مقالات فرش

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش ماشینی

قیمت فرش ماشینی و عوامل متاثر بر ان

عوامل متاثر بر قیمت فرش

عوامل متاثر بر قیمت فرش

فرش ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر یک ویژگی های منحصربفردی دارد. برخی از ویژگی های فرش های ماشینی شامل تراکم و شانه فرش، ابعاد فرش، الیاف مورد استفاده و… می باشد که در قیمت فرش موثر هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش ماشینی را برای شما نام برده و توضیح دهیم. پس عزیزان برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش ماشینی

 

عوامل زیادی وجود دارد که بر قیمت فرش های ماشینی موثر هستند و سبب پایین و بالا رفتن قیمت فرش می شوند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد اولیه
  • ابعاد فرش
  • تراکم و شانه فرش
  • رنگ بندی فرش
  • دستگاه بافت فرش
  • رقابت زیاد
  • قیمت تولید فرش
  • حذف واسطه ها

 

مواد اولیه و جنس فرش

 

کیفیت فرش عامل موثر بر قیمت فرش

کیفیت فرش عامل موثر بر قیمت فرش

یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در قیمت فرش ماشینی، مواد اولیه است. تولید کنندگان فرش از مواد اولیه مختلفی جهت بافت انواع فرش استفاده می کنند، استفاده از الیاف درجه یک باعث دوام و ماندگاری فرش برای سال های طولانی در خانه شما می شود. از جمله انواع الیاف مورد استفاده در بافت فرش می توان به نخ آکریلیک، بی سی اف، پلی استر، پلی پروپین، ترکیبی و ویسکوز اشاره کرد. الیاف های پلی استر، بی سی اف و پلی پروپلین از الیاف مصنوعی هستند که رنگ های در خشانی دارند. اما ماندگاری و مقاومت کمتری نسبت به الیاف اکریلیک دارند به همین دلیل از نظر قیمت نیز در رده های پایین تری قرار می گیرند.

بهترین الیاف مورد استفاده در تولید انواع فرش ماشینی، الیاف اکریلیک هیت ست شده است. فرش های اکریلیک ویژگی های منحصر به فردی چون عدم پرزدهی، عدم ایجاد حساسیت و آلرژی، مقاومت بالا در برابر گرما، نور، تا خوردگی و پوسیدگی دارند. کیفیت بالای مواد اولیه ایرانی و ارزان بودن قیمت آن، سبب شده تا فرش های بافته شده در ایران قیمت ارزان تری نسبت به فرش های تولیدی با مواد وارداتی داشته باشد.

ابعاد فرش ماشینی

 

معمولا فرش های ماشینی در ابعاد استاندارد 6 متری، 9 متری و 12 متری بافته می شود. خریداران با توجه به ابعاد مورد نیاز خود اقدام به تهیه آن می نمایند. در این بین، هرچه ابعاد و سایز فرش بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه ابعاد فرش نیز در قیمت آن موثر می باشد.

تراکم و شانه فرش

 

تراکم و شانه فرش جزو عواملی است که در قیمت فرش تاثیرگذار می باشد. چون هرچه تعداد تراکم فرش بالاتر باشد، فشردگی و سفتی آن نیز بیشتر است و هرچه شانه فرش بیشتر باشد، ظرافت آن بیشتر و بافت فرش ریزتر می شود. برای مثال، فرش ماشینی 1200 شانه با تراکم 3600 به دلیل مقدار تراکم و شانه بیشتر، قیمت بیشتری نیز نسبت به فرش ۷۰۰ شانه  و ۱۰۰۰ شانه دارد.

رنگ بندی فرش

 

تنوع رنگ بندی و رنگ های مد روز نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت فرش است. البته این اختلاف قیمت زیاد نیست اما یکی از عواملی است که در افزایش قیمت فرش تاثیر دارد. شما می توانید برای خرید فرش باکیفیت با قیمت ارزان به فروشگاه اینترنتی فرش کوروش مراجعه کرده و از مزایای خرید اینترنتی فرش با قیمت درب کارخانه بهره مند شوید.

دستگاه بافت فرش ماشینی

 

از دیگر عوامل موثر در تفاوت قیمت فرش های ماشینی، نوع دستگاه بافت فرش می باشد. نوع دستگاه بافت فرش تاثیر زیادی در تعداد شانه و تراکم دارد، به این صورت که هر چه دستگاه توانایی بافت تراکم بالاتری داشته باشد، قیمت آن نیز گرانتر است. و این گرانی بر قیمت تولید فرش هم تاثیر خواهد داشت. اکثر فرش های ایرانی با دستگاه های روز دنیا مانند HCI و HCP و ASR بلژیک و Schonherr آلمان بافته می شوند.

برای مثال، اگر دو فرش ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه با مواد اولیه یکسان بافته شوند، قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه بالاتر از فرش ۱۲۰۰ شانه می شود. همچنین قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه از فرش ۱۰۰۰ شانه بالاتر، قیمت فرش ۱۰۰۰ شانه از ۷۰۰ شانه و … . فرش های دارای تراکم و شانه بالاتر، قیمت گرانتری نیز در مقایسه با مدل های پایین تر دارند.

البته برخی از کارخانه های فرش، از دستگاه های بافت قدیمی استفاده می کنند، که در اصطلاح به آن تبدیل می گویند. در این روش، با تغییراتی در ماشین فرشبافی، فرش هایی با تراکم بالا تولید می شود. مثالا، می توان با این دستگاه ها فرش ۵۰۰ شانه را به فرش ۷۰۰ شانه تبدیل کرد. البته به این نوع فرش ها که با این نوع دستگاه بافته می شود، فرش های تبدیلی می گویند.

رقابت زیاد در فرش ماشینی

 

شهر کاشان ازجمله بزرگترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در جهان به شمار می آید که بیش از ۱۰۰۰ کارخانه تولیدی فرش ماشینی در آن مشغول به فعالیت هستند و انواع مختلف فرش در طرح و رنگ مختلف را تولید می کنند.معتبرترین کارخانه فرش کاشان نشان دهند کیفیت فرش هست

شهر کاشان با وجود کارخانجات فرش ماشینی بسیار و ظرفیت بالا در زمینه تولید انواع فرش، موقعیت جغرافیایی و متخصصین زیادی در زمینه طراحی و بافت فرش دارد. به همین دلیل همیشه بازار رقابتی بین تولید کنندگان فرش در این شهر وجود دارد که سبب مقرون به صرفه و ارزان بودن قیمت انواع فرش کاشان در قیاس با دیگر شهرهای ایران می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *