مقالات فرش

معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه

معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه

تعداد شانه‌های هر فرش از جمله ویژگی‌هایی است که بیشتر خریداران هنگام انتخاب و خرید یک فرش ماشینی به آن توجه می‌کنند. درحال حاضر فرش‌های ماشینی بیشتر با تعداد شانه‌های 700، 1000 و 1200 طراحی و بافته می‌شوند و خریداران نیز بسته به سلیقه، نیاز و بودجه‌ی خود یکی از این سه را برمی‌گزینند. البته باید توجه داشت که تعداد شانه‌های فرش تنها یکی از شاخصه‌های مرتبط با فرش‌های ماشینی ست و فاکتورهای دیگری نیز در ارتباط با این فرش‌ها وجود دارند که توجه به آن‌ها هم‌زمان با تعداد شانه‌های فرش ضرورت دارد. در این نوشته ابتدا تعداد شانه‌های فرش‌های ماشینی و دیگر فاکتورهای مرتبط با این شخصه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس بهترین طرح های فرش 1200 شانه را معرفی خواهیم کرد.

داشتن اطلاعات هرچه بیشتر درمورد خصوصیات فرشی که قصد خرید آن را داریم می‌تواند در داشتن بهترین انتخاب نقش مؤثری داشته باشد، از همین روی پیشنهاد می‌کنیم پیش از انتخاب و خرید یک فرش 1200 شانه مناسب تا پایان این نوشته با بازار فرش کوروش همراه باشید.

فرش 1200 شانه چیست؟

به احتمال زیاد مشخصاتی مانند تعداد شانه و تراکم برای شما آشنا هستند و آن‌ها را همراه با شماره‌های مرتبط روی شناسنامه‌ی پشت فرش‌ها دیده‌اید. تمامی فرش‌ها دارای تعداد شانه‌ها و همچنین تراکم بافت مشخص هستند و آگاهی با این مفاهیم برای انتخاب مناسب‌ترین فرش با توجه به هدف از خرید فرش ضروری است.

همان‌طور که گفتیم بیشتر فرش‌های ماشینی در حال حاضر 700، 1000 یا 1200 شانه هستند. منظور تعداد شانه‌های هر فرش تعداد گره‌های هر فرش در واحد عرضی، یا همان تراکم عرضی، است و این واحد معمولاً برابر یک متر درنظر گرفته می‌شود. به‌عبارت بهتر منظور از تعداد شانه‌های یک فرش تعداد گره‌های موجود در یک متر از عرض فرش است. به‌عنوان مثال یک فرش 1200 شانه دارای 1200 گره در هر متر از عرض فرش است. به‌بیان بهتر تعداد گره‌های موجود در یک متر عرضی فرش 700 شانه کمتر از تعداد گره‌های موجود در یک متر عرضی فرش 1000 شانه و تعداد گره‌های موجود در هر متر عرضی فرش 1000 شانه کمتر از تعداد گره‌های یک متر عرضی فرش 1200 شانه است.

چنان‌چه دو فرش هم‌اندازه، مثلاً دو فرش 12 متری، را از نظر تعداد شانه با هم مقایسه کنیم بهتر می‌توانیم به تأثیر تعداد شانه‌های فرش در ظاهر و کیفیت آن پی ببریم. همان‌طور که می‌دانید یک فرش ماشینی 12 متری دارای 3 متر عرض است و از طرفی همان‌گونه که اشاره کردیم منظور از تعداد شانه تعداد گره‌های موجود در عرض فرش است و این به این معنا ست که یک فرش 12 متریِ 700 شانه دارای 2100 گره در هر ردیف از عرض فرش، یک فرش 12 متری 1000 شانه دارای 3000 گره در هر ردیف عرض فرش و یک فرش 12 متری 1200 شانه دارای 3600 گره در هر ردیف عرض فرش است. نتیجه می‌گیریم که تعداد گره‌های عرضی دو فرش با ابعاد برابر در فرش‌های 1200 شانه بیشتر از 1000 شانه و در فرش‌های 1000 شانه بیشتر از 700 شانه است.

با استفاده از این محاسبات می‌توان به را‌حتی تشخیص داد که تعداد شانه‌های واقعی فرش با آن‌چه در شناسنامه‌ی فرش قید شده تطابق دارد یا نه. درواقع برای تشخیص صحت مشخصات قید شده در شناسنامه‌ی فرش از نظر تعداد شانه تنها کافی ست تا تعداد گره‌ها در یک واحد کوچک عرضی مانند یک سانتی‌متر را شمرده و با ضرب کردن تعداد گره‌های موجود در یک سانتی‌متر در عدد 100 تعداد شانه‌های واقعی فرش را به دست آورد. برای مثال چنان‌چه تعداد گره‌های موجود در یک سانتی‌متر از عرض فرش 12 عدد باشد این فرش 1200 شانه‌ی واقعی است.

هرچه تعداد شانه‌های یک فرش بیشتر باشد، آن فرش ریزبافت‌تر است. در حال حاضر فرش‌های 1200 شانه با نقشه‌های آن‌چنان ظریفی بافته می‌شوند که از نظر ظاهری شباهت بسیار به فرش‌های دستبافت دارند و به‌همین علت آن‌ها را فرش‌های دست‌بافت‌گونه می‌نامند. پس دو فاکتور مهم در شباهت هرچه بیشتر یک فرش به فرش‌های دستبافت یکی تعداد شانه‌های فرش و دیگری نقشه‌ی آن است.

یکی از نکاتی که توجه به آن درخصوص فرش‌های 1200 ضروری ست تراکم طولی فرش، که در اصطلاح به آن تراکم فرش گفته می‌شود، و همچنین تعداد رنگ‌های استفاده شده در بافت فرش است. تراکم فرش ارتباط مستقیمی با تعداد شانه‌های آن دارد. منظور از تراکم فرش تعداد گره‌های موجود در واحد طولی فرش است و این واحد معمولاً یک متر درنظر گرفته می‌شود. هرچه تعداد شانه‌های یک فرش بیشتر باشد تراکم آن نیز بیشتر خواهد بود. به‌طور کلی تراکم فرش‌های 1200 شانه برابر با 3600 است و این به معنی ست که یک فرش با تعداد شانه‌های 1200 در یک متر عرضی دارای 3600 گره در یک متر طولی است. هرچه تعداد گره در واحد طولی فرش بیشتر بوده و به‌بیان بهتر هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، آن فرش استحکام بیشتری دارد.

از آن‌جا که ابعاد فرش‌ها استاندارد هستند و مثلاً طول یک فرش 12 متری برابر با 4 متر است، از همین روی تراکم بالا این امکان را به بافندگان می‌دهد تا به‌جای استفاده از الیاف ضخیم، از الیاف ظریف‌تری در بافت فرش‌های 1200 شانه و تراکم 3600 استفاده کنند. بدیهی ست که برای آن‌که طول یک فرش 1000 شانه که تراکمی برابر با 3000 دارد به 4 متر برسد بایستی با استفاده از الیاف ضخیم‌تری نسبت به فرش 1200 شانه با تراکم 3600 بافته شود. بنابراین می‌توانیم این‌چنین نتیجه بگیریم که تعداد شانه‌های یک فرش با تراکم آن و همچنین با ظرافت الیاف به‌کار رفته شده برای بافت و همچنین لطافت آن ارتباط مستقیم دارد.

تمامی این فاکتورها یعنی استحکام و دوام بالاتر، لطافت و ظرافت بیشتر و زیبایی ظاهری بهتر باعث می‌شوند تا فرش‌های 1200 شانه دارای قیمت بیشتری نسبت به دیگر فرش‌ها باشند.

بهترین طرح های فرش 1200 شانه

اکنون که با ویژگی‌های فرش 1200 شانه آشنا شدیم می‌توان هنگام خرید یک فرش 1200 شانه با آگاهی بیشتری مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنیم. به‌عنوان مثال اکنون می‌دانیم که فرش‌های 1200 شانه به ظرافت بالا شهرت دارند و درنتیجه می‌توان انتظار ظرافت بیشتری را از آن‌ها داشت و درواقع هرچه نقشه‌ای ظریف‌تر با جزئیات بیشتر برای یک فرش 1200 شانه درنظر گرفته شود این فرش زیبایی بیشتری خواهد داشت و به یک فرش دستبافت شبیه‌تر خواهد بود. فرش‌های زیر نمونه‌هایی از زیباترین طرح های فرش 1200 شانه موجود در بازار فرش کوروش هستند:

1- فرش کاشان 1200 شانه طرح افشان نگار سرمه ای

معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه

طرح افشان یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین نقشه‌ها در بین انواع فرش‌های 1200 شانه فرش کاشان است. زیبایی چشم‌نواز این فرش، جزئیات هنرمندانه‌ای که در یکایک گل‌های حوض و کناره‌ی فرش نمایان اند و تناسب رنگ عالی این نقشه همگی از جمله عوامل مؤثر در محبوبیت این نقشه در بین مشتریان فرش کاشان هستند.

خرید فرش طرح افشان نگار سرمه‌ای

2- فرش کاشان 1200 شانه طرح سالاری کرم

معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه

یکی دیگر از بهترین طرح های فرش 1200 شانه طرح سالاری است. فرش نقشه سالاری کرم با جزئیات بسیار ظریفِ خود که با بهره‌گیری از عناصر هنرهای بصری سنتی ایرانی، مانند هشت بته‌جقه‌ که به‌گونه‌ای هنرمندانه با استفاده از دو رنگ مکمل آبی و نارنجی درکنار هم قرار گرفته‌اند و اسلیمی‌های ظریفی که با پیچش متناسب خود تمامی فضای حوض وسط را پر کرده‌اند، به شکلی طراحی شده که بتواند مکمل خوبی برای تعداد شانه و تراکم بالای یک فرش 1200 شانه باشد و فرش 1200 شانه نقشه سالاری را به یک فرش دست‌بافت‌گونه‌ی تمام‌عیار تبدیل سازد.

خرید فرش سالاری کرم

3- فرش کاشان 1200 شانه طرح صدف

معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه

خرید فرش طرح صدف

فرش کاشان 1200 شانه طرح صدف گذشته از ظرافت بسیار استادانه‌ی نقش از نظر ترکیب‌رنگ نیز جلوه‌ای هنرمندانه دارد و تلفیق خلاقانه‌ی طرح و رنگ در این نقشه آن را به یکی از بهترین طرح های فرش 1200 شانه تبدیل کرده است.

4- فرش کاشان 1200 شانه طرح زیگورات

معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه

جزئیات طرح نقشه زیگورات فرش 1200 شانه کاشان به عنوان یکی از بهترین طرح های فرش 1200 شانه خصوصاً در مرکز حوض فرش به‌اندازه‌ای هنرمندانه و زیبا طراحی شده که به‍ جرأت می‌توان آن را یکی از بهترین طرح های فرش 1200 شانه به‌شمار آورد.

خرید فرش طرح زیگورات

 

5- فرش کاشان 1200 شانه طرح گل‌آرا ترمه‌ای

معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه

گذشته از حس لطافتی که تماشای فرش کاشان 1200 شانه نقشه گل‌آرا در ذهن تداعی می‌کند این نقشه با ظرافت‌کاری‌های استادانه به‌گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر حفظ جنبه‌های اصیل هنر ایرانی دارای جلوه‌ای مدرن نیز باشد و با چیدمان منازل امروزی به‌خوبی هماهنگ شود.

فرش گل آرا ترمه‌ای

سخن آخر

در این نوشته علاوه بر معرفی بهترین طرح های فرش 1200 شانه به بررسی فرش 1200 شانه و ویژگی‌های آن از نظر تراکم، ظرافت، استحکام و شباهت آن به فرش‌های دست‌بافت پرداختیم. شما می‌توانید فرش‌های معرفی شده در این نوشته و سایر فرش‌های 1200 شانه را از فروشگاه اینترنتی بازار فرش کوروش سفارش داده یا برای خرید حضوری آن‌ها به یکی از سه شعبه‌ی این فروشگاه در شهرهای تهران و کاشان مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *