مقالات فرش

نخ فرش ماشینی رو بشناسیم

نخ 100% اکرولیک فرش ماشینی

نخ فرش ها را بشناسید

اگر در مرحله انتخاب فرش برای محل زندگی خود هستید و به انواع سایت ها سر زدید تا فرش موردنظر خود را بیاید و از کیفیت و خرید آن اطمینان داشته باشید ، به این مقاله توجه کنید و انتخابی مناسب برای منزل خود داشته باشید .

نخ فرش ماشینی

مهمترین بخش از یک فرش نخ آن است :

قصد داریم در این مقاله به انواع نخ فرش بپردازیم و به شما معرفی کنیم : هر نخ فرش با دیگری متفاوت بوده و مزیت های مختلفی برای مصرف کننده در بر دارد، در بافت یک فرش میتوان از نخهای متفاوتی استفاده کرد اما اگر شما مصرف کنندهای هستید که میخواهید به صورت طولانی از یک فرش استفاده کنید باید بدانید یک فرش ماشینی از چه نخ هایی بافته شده تا بهترین انتخاب را برای محل زندگی خود داشته باشید .

نخهای فرش ماشینی :

فرش ماشینی بافته شده با سه نوع نخ است با نامهای
1- نخ خاب
2- نخ تار
3- نخ پود
نخ خاب در فرش ماشینی :

بسیار مهم است بدانید مهمترین قسمت یک فرش ماشینی نخ خاب است ، که زیبایی، جلوه و نرمی فرش تحت تاثیر خود قرار میدهد ، پرز در فرش حتما به گوشتان آشناست ، که نقش بسیار پر رنگی در بافت فرش دارد

این نوع نخ یا به عبارت دیگر الیاف در سطح فرش به کار میرود همان گره u شکل است که شما میتوانید با دست کشیدن بر روی فرش به راحتی آن را لمس کنید، شاید برایتان پیش آمده باشد که بر روی یک فرش نشسته و سطح نرم آن را دست بکشید و پرز های روی آن را جمع کرده باشید در واقع آن پرزها همان نخ خاب است .

نخهای خاب مورد استفاده :

در نخ خاب فرش ماشینی از الیاف مصنوعی مانند نخ پلی پروپین ،نخ پلی است( که همان ابریشم مصنوعی است ) ، نخ ترک ، اکریلیک و همچنین نایلون میتوان نام برد، الیاف پلیپروپیلن، پلی استر و نایلون در بافت فرش بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، این نخها به صورت مستقیم به ماشین بافندگی متصل شده و به کار میروند، اما نخ‎های اکریلیک و پشم باید اول رسیده شوند و بعد به بافت فرش اضافه شوند.

اهمیت نخ خاب :

انواع نخ خواب حدود 70 تا 85 درصد وزن فرش را در بر میگیرد، هر تغییر در نخ خاب فرش قیمت فرش را تحت تاثیر قرار میدهد ، نخ خاب فرش بر روی نرمی ، راحتی ، جلوه ، و بازگشت ناپذیری و انعطاف پذیری فرش اثر میگذارد.

در این قسمت انوع نخ خاب و مشخصاتشان را بشما معرفی میکنیم :

نخ خاب اکریلیک :

این نخ بسیار در فرشهای ماشینی مورد استفاده است ، شباهت آن به پشم از نظر ظاهری و لطافت بیشتر از نخ های دیگر است و قیمت آن نیز نسبت به قیمت پشم بسی ارزانتر است ، مقاومت نخ اکریلیک در برابر حرارت ، نور ، غبار نسبت به نخهای دیگر بالاتر است و میتوان به ویژگی آن رنگ خوری خوب و انعطافپذیری را اضافه کرد . از میان الیاف اکریلیک هیت ست، مرغوبترین و بهترین آن است ، هیت ست ضد حساسیت است و پرز دهی کمی دارد رنگ آن ثابت ، دوام و ماندگاری طولانی مدتی دارد .

نخ خاب پلیپروپیلن :

قیمت ارزانتر آن نسبت به دیگر نخها از خصوصیت بارز آن است و در قیمت تمام شده ی فرش نیز تاثیر چشمگیری دارد ، از ویژگیهای آن عدم جذب رطوبت است و برای فضای باز بسیار مناسب است ، اما در برابر آلودگی عمر کمی دارد ، نسبت به نخهای دیگر انعطافش کمتر است ، سایش و فشار عمر آن را کوتاه میکند .

نخ خاب پلی استر:

میتوان به ویژگی هایی چون عدم پرز دهی، رنگپذیری خوب و قیمت پایین آن اشاره کرد این نوع نخ در مقابل حرارت مقاومت چندانی ندارد ، در برخورد با گرما عمرشان کوتاه میشود، انعطافپذیر نیست و در اثر شست و شوی بی رویه ساییده شده و آسیب می‎بیند. فرش های 500 شانه معمولا از این نوع جنس نخ در بافت استفاده میکنند.

نخ ابریشم:

نخ ابریشم با دو روش پیله کرم ابریشم و یا به روش مصنوعی بدست میآید ، برای بافت یک فرش بهتر است از نوع مصنوعی آن استفاده نشود، در مقایسه با پشم ، نخ ابریشم مستحکمتر است ولی قطری یکسان دارند ، این فرش بسیار دقیق است و زحمت زیادی برای بافت آن کشیده میشود ، رج شمار این فرش بالاست و هزینهی آن نسبت به الیاف دیگر گرانتر است .

اگر بخواهید فرشی بخرید که در کل فرش از نخ ابریشم استفاده شده باشد باید هزینه بالایی را متحمل شوید ، در غیر این صورت فرش گل ابریشم گزینه مناسبی است ، زیرا فقط در برخی قسمتها از نخ ابریشم استفاده میشود.
اما معمولا در بافت فرش ماشینی از نخ ابریشم مصنوعی استفاده می شود.
کارخانه فرش کاشان به دلیل کیفت پایین نخ ابریشم مصنوعی، به هیچ عنوان از این الیاف در بافت فرش های خود استفاده نمیکند.

نخ کرک:

یکی از اجزای تشکیل دهندهی فرش با ظرافت، نخ کرک است که قیمت آن کمی هم گران است ، کرک همان پشمهای نرمی است که هنگام شانه کردن بدن حیواناتی مثل گوسفند ، بز و شتر از حیوان جدا شده و به شانه گیر میکند، این الیاف به علت سخت بدست آمدن خیلی در بافت فرش استفاده نمیشود .

نخ پشمی:

از الیاف پشم گوسفند که دسترسی به ان نیز بسیار ساده است ، الیاف پشم گوسفند کیفیتهای گوناگونی دارد ، و برای بافت یک فرش بهتر است از نوع هتروتیپکه نوعی نخ زبر و زخیم و مستحکم است استفاده شود.

ارتفاع در نخ خاب :

با شانه و تراکم ، ارتفاع آن مشخص میشود ، هرچقدر تراکم و شانهی فرش بیشتر باشد ارتفاع نخ خاب کمتر میشود، در فرش 700 شانه ارتفاع پرز 11 میلیمتر ، در  فرش 1000 شانه ارتفاع پرز 9 میلیمتر و در فرش 1200 شانه  ارتفاع پرز به حدود 8 میلیمتر میرسد ، ولی این اصل را نباید از یاد برد که ارتفاع پرز در همه ی قسمتهای فرش به یک اندازه و یک پارچه است .

نخ تار :

نخی نازک که بیشتر از ترکیب پنبه و پلی استر گرفته میشود و کیفیت و دوام فرش بستگی زیادی به آن دارد ، نخ تار غالبا در فرشهای اکریلیک استفاده میشود و نسبت به نخ های مشابه ارزان تر است.

نخ پود :

نخ پود همان نخی است که به ریشه های فرش استحکام میبخشد، این نخ به صورت افقی وارد فرش شده و با شانه به بافت فرش اضافه میشود ، نخ پود میتواند دو نوع پنبه و یا جوت باشد .

مقاله های زیر را از دست ندید

شانه و تراکم فرش یعنی چی

فرش ابریشم یا فرش اکرولیک

صحبتی با فروشندگان فرش ماشینی

نکاتی در مورد نخ فرش ماشینی

مزایای خرید مستقیم فرش از کارخانه

خرید فرش از درب ” کارخانه فرش کاشان “به شما این اطمینان را میدهد که شما فرشی با نخ مرغوب و با کیفیت خریداری کرده و از حسن انتخاب خود رضایت کامل داشته باشید.
“کارخانه فرش کاشان “در بافت فرشهای خود از بهترین نخها استفاده کرد و کیفیت فرشهای خود را با تضمین میکند و به دست مصرف کننده میرساند .
همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا ، کارخانه فرش کاشان سیاست فروش غیر حضوری خود را تقویت کرده است و شما عزیزان میتوانید با مراجعه به سایت www.bfarsh.com نسبت به خرید غیر حضوری اقدام کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *