باشد.

قیمت فرش ۷۰۰ شانه طرح نسبت به سایر فرش های ۷۰۰ شانه کمتر می باشد و از زیبایی خاصی برخوردار خواهد بود. همچنین کیفیت مناسبی دارند.

 فرش ۵۰۰ شانه با ۷۰۰ شانه چه تفاوت هایی دارند؟ :

خرید فرش بسیار مهم است، بنابراین باید با دقت نظر بالایی انجام شود، همچنین هزینه نسبتا بالایی قرار است در ازای خرید آن ها پرداخت شود. ناگفته نماند که در زیبایی منزل نیز موثر می باشد.

فرش های ۵۰۰ شانه نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه تقریبا با اختلاف قیمت یک میلیون هزار تومان به فروش می رسند. اما این اختلاف بین نوع ورژن حدود 5۰۰ هزار تومان خواهد بود. فرش های ۷۰۰ شانه ظرافت بیشتری دارند، طرح های زیباتری خواهند داشت و با دستگاه های پیشرفته تولید می شوند.

لازم به ذکر است که دوام و کیفیت آن ها نسبت به فرش های ۵۰۰ شانه بیشتر می باشد. تراکم فرش ۷۰۰ شانه حدود ۲۵۵۰ خواهد بود اما تراکم فرش های ۵۰۰ شانه تقریباً 1500 واحد کمتر از فرش های ۷۰۰ شانه می باشد. این تراکم باعث بافت فرش های دستباف گونه زیبا و جذاب می ‌شود.

ضخامت نخ های خاب در فرش ۷۰۰ شانه ماشینی با افزایش تراکم کمتر شده است اما این کاهش ضخامت در نرمی و لطافت فرش موثر نخواهد بود زیرا تراکم فرش افزایش یافته است. به طور کلی می توان گفت خرید فرش ۷۰۰ شانه نسبت به خرید فرش های ماشینی به صرفه تر می باشد زیرا علاوه بر زیبایی و دوام، کیفیت بیشتری نیز دارند.

 

فرش ماشینی

 هر آنچه در مورد فرش 1000 شانه   باید بدانید:

نوع دیگری از فرش های ماشینی، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه می باشد. در هر متر از عرض این فرش، هزار گره زده شده است و یا در هر متر از عرض فرش ۱۰۰۰ شانه، هزار نخ خاب توسط گره    به نخ های تار و پود متصل شده است.

تراکم آن  3000 می باشد. این فرش بین فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه قرار می‌ گیرد. قیمت فرش 1000 شانه نسبتا بالا می باشد. طرح و نقش های این فرش عموما شلوغ خواهد بود و در حال و پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت فرش ماشینی 12 متری1000 شانه

قیمت فرش ماشینی 12متری 1000 شانه

فرش های هزار شانه مورد استقبال اکثر افراد قرار گرفته اند. این فرش نسبت به زیبایی و کیفیت بسیار خوب، قیمت مناسبی دارد. قیمت بالای آن به علت تعداد شانه آن می باشد که به زیبایی و ظرافت فرش می افزاید به همین دلیل قیمت آن نسبت به فرش های ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه بیشتر می باشد. وجود گره های زیاد در آن سبب طول عمر ۲۰ ساله خواهد شد، همچنین به علت وجود نخ های اکریلیک با کیفیت، در برابر گرما مقاوم می باشد. در نتیجه هنگام خرید فرش بهتر است به جنس نخ آن توجه شود.

فرش 1200 شانه کاشان  

یکی از ظریف ترین و زیباترین فرش های ماشینی، فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه می باشد. این نوع فرش ها به دلیل ظرافت و لطافت عموما جنبه تزیینی در منزل و دکوراسیون منازل را دارند. هرچه تعداد شانه و تراکم بیشتر شود، ضخامت فرش کاهش می یابد. زیرا الیاف به کار رفته نازک تر می شوند. فرش های ۱۲۰۰ شانه دارای نقش های ریز و شلوغ هستند. ریشه های این فرش از فشردگی بالایی برخوردار بوده و مقاومت و استقامت آن در برابر سایر آسیب ها بالا می باشد.

فرش 1200 شانه کاشانفرش ۱۲۵۰ شانه:

یکی از جدیدترین فرش هایی که امروزه وارد بازار شده است. فرش ماشینی ۱۲۵۰ شانه با تراکم های 3600 و 4100 می باشد. این نوع فرش ها توسط فرش کاشان نخستین بار در سال  1396وارد بازار شده است. فرش 1250 شانه کاشان در دو نوع تولید می‌شود.

الیاف به کار رفته در بافت فرش، نخ اکریلیک مرینوس ترکیه می باشد.

این نوع فرش ها از 8 نوع رنگ بافته شده اند. نخ مصرفی به عنوان پود از جنس پلی استر و پنبه خواهند بود، همچنین نخ های مصرفی به عنوان تار از جنس پلی استر می باشند. ضخامت یک فرش ۱۲ متری ۱۲۵۰ شانه حدود ۶ تا ۷ میلیمتر و وزن آن تقریباً ۴۰ کیلوگرم می ‌باشد.

 

فرش ماشینی

 فرش 1500 شانه  

این فرش نوعی فرش ماشینی می باشد که دارای تراکم ۴۵۰۰ می باشد. این تراکم زیبایی و انسجام فوق‌العاده در فرش ایجاد می کند. در هر متر مربع این فرش تعداد گره بسیار زیادی وجود دارد بنابراین امکان ایجاد طرح ها و نقش هایی بسیار ریز را ایجاد می کند. در فرش های 1500 شانه نقشه ها و طرح ها با جزئیات بسیار پیشرفته در سطح فرش اجرا شده اند. به عنوان مثال با مقایسه عکس گرفته شده توسط دوربین ۴ مگاپیکسل و ۱۶ مگاپیکسل می توان به کیفیت بیشتر عکس با وضوح بالاتر پی برد.

در بافت فرش های ۱۵۰۰ شانه از ظریف ترین نخ ها استفاده می شود زیرا تراکم بالا باعث می‌شود تا نقش های در هم پیچیده به خوبی به چشم نیایند. در نتیجه، یکی از عوامل مهم هنگام خرید فرش شانه و تراکم آن می باشد.

در نهایت اگر قصد خرید فرش از کارخانه فرش کاشان را دارید

اگر قصد خرید فرش ظریف و نازک دارید، فرش هایی با شانه بالا که ضخامت کمتری دارند، بهترین گزینه می باشد. اما اگر دوام و ضخامت آن برای شما مهم است فرش هایی با تراکم پایین را انتخاب کنید. به طور کلی دوام فرش های ۷۰۰ شانه بیشتر از فرش های ۱۲۰۰ شانه می باشد. قبل از خرید فرش نوع و یا موارد استفاده از فرش را مشخص کنید. توجه کنید که می خواهید فرش انتخابی جنبه تزیینی داشته باشد یا خیر؟

در مکان های پر تردد استفاده می شود یا خیر؟

ظرافت برای تان مهم است و یا دوام آن؟ سپس برای خرید فرش اقدام کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

3 فکر در مورد “ شانه و تراکم فرش یعنی چه؟ فرش چند شانه بخریم

  1. حمیدرضا قدمی گفت:

    افرادی ‌که در فروش صداقت دارند مانندشما توضیح کامل میدهند‌شما پیروز بازار فرش خواهیدبود بشرط ادامه همین رویه

  2. حبیب گفت:

    چقدر دقیق و پر مفهوم بود
    …و بسیار جالب
    مرسی از راهنماییهای دقیقتون،تشکر

    1. رضا سارانی گفت:

      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *