فرش کوروش, مقالات فرش

معیارهای درجه بندی فرش ماشینی چیست؟

معیارهای درجه بندی فرش ماشینی چیست؟ -وبسایت فرش

فرش های ایرانی از روزگاران بسیار دور، آوازه‌ی عام و خاص بوده است. بیان هنر والای ایران و ایرانیان که گاهاً هم زیبایی کاشی کاری های شهر اصفهان را در دل خود جای می دهد و گاه هم شکارگاه را به رخ عامه می کشد. فرقی ندارد دستباف باشد یا ماشینی، چه بسا قالی ایرانی خود بیانگر داستان های بسیاری می باشد و شهرزاد قصه گو را در بطن خود جای داده است. در کنار داشتن زیبایی و اصالت خاص این بافته های چَشم نواز نیازمند شناخت هر چند کوچکی هم هست تا بتوان اتخاذ صحیحی در این مسیر داشت. حال همان گونه که شما می دانید، فرش های ماشینی در یک طبقه جای نمی گیرد. به همین دلیل بهتر است این گونه بگوییم که؛ آنها بنا بر بافت و کیفیت خود به اقسام گوناگونی تقسیم می گردند و حاوی درجه بندی نیز می باشند. به عنوان یک خریدار در واقع لازم است بدانید که معیارهای درجه بندی فرش ماشینی چیست! بهتر است با ما تا پایان بی فرش همراه باشید.

فروش بهترین فرش جدید ۱۴۰۰ مدل های با طرح های نو

در یک نگاهی عامه، فرش های موجود در بطن بازار را در پنج دسته درجه بندی می نمایند که عبارتند از؛

فرش های ماشینی درجه یک

فرش های ماشینی درجه یک؛-فرش کاشان

از بارزترین ویژگی های یک فرش ماشینی درجه یک می توان به بدون عیب و نقص بودن نقش و نگار فرش، یک نواخت بودن ارتفاع پرزهای فرش، نبود هیچ گونه تیغ خوردگی و سالم بودن ریشه ها و یا زیگزاگ های قالی اشاره نمود.

عدم به چَشم خوردن مواردی چون خاب سوختگی، پارگی در نخ های سرتاسری، پارگی در بخش تار، هر نوع پارگی، سوراخ و از تمامی این ها حائز اهمیت تر نبود نخ خاب مازاد که بسیار مهم است که آنها باید یکی یکی مورد بررسی قرار بگیرد.

فرش های ماشینی درجه یک و نیم

بخش بسیاری از خصوصیات فرش های درجه یک و نیم با فرش های درجه یک شبیه به هم هستند. همانند کامل و بدون عیب و نقص بودن اندازه و ابعاد و نقشه، خوب و مطلوب بودن زیردست، اختلاف در طول قالی، بنابر استاندارد بودن میزان آهارد استفاده شده در هر متر مربع فرش، عدم وجود اختلاف در خاب فرش و… ولیکن مواردی هم وجود دارد که منجر به تفاوت فرش های درجه یک نیم با فرش درجه یک می شود، آنها نیز عبارتند از؛

  • حداکثر به اندازه یک سانتی متر بودن تکرار در سیلندر.
  • داشتن قلاب خوردگی در قسمی از سطح پشت فرش.
  • وجود نهایتاً به مقدار سه ردیف خرابی کارت در ساده بافت.
  •  داشتن پارگی ضمن نخ خاب سرتاسری حداکثر تا به مقدار چهار ردیف.
  • وجود نقوش ساده و حداکثر تا پنج میلی متر ضمن فرش هایی که دارای پس زمینه های طرح دار هستند.

نکته بعد که منجر به وجه تمایز این گونه با درجه یک می گردد ضمن مورد اشتباهات طراحی می باشد. هر نوع اشتباه ضمن طراحی فرش های حاوی این رتبه تا به مقدار سه ردیف قابل پذیرش می باشد.

فرش های ماشینی درجه یک و نیم؛ -وبسایت فرش کاشان

فرش های ماشینی درجه دو

فرش های درجه دو علاوه بر داشتن برخی ویژگی های شبیه با مورد پیشین حاوی خصوصیات دیگری نیز می باشند که اگر ما بخواهیم بارزترین آنها را یاد کنیم میبایست به جا به جایی ها ضمن نقشه فرش، تیغ خوردگی ها بسیار کم و اندک، اختلاف ارتفاع در خاب تا مقدار چهار میلی متر زیردست در حد قابل پذیرش، وجود رو زدگی ها ضمن آهار ولیکن به مقدار اندک، عیب و نقص های که امکان دارد در ناحیه ریشه رقم خورد، بروز سوختگی های بسیار ناچیز، و… اشاره نماییم.

فرش های ماشینی درجه سه

فرش های درجه سه بدون شک و تردید میزان فاصله بسیاری با درجه یک دارد. زیرا حاوی مشخصات و کمبودهای فنی همانند اختلاف خاب نهایتاً تا به مقدار چهار میلی متر، تیغ خوردگی های اندک، جا به جایی های بسیار در بطن نقشه، حضور بیشتر از هفت ردیف پارگی نخ خاب سرتاسری، خاب سوختگی های بسیار، رفو شدگی تا به میزان بیش از پانزده سانتی متر، وجود وصله ولیکن تا به میزان کم و اندک، وجود عیب و نقص نامحسوس در ناحیه زیگزاگ و ریشه فرش و… اشاره نمود.

فرش های ماشینی درجه چهار

فرش های ماشینی درجه چهار به فرش هایی اطلاق می گردد که اختلاف طول ضمن آنها بیشتر از بیست و پنج درصد است. این نوع از قالی ها در بیشتر مواقع به عنوان یک پادری و پشتی مورد بهره گیری واقع می شود. البته که دارای ابعاد متداولی هم هست.

فرش های ماشینی درجه پنج

فرش هایی که عرض آنها بیشتر از پنج سانتی متر از مقدار استاندارد اختلاف داشته باشد را فرش درجه پنج نامگذاری می کنند. این نوع از فرش ها کاربردهای بسیاری را در بطن خود جای نداده است و در بسیاری از اوقات جزئی از ضایعات محسوب خواهد شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *