فرش کوروش, مقالات فرش

فرش از لحاظ رنگ الیاف

فرش از لحاظ رنگ الیاف-وبسایت فرش کاشان

رنگ‌های گیاهی که در صنعت فرش به کار گرفته می‌شود باید به نحوی استفاده شوند که در طی زمان ثبات خود را از دست ندهد. اما با توجه به این که روز به روز در صنعت فرش شاهد رشد هستیم ممکن است برای هر کسی سوال به وجود آید که آیا الان از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم تا با توضیحات مفصل، به رنگ‌هایی که در الیاف فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند، بپردازیم.

فرش کوروش دارای بهترین و پرفروش ترین فرش سال ۱۴۰۰ می باشد. برای خرید فرش به ما حتما سر بزنید.

رنگ ها و رنگ آمیز الیاف فرش

رنگ را نمی‌توان از طبیعت جدا نمود و اگر دنیا را بدون رنگ تصور کرد دنیایی سرد و بی روح ما را احاطه خواهد کرد. به خاطر همین، رنگرزی از دیرباز همراه بشر بوده و انسان با این کار به رنگ آمیزی الیاف پشم و ابریشم مشغول شده است.

از این الیاف در تولید فرش استفاده می‌شود و دنیای زیبا و رنگارنگی را می توان در هر منزلی یافت کرد. بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده‌اند تمدن های بسیار قدیمی در کشورهای چین، ایران، هند، مصر و .. 2 تا 2500 سال پیش از میلاد مسیح به وسیله مواد خاصی، کار رنگرزی الیاف را آموخته‌اند.

اما به صورت کلی می‌توان گفت برای رنگ کردن الیاف از مواد طبیعی یا همان سنتی و مواد مصنوعی یا همان شیمیایی استفاده می‌شود.

رنگ ها و رنگ آمیز الیاف فرش-وبسایت فرش کاشان

رنگ های طبیعی

رنگ‌های طبیعی که برای رنگ آمیزی الیاف استفاده می‌شود دارای 3 گروه رنگی گیاهی، جانوری و فلزی هستند. از این گونه رنگ‌ها در الیاف فرش هم بهره گرفته می‌شود. این 3 دسته گروه رنگی دارای مواد تشکیل دهنده‌ای به شکل زیر هستند:

  1. مواد رنگرزی گیاهی: روناس، برگ مو، پوست گردو، بقم، زعفران، پوست انار، بزغنج، جفت، نیل، توت سیاه، اسپرک، آلبالو، گلرنگ، وسمه، سماق شامل این دسته از گروه رنگ طبیعی هستند.
  2. موارد رنگرزی جانوری: در این گروه از قرمز دانه که حشره‌ای به شکل کفشدوزک است و روی درختان انجیر زیست دارد، استفاده می‌کنند. این حشره ماده‌ای صمغی از خود ترشح می‌کند که به این رنگ‌های قرمز در اصطلاح لاکی گویند.
  3. رنگ‌های فلزی: این گروه رنگی را از ترکیبات فلزهای مختلف به دست می‌آورند. مانند اکسید آهن( اخرایی زرد و سرخ)، اکسید زرد سرب( مردار سنگ)، آبی لاجوردی، آبی پروس. دندانه نیز جزو این گروه است؛ آن‌ها موادی هستند که برای ثابت ماندن و رنگ پذیری الیاف مورد استفاده قرار خواهند گرفت. باید در نظر داشت که بدون دندانه حتی رنگ‌های طبیعی هم به الیاف جذب نمی‌شوند و ثابت باقی نمی‌مانند.

رنگ های مصنوعی

رنگ‌های شیمیایی رنگ‌هایی هستند که از مواد شیمیایی و مصنوعی تولید می‌شوند و دارای دو دسته جوهری و کرومی هستند. رنگ جوهری یا آنیلینی که البته به آن‎ها رنگ‌های فرار نیز گفته می‌شود در صنعت قالیبافی با نام رنگ‌های جوهری مشهور است.

رنگ‌های کرومی یا همان دندانه‌ای را از دندانه کروم تولید می‌کنند. نام دیگر دندانه کروم بیکرومات پتاسیم است.

اسامی رنگ های رایج در فرش های ایرانی

همان طور که می‌دانید رنگ‌های مختلفی در صنعت فرش به کار گرفته می‌شود تا بتوانند منازل را زیبا کنند. بیشترین رنگ فرش در سال‌های نه چندان دور، رنگ لاکی بود که در هر خانه‌ای  فرش‌های لاکی زیبا خود نمایی می‌کردند.

اما با گذشت زمان و گسترش صنعت فرش بافی از رنگ‌های دیگری در الیاف فرش‌ها استفاده شد. این رنگ‌ها با طیف وسیعی که دارند موجب شدند تا در هر فرش فروشی که وارد شوی خبری از تکرار رنگ نباشد و همه چیز بدیع و نو جلوه کند.

اسامی برخی ازرنگ‌های رایجی که در صنعت فرش بافی به کار گرفته می‌شود شامل: آبی سیر، آبی متوسط، آبی روشن، الماسی تیره، الماسی روشن، بادامی، بژ، ترمه‌ای، پیازی، خاکی روشن، خردلی، دارچینی، دوغی، طلایی، عنابی، زیتونی روشن، زرشکی، سبز روشن، سبز سیر، سورمه‌ای، فیلی قهوه‌ای، مشکی روشن، ساقه چناری، مغز پسته‌ای، بنفش، عنابی، صورتی، جگری، مله ‌ای، چمنی و .. می‌شود.

 

اسامی رنگ های رایج در فرش های ایرانی-وبسایت فرش کاشان

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا فرش را از لحاظ رنگ الیاف مورد بررسی قرار دهیم و به آن بپردازیم. فرش کاشان یکی از بهترین و محبوب ترین فرش‌های ایران است که صادرات بسیار وسیعی را به سراسر دنیا دارد. در صورتی که قصد دارید به خرید فرش اقدام کنید می‌توانید به وب سایت بی فرش مراجعه کنید و فرش مد نظر خود را از نظر رنگ و طرح انتخاب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *