مقالات فرش

فرش طرح افشان گزینه‌ای مناسب برای خانه‌های ایرانی

فرش طرح افشان گزینه ای مناسب برای خانه های ایرانی

هنگام انتخاب یک کف‌پوش سنتی مانند قالی ایرانی به‌عنوان جزئی از دکوراسیون منازل امروزی، که بیشتر با عناصر مدرن‌تری مانند انواع مبلمان، لوستر، میز و صندلی، تابلو و موارد دیگر که ویژگی‌های ظاهری آن‌ها با ویژگی‌های هنرهای بصری سنتی فاصله دارد، لازم است تا دقت بسیاری به وجود هماهنگی بین کف‌پوش و دیگر اشیاء به‌کار رفته شده در طراحی چیدمان داخلی داشت. انتخاب یک قالی با طرحی نامتناسب با دیگر اجزای دکور منزل می‌تواند بر زیبایی آن تأثیر منفی داشته و تناسب آن را به‌کلی برهم زند. از جمله نقوش قالی ایرانی که می‌تواند به‌خوبی با عناصر دکوراتیو مدرن هماهنگ شود و درحال حاضر محبوبیت بسیاری در بین ایرانیان دارد طرح افشان است. به‌سبب محبوبیت این طرح و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن‌تر تصمیم گرفتیم تا در این نوشته به معرفی فرش طرح افشان به‌عنوان گزینه ای مناسب برای کفپوش خانه های ایرانی بپردازیم.

ویژگی‌های فرش طرح افشان

طرح افشان یکی از پرطرف‌دارترین طرح‌ها در میان بی‌شمار طرح‌های موجود برای قالی‌های ایرانی ست. ویژگی بارز طرح افشان پراکندگی اجزای تشکیل دهنده‌ی طرح فرش مانند گل‌ها، درختان، حیوانات و … در سراتاسر فرش و نداشتن ترنج میانی و لچک‌های اطراف فرش است. این طرح همان‌طور که از نام آن پیدا ست حالت افشان دارد و هر عنصری که در طراحی آن به کار رفته باشد در سراسر نقشه‌ی فرش پراکنده شده است. البته در برخی موارد ممکن است فرش طرح افشان دارای لچک و ترنج هم باشد اما در این حالت نیز اندازه‌ی آن‌ها در مقایسه با دیگر نقشه‌های فرش‌های ایرانی بسیار کوچک خواهد بود.

از آن‌جا که فرش طرح افشان دارای یک طرح مرکزی نیست، و اساس آن نه مرکزیت بلکه پراکندگی و افشان بودن است، نمی‌تواند در چیدمان فضای منزل به‌عنوان یک نقطه‌ی ثقل درآید و توجه چشم را به خود معطوف کند و درواقع از همین رو ست که این طرح مورد استقبال زیاد خریداران ایرانی قرار گرفته است. طرح افشان با جلوه‌ی خاص خود می‌تواند حرکت چشم را به فضای اطراف فرش یعنی به سمت دیگر عناصر دکوراسیون داخلی مانند مبلمان هدایت کند و بدین ترتیب از کوچک‌تر جلوه دادن فضا نیز جلوگیری به‌عمل آورد. در ادامه با برخی از زیباترین نمونه‌های طرح افشان آشنا خواهیم شد.

نمونه‌هایی از فرش نقشه افشان

1- فرش کاشان طرح افشان دستباف برجسته

فرش طرح افشان گزینه ای مناسب برای خانه های ایرانی

این نوع طرح افشان با نقشه‌ی بسیار ظریف تشکیل‌شده از گل‌های شاه‌عباسی و رنگ‌های متناسب با تم کرم هم گزینه‌ای بسیار ایده‌آلی برای منازلی ست که دارای محیط محدودتری هستند و هم می‌تواند به‌عنوان یک کف‌پوش زیبا برای هرچه باشکوه‌تر کردن دکوراسیون سراهای بزرگ‌ مورد استفاده قرار گیرد.

خرید این محصول

2- فرش کاشان طرح افشان جدید

فرش طرح افشان گزینه ای مناسب برای خانه های ایرانیاین مدل طرح افشان همان‌طور که از ظاهر و نام آن پیدا ست حالتی جدید و امروزی داشته و فاصله‌ی نسبتاً زیادی با طرح‌های لچک ترنج‌دار فرش‌های قدیمی‌تر دارد. حالت امروزی‌تر این فرش حتی در جزئیات آن نیز پیدا ست. مثلاً گل‌های پراکنده شده در میانه‌ی فرش اگرچه حالتی شبیه به گل‌های شاه‌عباسی دارند اما با کمی دقت می‌توان به‌خوبی به تفاوت جزئیات آن‌ها با گل‌های شاه‌عباسی پی برد.

خرید این محصول

3- فرش کاشان طرح افشان آبی

فرش طرح افشان گزینه ای مناسب برای خانه های ایرانی

حالت پراکنده‌ی عناصر فرش در این مدل طرح افشان به‌خوبی پیدا ست. گل‌های بسیار ظریف و زیرنقش این فرش بدون مرکزیت مشهودی در سرتاسر فرش پراکنده شده‌اند و تقریباً دید را به هیچ نقطه‌ی مشخصی هدایت نمی‌کنند. پراکندگی عناصر این طرح همراه با رنگ بسیار زیبای آن می‌تواند مکمل بسیاری خوبی برای دکوراسیون مدرن منازل امروزی باشد و به‌خوبی با مبلمان، پرده‌ها، دیوارپوش‌ها و سایر عناصر دکوراتیو مدرن‌تر هماهنگ شود.

خرید این محصول

4- فرش کاشان طرح افشان گیسو

فرش طرح افشان گزینه ای مناسب برای خانه های ایرانی

فرش کاشان طرح افشان گیسو یکی از هنرمندانه‌ترین طرح‌های افشان موجود در مجموعه نقوش فرش کاشان است. این نقشه با ترکیب‌رنگ کاملاً استادانه و همچنین انحنای موزون خطوطی که به‌راستی تداعی‌گر فرم گیسو هستند یک کفپوش مناسب برای افرادی ست که قصد تلفیق هنرهای سنتی و مدرن در چیدمان منزل خود را دارند.

خرید این محصول

5- فرش کاشان طرح افشان نگار سرمه‌ای

فرش طرح افشان گزینه ای مناسب برای خانه های ایرانی

پیچش خطوط اصلی این مدل طرح افشان چشم به‌شکلی طراحی شده که نه دید را در جهات نامنظم به حرکت درآورد و نه آن را به سمت مرکز فرش و ترنج هدایت کند. پیچش عناصر این فرش، که شامل اجزای مختلفی مانند گلدان، گل‌های شاه‌عباسی و …، است به‌صورتی ست که چشم را در سرتاسر محیط فرش به حرکت درمی‌آورد و به‌همین سبب سکون نقشه‌های لچک ترنج در آن جای خود را به پویایی و تحرک می‌دهد. چنان‌چه این فرش با سایر عناصر دکوراتیو که دارای خصیصه‌ی پویایی باشند استفاده شود جلوه‌ای بسیار خاص و زیبا را در فضا ایجاد خواهد کرد.

خرید این محصول

سخن آخر

در این نوشته فرش طرح افشان به‌عنوان یک گزینه‌ی ایده‌آل برای منازل ایرانی و برخی از زیباترین نمونه‌های آن را معرفی کردیم. طرح افشان یکی از محبوب‌ترین طرح‌ها در بین فرش‌های اصیل ایرانی است و تنوع آن بیش از آن چیزی ست که در این نوشته آمد. شما عزیزان می‌توانید دیگر نمونه‌های طرح افشان را در وب‌سایت بازار فرش کوروش مشاهده کرده و هریک از آن‌ها را به‌صورت اینترنتی و با امکان پرداخت وجه کالا در محل سفارش دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *