فرش کوروش

کاشان مهد فرش ایران

کاشان مهد فرش جهان

کاشان، مهد فرش در ایران شناخته می‌شود و می‌توان با‌کیفیت‌ترین فرش‌های دست‌بافت و ماشینی را با تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ از آن خریداری کرد.

در ادامه درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرش کاشان و دلایل اهمیت آن توضیح می‌دهیم.

چرا کاشان مهد فرش شناخته می‌شود؟

در شهر کاشان سالانه بیش از ۱۵۰۰ متر فرش به‌صورت دست‌بافت تهیه و توزیع می‌شود که کیفیت و نمای بی‌نظیری دارند؛ به همین دلیل این شهر به مهد فرش شهرت پیدا کرده است.

علاوه‌بر این، ۶۵درصد فرش ماشینی موجود در نمايشگاه‌های فرش ایران و ۷۰درصد فرش ماشینی صادراتی ایران در کاشان تولید می‌شود.

نقشه قالی‌های مهد فرش چگونه است؟

برخی از نقشه فرش‌ها و قالی‌هایی که در کاشان دوخته می‌شود، متعلق به شهرهای دیگر کشورمان بوده و برخی از آنها نیز به این شهر تعلق دارد. نقشه فرش کاشان براساس ۸ سبک اصلی تولید می‌شود. این ۸ طرح اصیل را در ادامه معرفی می‌کنیم.

فرش با طرح افشان

یکی دیگر از طرح‌های محبوب، مشهور و اصیل فرش‌های ایرانی، فرش طرح افشان یا طرح شاه‌عباسی است. زمان پیدایش این طرح نیز به دوران صفویه برمی‌گردد.

طرح افشان فاقد لچک و ترنج بوده اما نقشه شلوغی دارد و متشکل از گل، برگ، غنچه، بوته و ساقه‌های کوچک و بزرگ به‌صورت پراکنده است.

نقش و نگاره‌های طرح افشان بسیار دقیق بوده و از قرینگی، نظم و هماهنگی قابل توجهی برخوردار هستند. خطوط و نقوش فرش کاشان، در سراسر فرش با یکدیگر اتصال دارند.

دلیل نام‌گذاری این طرح به نام افشان، پراکنده بافته‌شدن گیاها‌ن و گل‌ها در کل سطح فرش است که حالتی افشان، خاص و زیبا دارد. نقشه فرش طرح افشان به‌دلیل نداشتن ترنج نسبت به فرش طرح لچک و ترنج خلوت‌تر به‌نظر می‌آید.

طرح افشان به‌دلیل نداشتن ترنج، فرم سنتی نداشته و بیشتر مدرن محسوب می‌شود. به همین دلیل برای خانه‌ها و اماکن با سبک مدرن مناسب خواهد بود.

فرش وینتیج

فرش وینتیج یکی از طرح های پرطرفدار و پرفروش فرش کاشان

فرش وینتیج چیست ؟

فرش وینتیج سبکی از فرش ماشینی که به صورت کهنه نما و قدیمی طراحی شده که نقشه های ان کهنه و قدیمی میباشد. این نوع فرش ها بر گرفته از فرش های کهنه و عتیقه فرش دستبافت هستند که بوسیله دستگاه فرش بافی تولید میشوند.

معنی کلمه وینتیج به فارسی شبیه به کهنه بودن و یا کهنه نما است. هر کالایی که به گونه ای دیده شود که گویا کهنه و قدیمی است را اصطلاحا وینتیج می گویند . منظور از سبک و طرح وینتیج در فرش ماشینی ، فرش هایی هستند که ظاهری بسیار کهنه و نخ نما و یا حتی تغییر رنگ پیدا کرده است . در اصل این فرش ها با استفاده از خلاقیت در طراحی این گونه به نظر می رسند اما با بالاترین کیفیت و دوام تولید شده است.

فرش با طرح لچک ترنج یا ترنج و محراب

لچک ترنج از طرح‌های مشهور، اصیل، خاص و قدیمی فرش بوده که تاریخ آن، به پیش از دوران صفویه برمی‌گردد. این طرح احتمالا از نقوش حک‌شده بر جلدهای چرمی کتب قدیمی، کاشی‌کاری‌های مساجد و مدارس به‌دست آمده است.

لچک ترنج پراستفاده‌ترین نقشه برای بافت فرش‌ کاشان بوده و شهرهای دیگر مانند یزد، اردستان، کاشمر و حتی کشور مصر نیز از آن الگوبرداری کرده‌اند.

قالی‌بافان به یک‌چهارم نقشه میانی با شکلی شبیه یا غالبا مغایر با آن در ۴ گوشه متن فرش، لچک می‌گویند. جایگاه لچک در قسمت گوشه زمینه لچک ترنج است‌.

قالی‌بافان در پایین و بالای ترنج میانی ۲ سر ترنج می‌بافند که کلاله یا شمسه نام دارد. امکان دارد کلاله در تعداد زیادی تمام فضای ترنج را بپوشاند.

ترنج به‌معنی بالنگ بوده و از اجزای پررنگ و مشخص فرش لچک ترنج است که در مرکز آن قرار دارد. ترنج به‌شکل بیضی، دایره و نوار بوده و عمدتا نقش‌های اسلیمی، خُتایی و نقوش مختلف دیگر برروی آن دوخته می‌شود.

ترنج در فرش‌های شهرهای مختلف، ابعاد متفاوتی دارد و در فرش کاشان اندازه آن کوچک است. این فرش­ها‌ به‌دلیل داشتن لچک و ترنج برای استفاده در اماکن و خانه‌های سنتی بسیار مناسب هستند.

طرح محرابی در فرش‌های کاشان

همان‌گونه که از نام آن پیدا است، برروی قسمت بالا یا زمینه فرش، قوس محراب طراحی شده و طرح آن، محراب مسجد را به یاد می‌آورد. از فرش طرح محرابی در مساجد استفاده شده و در انواع ابریشمی و کرکی بافته می‌شوند.

از این طرح برروی سجاده و قالیچه نیز استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های شاخص این نوع فرش، وجود ۲ هلال طاقدیس در بالای نقشه است که به‌صورت یک‌دوم طراحی می‌شوند.

برخی از مشهورترین انواع طرح محرابی که با نگاره‌ها و قوس‌های گردان طراحی می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • محرابی ستون‌دار
  • محرابی درختی متقارن
  • محرابی درختی سراسری
  • محرابی گلدانی
  • محرابی قندیل‌دار
  • محرابی تلفیقی
  • محرابی جانوری

طرح شکارگاهی فرش

نقشه طرح شکارگاهی، یک جنگل یا بیشه‌زار است که شکل حیواناتی مانند آهو، اسب، گاو، گوزن، خرگوش و حیوانات وحشی مانند شیر برروی آن قابل مشاهده است.

برروی این نقشه تصویر یک شکارچی یا صیاد هنگام تیراندازی نیز امکان دارد وجود داشته باشد. فرش طرح شکارگاهی نیز مانند طرح‌های دیگر به دوره صفویه بازمی‌گردد و تا امروزه نیز با تفاوت‌هایی پابرجا است.

طرح تصویری روی فرش

طرح تصویری، مینیاتوری یا نگارگری به ۳ دسته چهره‌ای، شمایلی و منظره‌ای تقسیم می‌شود. نقشه تصویری به‌صورت سراسری بوده و دوخت آن در کاشان شهر مهد فرش قدمت طولانی دارد‌. بافت این نوع فرش­ها بسیار ریز بوده و جلوه بسیار زیبایی دارد.

طرح محتشم روی فرش کاشان

قدمت طرح محتشم به زمان قاجاریه برمی­گردد. قالب کلی این طرح لچک ترنج بوده و نقوش تلفیقی گردان و هندسی دارد. شاخصه‌های این نقشه، وجود حاشیه پهن زیبا و تزیین با طرحی ساده از درخت بید مجنون، گل‌ها و گیاهان است.

لچک فرش نشان‌دهنده درخت بید بوده و در حاشیه بزرگ و پهن فرش گل‌های شاه‌عباسی و بند گره وجود دارد. فرش کاشان با طرح محتشم، خریداران بسیار زیادی دارد.

فرش با طرح واگیره‌ای یا بندی

این طرح، یک‌هشتم، یک‌شانزدهم و یک‌سی‌ودوم از کل فرش را در بر گرفته و در جهت عرضی و طولی بوم تکرار می‌شوند. طرح خشتی، قابی و بته‌جقه ۳ طرح اصلی این مدل هستند که در کاشان مهد فرش تولید می‌شوند.

قیمت انواع فرش کاشان

در مهد فرش، انواع فرش را با کیفیت بالا و در طرح، رنگ، اندازه و قیمت‌های مختلف به‌صورت ماشینی و دست‌بافت می‌توان خریداری کرد‌.

قیمت فرش 9متری در بازه ۴ الی 14450000 تومان وقیمت فرش 12 متری درحدود 4500000 تا 18400000 قرار دارد.

فرش 1500 شانه از فرش 1200 شانه قیمت بیشتری دارد. قیمت فرش 1500 شانه از ۹میلیون تومان و قیمت فرش 1200 شانه از ۴میلیون تومان شروع می‌شود.

جمع‌بندی

کاشان، مهد فرش ایران شناخته می‌شود و توزیع‌کننده انواع فرش دست‌بافت و ماشینی در طرح‌ها، رنگ‌ها، اندازه، با میزان شانه و تراکم متفاوت است.

طرح لچک ترنج، افشان، محتشم، شکارگاهی، گلدانی، محرابی، واگیره‌ای و تصویری مشهورترین نقشه‌های فرش هستند که با کیفیت ممتاز و شاخصی در کاشان بافته می‌شوند. هرکدام از این فرش‌ها در دکوراسیون‌های سنتی و مدرن قابل استفاده هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۱ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

نوشته های مرتبط

4 فکر در مورد “ کاشان مهد فرش ایران

  1. اسماعیل گفت:

    سلام مهد فرش در مشهد داریم ایا

    1. فرش کوروش گفت:

      ما کارخانه فرش ستاره کوروش هستیم و ارتباطی با مهد فرش که در تلویزیون تبلیغ میکنه نداریم

  2. سمر گفت:

    سلام فرشی که خریدی بعداوردی خونه دیدی به خونت نمیاد میشه تعویض کرد

  3. درب mdf گفت:

    سلام.وبسایت خیلی خوب و جامعی دارید.ممنون
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال میشوم از وبسایت ما دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *