مقالات فرش

فرش ابریشم یا فرش اکریلیک ؟

فرش ماشینی کاشان

 فرش ابریشم ماشینی یا اکرولیک 100%

در هنگام خرید فرش، فروشنده شما را توسط شاخص هایی از جمله شانه و تراکم فرش گیج می کند. اما لازم به ذکر است، جنس فرش انتخابی در هنگام خرید نسبت به شانه و تراکم آن از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد. در این مقاله قصد داریم فرش های اکریلیک و ابریشم (پلی استر) را با هم مقایسه کنیم و تفاوت آنها را متذکر شویم. بنابراین مطالعه این مقاله در هنگام خرید فرش کمک کننده خواهد بود.

فرش ماشینی اکرولیک

فرش ماشینی اکرولیک

ناگفته نماند که فرش های ماشینی تولید شده در بازار امروزه، عموماً فرش هایی با شانه های فرش  ۵۰۰ شانه، فرش  ۷۰۰ شانه، فرش  ۱۰۰۰ شانه ، فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش  ۱۵۰۰ شانه می باشد که انتخاب هر کدام از آنها به سلیقه و توان مالی بستگی دارد. یکی از تفاوت های آن ها مربوط به ظرافت طرح و نقش می باشد.

 سرد و نازک، گرم یا ضخیم، فرش ابریشمی یا فرش اکریلیک ؟ :

از مشتقات نفتی می توان به پلی استر و اکریلیک اشاره کرد. پلی استر و اکریلیک الیاف مصنوعی و کاملاً غیر طبیعی می باشند، بنابراین از این نظر هیچ مزیتی نسبت به هم نخواهند داشت. تنها تفاوت و یا مزیت پلی استر اشتعال ناپذیری آن می باشد. در حقیقت پلی استر نسبت به اکریلیک دیرتر می سوزد و دود کمتری در هنگام سوختن ایجاد می ‌کند.

فرش اکریلیک هنگام سوختن، دود بسیار زیاد و همچنین غلیظی ایجاد می کند، به همین دلیل برخی از کارخانه های تولید فرش به علت صادرات به اروپا، از نخ های اکریلیک ضد آتش استفاده می‌کنند که قیمت بالاتری خواهند داشت.

ارتفاع خواب و یا پرز فرش های ابریشم کم می باشد، به همین دلیل این نوع فرش ها نازک و در نتیجه سرد می باشند. بنابراین خوابیدن و نشستن روی آن ها مناسب نخواهد بود.

لازم به ذکر است که با قرار گرفتن فرش های ابریشمی روی سرامیک و یا سنگ سردی آن ها به خوبی حس خواهد شد. اما فرش های اکریلیک ارتفاع خواب بلند تری دارند، همچنین نخ های اکریلیک حجیم تر می باشند. در نتیجه سطح این گونه فرش ها نرم، گرم و ضخیم تر خواهد بود. بنابراین خوابیدن و نشستن روی آن ها نسبت به فرش های پلی استر بهتر می باشد.

از دیگر مزایای فرش اکریلیک می توان به پاخور بسیار بالا و برگشت پذیری پرز عالی اشاره کرد. همچنین در مقابل سطوح داغ مانند قابلمه، اتو و … نسبت به فرش های ابریشم بسیار مقاوم تر عمل می‌ کند. یکی از راه های تشخیص فرش اکریلیک از فرش ابریشم لمس سطح فرش می باشد. فرش های اکریلیک دارای سطح سر و لغزنده می باشند در صورتی که فرش های ابریشمی تا حدودی چسبندگی دارند.

فرش اکریلیک

 

ظاهر زیباتر فرش های ابریشم :

نمای فرش ماشینی افشان

نمای فرش ماشینی افشان

ظاهر فرش های ابریشمی جذاب تر می باشد که دلیل آن درخشان تر بودن الیاف به کار رفته در آن و انعکاس بیشتر نور توسط آن ها می باشد.

در حقیقت این نوع از فرش ها به فرش های ابریشمی دستبافت  شباهت زیادی دارند. اما فرش های اکریلیک ظاهری مات دارند و نور را منعکس نمی کنند، در نتیجه ظاهر آن ها کلاسیک می باشد. نخ های پلی استر در طیف رنگی بسیار گسترده تولید می شوند بنابراین کاربرد آن ها در زیبایی ظاهری هر فرش به شدت موثر می باشد. لازم به ذکر است که نخ اکریلیک در طیف رنگی محدود تری نسبت به نخ های پلی استر تولید می شود.

 فرش  ابریشم ماشینی یا اکریلیک ، رابطه دوستی یا ازدواج؟ :

قبل از خرید فرش دقت کنید که می خواهید با فرش انتخاب دوست شوید و یا ازدواج کنید؟

میزان ماندگاری فرش های اکریلیک با کیفیت، بسیار بالا می باشد در حقیقت این نوع فرش ها برای یک امر پا به پای شما پیش می آیند. اما فرش های ابریشم  شبیه به دختر و پسر های امروزی هستند و برای یک عمر استفاده، گزینه مناسبی نمی باشند.

در نتیجه فرش های ابریشمی علاوه بر جنبه کاربردی بیشتر جنبه تزیینی دارند. این نوع فرش ها عموماً برای افرادی مناسب می باشند که هر چند سال یک بار دکوراسیون و فرش منزل را تعویض می کنند. قیمت فرش های پلی استر نسبت به فرش های اکریلیک ارزان تر می باشد. افراد تنوع طلب که مرتب فرش ها و دکوراسیون منزل را تغییر می دهند بهتر است فرش های پلی استر با شانه های پایین را انتخاب کنند تا کمتر ضرر کنند. لازم به ذکر است که استقبال زیادی جهت خرید فرش دست دوم ماشینی نمی شود.

فرش پلی استر

 اکریلیک و پلی استر جهت انتخاب فرش کودک:

متذکر می شویم تا آنجا که ممکن است برای کودکان فرش و یا زیرانداز هایی تهیه کنید که از الیاف اکرولیک تولید شده باشند به عنوان مثال از فرش های ماشینی و یا زیرانداز های پنبه ای و اکرولیک استفاده کنید. شاید بسیاری از کارخانه ها و تولید کنندگان فرش های ماشینی ناراحت شوند، اما لازم به ذکر است که از فرش های طبیعی به عنوان فرش کودک استفاده کنید.

همان طور که گفته شد پلی استر، اکریلیک و پلی پروپیلن خود مشتقات نفتی می باشند. گفته می شود که مواد نامبرده برای پوست و سیستم تنفس حساسیت زا نمیباشد اما این بیانات هنوز به صورت علمی ثابت نشده است. پوست کودکان و نوزادان همچنین سیستم تنفسی آنها نسبت به بزرگسالان بسیار حساس می باشد بنابراین بهتر است در انتخاب فرش، کودک اسباب بازی و … به شدت توجه کرد.

در حقیقت در زندگی امروزه به شدت مواد نفتی وجود دارند که می ‌توان به ظروف یکبار مصرف ،کودهای شیمیایی و … اشاره کرد. اما برای رهایی از آن ها می توان از خرید فرش های اکرولیک  برای کودکان شروع کرد. برای تضمین سلامت کودکان از خرید فرش های پلی استر، پلاستیک و … خودداری کنید.

 هرچه شانه بالاتر، کاربرد کمتر:

حتماً شنیده ‌اید که می‌ گویند هرکه بامش بیش برفش بیشتر، در حقیقت گویای این می باشد که هرچه شانه فرش بیشتر باشد، زیبایی و جلوه فرش بیشتر خواهد بود به همین دلیل هنگام خرید فرش باید هزینه بیشتری پرداخت کرد، همچنین به مراقبت بیشتری نیاز دارد چون ظریف تر و در نتیجه آسیب پذیر تر می باشد. لازم به ذکر است که شست و شو آن حساس تر خواهد بود. از دیگر موارد مهم در فرش هایی با شانه بالا، مدت زمان کارکرد آن می باشد. در واقع فرش انتخابی باید 7 الی 8 سال عمر کند. به طور کلی فرش های کاربردی و مناسب در منزل، فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه می باشند. فرش اکریلیک و پرزدهی:

یکی از نکاتی که فروشندگان فرش پلی استر به آن اصرار می کنند، پرزدهی فرش اکریلیک می باشد. فرش اکریلیک به فرش پرز ده معروف می باشد. نخ مصرفی در فرش های ماشینی اکریلیک ، نخ های اکریلیک می باشد که به دلیل سیستم ریسندگی نیمه فاستونی الیاف کوتاه بسیار زیادی در ساختار آنها وجود دارد، بنابراین فرش های نام برده برای یک تا دو هفته پرز می دهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *