مقالات فرش

نکات مهم در مورد نخ فرش ماشینی

نخ فرش سجاده ای

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید دستگاه های پیشرفته فرش ماشینی نیاز به طراحی و تولید نخ های جدید ایجاد شده بود.

دستگاه های جدید با توانایی تولید فرش با تراکم بالاتر به نخ های ظریف تر نیاز پیدا کردند . نخ های طبیعی که معمولا منشا گیاهی دارند از لطافت بسیار خوبی برخوردار هستند منتها کمبود منابع و قیمت تولید بسیار بالا در این زمینه ، فعالان در این صنعت را وادار کردند که از تولیدات مواد شیمیایی و پلیمیری استفاده کنند .

نخ های رایج و متداول در زمینه تولید نخ فرش سجاده ای ، نخ پلی استر و نخ اکرولیک است. نخ پلی استر نخی مقاوم ، با رنگ پذیری مناسب است که لطافت نسبتا خوبی دارد. از نخ پلی استر معمولا در فرش 500 شانه استفاده می شود. مزایایی که برای فرش های با نخ پلی استر می شود برشمرد قیمت مناسب این نخ نسبت به سایر نخ ها است . به صورتیکه  سجاده فرش  تولید شده با نخ پلی استر تفاوت قیمت بسیاری با فرش نخ های مرغوب تر دارد به همین دلیل گزینه مناسبی است برای مساجد و نمازخانه  که بودجه محدودی دارند . معایبی که باید برای فرش  با نخ پلی استر ذکر کرد این است که لطافت این نخ ها نسبت به نخ اکرولیک کمتر است و معمولا با لمس کردن این فرش ها حس خوبی احساس نمی شود. همچنین نخ پلی استردر مقایسه با نخ اکرولیک ضخامت بیشتری دارد به همین دلیل فرش با تراکم خیلی بالا بافته نمی شود.

نخ اکرولیک

نخ اکرولیک نیز از مواد شیمایی تهیه می شود ولی با تکنولوژی پیشرفته استفاده شده در زمینه تولید این مدل نخ ها ، تشابه بسیار زیادی با نخ های طبیعی دارد. از مزایای عمده نخ اکرولیک به لطافت بسیار خوب این نخ ها باید اشاره کرد. همچنین با کمتر شدن ضخامت های این نخ ها ، دستگاه های بافندگی قادر شده اند که تراکم فرش های تولیدی را بسیار بالا برده و به وسیله ظرافت این نخ ها نقشه های زیبا را ببافند.

از مهمترین مزایای این مدل نخ ها که در زمینه فرش سجاده ای بسیار زیاد مورد استقبال قرار گرفته است باید به این نکته ها اشاره کرد که این فرش ها با این مدل نخ ها کمتر کوبیده می شوند ( باید توجه کرد که در مساجد و نمازخانه ها به دلیل تردد بسیار زیاد، مقاوم بودن فرش خیلی مهم است ) . مقاوم بودن در برابر کثیفی و آسان بودن نظافت این مدل فرش ها، مزیت بسیار خوب این فرش ها است.

معمولا از این نخ ها در تولید فرش 700 شانه و بالاتر استفاده می شود. فرش  سجاده ای موجود در بازار با نخ اکرولیک بیشتر به صورت 700 شانه بافته می شوند.

تکنولوژی جدیدتر فرش کاشان در تولید نخ اکرولیک ، هیت ست شدن این نخ ها است. به وسیله بخار آب در تولید این نخ ها ، مقاومت این نخ ها را در برابر فشار و کشیدگی افزایش می دهند . همچنین نخ های هیت ست شده پرز دهی دیگه نخواهند داشت که این مورد برای فرش های سجاده ای بسیار اهمیت خواهد داشت.

کارخانه فرش سجاده ای کاشان با تولید فرش با بهترین نخ ها ، اولویت خود را در تولید فرش با بهترین کیفیت قرار داده است . فرش سجاده ای کاشان آماده قرار داد و همکاری با تمامی نمازخانه ها و مساجد و ادارات و ارگان های دولتی است .

کارخانه فرش سجاده ای کاشان با تنوع گسترده در انواع طرح   و رنگ در زمینه تولید فرش نمازخانه  آمادگی خود را جهت همکاری با تمامی ارگان های رسمی و دولتی و تمامی مساجد سراسر کشور اعلام می نماید. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر لطفا با مشاوران کارخانه تماس بگیرید .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *