مقالات فرش

فرش کاشان بهتره یا فرش مشهد

کدام بهتره فرش کاشان یا فرش مشهد

کدام بهتره فرش کاشان یا فرش مشهد

کدام بهتره فرش کاشان یا فرش مشهد

ب

هترین فرش ماشینی و دستبافت تولیدی در تمام دنیا، با نام ایران شناخته می شود. کشورهای دیگری نیز هستند که در زمینه تولید فرش فعالیت دارند، اما باز بهترین صادارات فرش از کشور ایران و شهرهای تبریز، اصفهان، کاشان و مشهد است. در این میان برخی از افراد مدعی هستند فرش های بافت مشهد در رتبه اول و فرش بافته شده در کاشان در درجه دو قرار دارند. در این مطلب قصد بررسی فرش ماشینی کاشان بهتر است یا فرش مشهد را داریم.

تاریخچه بافت فرش در مشهد

 

مشهد یکی از شهرهای بزرگ در زمینه تولید فرش ماشینی و دستبافت ایرانی است. تاریخچه بافت فرش در شهر مشهد به طور دقیق مشخص نیست، اما با توجه به اسناد بدست آمده؛ تاریخچه تولید فرش در مشهد را به سال ۱۲۵۱ هجری شمسی و یا قرن ۱۲ شمسی بر می گردد. چون در کتاب سفرنامه شینلر، یکی از تاریخ نویسان بزرگ جهان، به حرفه فرش بافی در مشهد اشاره شده است. در آن زمان، فرش سجاده ای  هم به همین شیوه تولید می شد.

تاریخچه بافت فرش در کاشان

 

 

یکی از معروف ترین محصولات تولید شهر کاشان، فرش آن می باشد. تاریخچه بافت فرش در شهر کاشان حداقل به ۷۵۰۰ سال قبل بر می گردد. یعنی قرن هاست که در این شهر فرش بافته می شود و خیلی قبل تر از شهر مشهد در این زمینه فعالیت داشته است. این موضوع در کتب و نوشته های گذشتگان دیده شده، و همچنین برای اثبات آثاری از فرش های قدیمی نیز در کاشان موجود می باشد. امروزه نیز، کاشان یکی از بزرگترین صادرات کنندگان فرش در جهان است و خریداران خارجی زیادی از سراسر دنیا به دنبال خرید فرش کاشان می باشند. با توجه به پیشینه بسیار قدیمی کاشان در قیاس با شهر مشهد، می توان شهر کاشان را مهد فرش بافی در دنیا و منشا اختراع قالی و قالیچه دانست.

ویژگی های فرش ماشینی کاشان

 

محصولات تولید کنندگان فرش کاشان از بهترین الیاف در بافت فرش های خود استفاده کرده و با بهترین قیمت به فروش می گذارند. تمامی فرش های کاشان، ازجمله فرش 700 شانه، ۱۰۰۰ شانه، 1200 شانه و ۱۵۰۰ شانه از الیاف ۱۰۰ درصد اکریلیک هیت ست استفاده می کنند. این فرش های ماشینی با جدید ترین دستگاه فرش با عنوان HCPX2 بافته می شود که سبب شده تا نسبت به رقبانش بسیار باکیفیت باشد.

تنوع موجود در تراکم، شانه، طرح، نقشه، رنگ بندی و ابعاد فرش های کاشان بسیار متفاوت و بی نظیر می باشد.

ویژگی های فرش ماشینی مشهد

 

فرش مشهد

فرش مشهد

از خصوصیات بارز فرش های مشهد می توان به، استفاده از نخ مرغوب، رنگ های وارداتی، پشم خالص و نخ ابریشم طبیعی و… اشاره کرد که سبب کیفیت بالای فرش های مشهد شده است.

از جمله تولیدات فرش نگین مشهد می توان به فرش 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه و 1200 شانه اشاره کرد که مرغوبیت و تنوع بالایی در طرح ها دارد و نظر خریداران را به خود جلب نموده است. استفاده از ماشین آلات با تکنولوژی پیشرفته در بافت محصولات سبب دوام و طول عمر زیاد فرش مشهد شده است.

برای تولید فرش مشهد از ترکیب دو مدل بافت فارسی و ترکی استفاده می شود. استفاده از روش، سبب شده تا فرش های مشهد دارای استحکام و دوام بالایی باشند. اکثر فرش های مشهد در ابعاد 6، 12 و 15 متری بافته می شوند. از نظر جنس نیز، بیشترین الیاف مورد استفاده در بافت فرش های مشهد، پشم می باشد و به میزان کمی از نخ اکریلیک استفاده می شود.

مقایسه فرش کاشان و مشهد از نظر کیفیت

 

برای پاسخ به سوال فرش کاشان بهتر است یا مشهد؟ در ابتدا باید توجه داشت که شهر تولید فرش اصلا تاثیری در کیفیت فرش ندارد. فرش های کاشان توسط ماشین آلات مدرن و به‌روز و نیز نخ و الیاف درجه یک و در کارخانه خات مناسب تولید می شود. بنابراین کیفیت بسیار بالاتری در مقایسه با دیگر فرش های ماشینی، به ویژه فرش های ماشینی مشهد، دارند.

علت این کیفیت بالای فرش های کاشان، وجود لطافت خاص الیاف مورد استفاده در تولید فرش و نیز رنگرزی بادوام تر آن می باشد. همچنین کارخانه های زیادی در شهر کاشان موفق به دریافت جوایز جهانی شده اند، به همین دلیل گوی سبقت را از دیگر رقبای ایرانی و جهانی ربوده اند.

مقایسه فرش کاشان و مشهد از نظر تنوع فرش

 

تنوع فرش کاشان

طبق آمار، بیشتر از ۹۰ درصد فرش های ماشینی تولیدی در ایران، در کاشان صورت می گیرد. با توجه به وجود دستگاه های پیشرفته در تولید فرش کاشان، خریداران فرش ماشینی جلب تنوع تراکم و شانه فرش، طرح و نقش های زیبا و نیز رنگ بندی فوق العاده این محصولات می شوند. سایز و اندازه های متنوع و اشکال مختلف فرش کاشان نیز دلایل دیگری برای محبوبیت این کالاها می باشد. این تنوع به میزانی است که، دیگر شهر های تولید کننده فرش نتوانستند رقیبی جدی برای شهر کاشان باشند.تنوع بالا در نقش و بروز بودن طرح ها برای مثال فرش طلاکوب که جدیدا وارد بازار شده از تولیدات فرش کاشان است.

مقایسه فرش کاشان و مشهد از نظر هزینه حمل و نقل

 

کاشان از شهرهای مهم استان اصفهان است و با دقت در نقشه جغرافیایی ایران، می توان شهر کاشان را تقریبا در مرکز نقشه پیدا کرد. و نیز فاصله مناسب و قابل توجیه ای با دیگر شهر های مختلف کشور، در مقایسه با شهر مشهد در نقشه، دارا می باشد. بنابراین افراد زیادی در اطراف اصفهان و نیز دیگر شهرها با طی کردن این مسیر تا کاشان، می توانند از نظر قیمت خرید فرش مقرون بصرفه تری داشته باشند اما خرید فرش از شهر مشهد، به دلیل فاصله بسیار زیادی که با اکثر شهرهای کشور دارد، هزینه حمل و نقل و هزینه خرید فرش از آنجا بیشتر خواهد شد.

مقایسه فرش کاشان و مشهد از نظر الیاف

 

فرش های کاشان از نخ خاب ۱۰۰٪ اکریلیک هیت ست شده استفاده می کنند، اما در فرش مشهد، در بیشتر موارد از پیشم یا نخ خاب اکریلیک با اندکی ناخالصی مورد استفاده است. هر چه ناخالصی در الیاف بیشتر باشد، کیفیت فرش کمتر شده و دوام آن نیز پایین خواهد آمد. فرش های کاشان در مقایسه با فرش های مشهد دارای الیاف خالص تری هستند که سبب برتری کیفیت و دوام فرش کاشان می شود.

مقایسه فرش کاشان و مشهد از نظر گره

 

گره ها در فرش کاشان بیشتر و متنوع است، اما فرش های مشهد تنها از دو نوع گره فارسی و ترکی در بافت فرش استفاده می کنند. تنوع گره با توجه به شانه و تراکم زده می شود و سبب می شود تا هر محصول استحکام متفاوتی داشته باشد.

فرش های تولید مشهد دارای رجشماری بین 30 تا 35 هستند، در حالی که فرش های کاشان رجشماری بین 40 تا 45 دارند.

مقایسه فرش کاشان و مشهد از نظر ابعاد

 

یکی از ویژگی های مهم فرش کاشان، از گذشته تا امروز، تولید فرش در ابعاد مختلف است. تولید کنندگان فرش کاشان در مقایسه با تولید کنندگان مشهد، تنوع بالاتری در  ابعاد فرش ماشینی دارند. کارخانه های فرش کاشان، فرش هایی با ابعاد رو پشتی، پادری، سجاده و فرش های بسیار بزرگ را تولید می کنند. بیشتر خریداران، برای تهیه فرش اماکن عمومی به برندهای کاشان جذب می شوند، اما این مورد در فرش های مشهد به ندرت اتفاق می افتد.

کلام آخر

همیشه در انتخاب فرش برای خانه خود، دقت یزادی داشته باشید؛ چون فرش تاثیر زیادی در افزایش زیبایی و جلوه فضای اتاق و منزل شما دارد. البته کیفیت و قیمت خرید فرش را نیز در نظر داشته باشید  تا خریدی مقرون به صرفه داشته باشید. فروشگاه اینترنتی فرش کوروش، عرضه کننده انواع فرش ماشینی به طور مستقیم از کارخانه و با قیمت درب کارخانه است. تمام محصولات این مجموعه دارای بهترین کیفیت و ۵ سال گارانتی فرش می باشد. شما به راحتی و در هر زمانی می توانید با مراجعه به سایت و بررسی فرش های موجود، فرش مورد نظر خود را انتخاب و ثبت سفارش نمایید. این مجموعه سفارش مشتری را در سریع ترین زمان ممکن و در هر شهری ارسال می نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۶ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *