مقالات فرش

نحوه براق کردن فرش

نحوه براق کردن فرش

فرش یکی از اولین چیزهایی است که به محض ورود به خانه، در معرض دید افراد قرار می گیرد. از آنجایی که هر گونه لکه یا گرد خاک روی فرش می تواند بسیار بد جلوه کند بهتر است نحوه براق کردن فرش را یاد گرفته و  از روش های خاصی که در این مقاله آموزش داده می شود، استفاده نمایید. جهت خرید فرش کاشان کلیک کنید.

نحوه براق کردن فرش با استفاده از ترفند های خانگی

فرش های با رنگ روشن تر معمولا زود تر کثیف می شوند. این در حالی است که هر چقدر لکه قدیمی تر باشد، زمان بیشتری برای تمیز کردن آن فرش لازم است. در صورتی که قصد براق نمودن فرش های خانه را دارید، می توانید این کار را با محلول های تمیز کننده خانگی انجام دهید.

لکه ها را به محض ظاهر شدن از بین ببرید.

در راستای پرداختن به موضوع مورد بحث، یعنی نحوه براق کردن فرش باید به این نکته کلیدی توجه داشته باشید که هر چقدر دیرتر برای تمیز کردن فرش اقدام کنید به همان نسبت، لکه ها سخت تر می شوند و تمیز کردن آنها با زحمت بیشتری همراه خواهد بود. این تقریباً در مورد هر نوع لکه فرش صدق می کند، از قهوه گرفته تا سایر موارد. این امر به این دلیل است که چیزهایی که بر روی فرش ریخته می شوند به زمان نیاز دارند تا با الیاف فرش پیوندهای شیمیایی ایجاد کنند. به عبارت ساده تر، اگر به محض مشاهده لکه به محل آن دست بزنید، سریعتر تمیز و براق می شود. اولین اقدامی که در جهت براق نمودن فرش می توانید انجام دهید این است که لکه را مرطوب کرده و با حوله تمیز کنید.

لکه ها را پخش نکنید.

چنانچه لکه ایجاد شده بر روی فرش به واسطه مواد مایع ایجاد شده باشد، نحوه براق کردن آن کمی متفاوت است و نیازمند رعایت نکات ویژه ای خواهد بود. به طور مثال،  اگر لکه مایع را بمالید، تنها کاری که انجام می دهید این است که آن را بیشتر به سمت الیاف فرش سوق داده و به پشت آن نزدیکتر ساخته اید. به این ترتیب فرش آسیب بیشتری می بیند.  ایده بهتر این است که حوله های کاغذی را در اطراف محیط قرار دهید تا لکه جذب شود، سپس آن را به آرامی محو کنید.

نوع الیاف فرش شما تعیین می کند که هنگام براق کردن باید چگونه رفتار کنید.

باید کمی محتاط باشید و از آب سرد یا نیمه گرم به جای آب گرم استفاده کنید. پشم به گرما پاسخ خوبی نمی دهد. البته الیاف مصنوعی کمی مقاوم تر است. ابریشم، پنبه و سایر مواد ارگانیک باید با مراقبت ویژه ای به کار گرفته شوند و به متخصصانی که تجهیزات تمیز کننده مخصوص دارند واگذار شود. اگرچه قالیشویی های تجاری به خوبی کار می کنند، اما استفاده از مواد ساده تر آسیب کمتری به فرش وارد می کند و اغلب در نظافت نیز به همان اندازه موثر است. به همین دلیل سعی کنید یک از مواد زیر را مورد استفاده قرار دهید:

  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • آب لیمو
  • آب اکسیژنه
  • ایزوپروپیل الکل

نکته: برای بیشتر لکه ها می توان از یک یا چند عامل استفاده کرد. به عنوان مثال، جوش شیرین و سرکه هر دو در جذب بوی بد بسیار عالی هستند. پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده عالی است و مالیدن الکل نیز تأثیر مشابهی دارد. همه اینها به نوبه خود در براق کردن فرش، سهم بسزایی دارند.

برای تمیز کردن عمیق و عمر طولانی فرش از یک تمیز کننده فرش استفاده کنید.

وقتی زمان استفاده از برس های اسکراب فرا رسید، از بیرون با استفاده از ضربه های کوچک و آهسته کار کنید. با هل دادن لکه به سمت نقطه مرکزی آن، کمتر احتمال دارد باعث پخش شدن آن شوید. شایان ذکر است است که مواد شوینده بسیار زیادی در انواع مختلف، هم اکنون در بازار موجود هستند. استفاده از این مواد روند تمیز کاری و برق انداختن فرش ها رو تسریع و تسهیل نموده است. اما قبل از هر چیزی بهتر است جنس الیاف فرش را به خوبی بشناسید و مطابق با آن از مواد تمیز کننده استفاده کنید.

نتیجه گیری

نحوه براق کردن فرش ارتباط مستقیمی با نوع مواد مصرفی دارد. برخی شوینده ها قدرت تمیز کنندگی فوق العاده ای دارند. کافی است مقداری محلول را در ظرف حاوی آب بریزید و ترکیب نمایید. در ادامه می توانید به کمک یک حوله نرم، محلول را بر روی فرش بکشید. به این ترتیب لکه ها به سادگی محو می شوند و جلوه زیباتری به فرش می دهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *