فرش کوروش

از بین بردن لکه از روی فرش

 

شناخت لکه و یافتن روش های لکه بری از فرش در عمر و تمیزی فرش تاثیر بسزایی دارد. ترفند های ساده برای حذف لکه از فرش با توجه به جنس و نوع فرش و نیز نوع متفاوت است. یکی از لکه هایی که در منازل زیاد با آن روبرو می شویم، ریختن چای و شیر بر روی فرش و ایجاد لک است. اما نگران نباشید، چون از بین بردن لکه چای و شیر از روی فرش با روش های مختلفی ممکن می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا ترفند های مختلف حذف لکه چای و شیر از روی فرش را برای شما بیان کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

از بین بردن لکه چای از روی فرش

لکه چای بروی فرش

هر چقدر در خانه از فرش به دقت مراقبت کنید تا لک و کثیف نشود، باز تمیز نگهداشتن آن در طول سال کار بسیار مشکلی خواهد بود. با شلوغ شدن خانه و استفاده از انواع نوشیدنی، ممکن است لکه هایی بر روی فرش ایجاد شود. اگر بر روی فرش شما چای ریخته یا بعد از مدتی لکه ایجاد شد، نگران نباشید.

 

  • از بین بردن لکه چای روی فرش با ماست

یکی از ترفند های ساده برای لکه بری فرش، استفاده از ماست است. این ماده غذایی در دسترس است و به راحتی می تواند لکه چای را از روی فرش شما پاک نماید.

راه حل استفاده از ماست برای لکه بری چای به این صورت است که، باید یک قاشق ماست روی لکه بگذارید، سپس به مدت 10 دقیقه صبر کنید. بعد از طی شدن این مدت ماست را از روی فرش جمع کرده و با دستمال محل لکه را پاک کنید.

 

پاك كردن لكه قدیمی چای از روی فرش

لکه چای جا مانده روی فرش، یکی از رایج ترین لکه هایی است که مطمئنا همه با آن مواجه شده اند. اگر این لک به موقع و درست پاک نشود، علامت آن می تواند برای مدت ها بر روی فرش ماندگار شود.

جوهر مازو موجود در چای باعث میشه تا لکه بر روی فرش بیوفته و بعضی اوقات تا مدت طولانی ثابت بمونه. جوهر مازو علت اصلی طعم گس چای و قهوه است که به الیاف فرش نفوذ می کند.

  • حذف لکه چای از روی فرش با جوش شیرین

یک ترفند ساده برای حذف لکه چای از روی فرش جوش شیرین است. جوش شیرین، یک پاک کننده قوی لکه چای از روی فرش می باشد. برای این کار باید یک فنجان جوش شیرین را با یک کاسه آب مخلوط کنید. سپس با کمک یک پارچه تمیز، این مایع را بر روی لکه چای جامانده بر روی فرش قرار دهید. سپس آن منطقه را با آب سرد بشویید. حتما از نتیجه کار، شگفت زده خواهید شد.

  • پاک کردن لک چای از روی فرش با سرکه سفید

یکی از کاربردی ترین روش ها برای تمیز كردن لکه چای از روی فرش، سرکه است. برای این کار باید، نصف پیمانه یا فنجان سرکه سفید را با نصف پیمانه آب گرم ترکیب کنید. این محلول پاک کننده بسیار خوبی برای لکه چای ایجاد شده بر روی فرش است. این ترکیب را بر روی فرش اسپری کنید و سپس یک پارچه تمیز و نرم بر روی فرش بکشید تا لکه آن پاک شود. سپس محل را شستشو و به خوبی آبکشی کنید. برای قوی تر شدن این محلول می توانید از مقداری مایع ظرفشویی درون آن استفاده کنید.

  • استفاده از لکه بر جهت پاک کردن لکه چایی

راحت ترین کار برای پاک کردن لکه چای، استفاده از لکه بر فرش می باشد. البته دقت نمایید که قبل از استفاده از لکه بر، برچسب پشت فرش را مطالعه کنید تا از عدم آسیب پاک کننده به فرش مطمئن شوید.

لکه بر را بر روی لکه چای اسپری کنید و بقیه مراحل را طبق دستورالعمل آن را دنبال کنید. به طور معمول نیاز است که مدتی، مایع لکه بر روی فرش بماند. بعد با یک تکه پارچه شروع به جذب آن از روی فرش نمایید.

  • حذف لکه چای از فرش با استفاده از نمک

راه حل دیگر برای پاک کردن لکه به جای مانده از چای بر روی فرش، استفاده از نمک می باشد. برای این کار، در ابتدا با یک دستمال هر گونه لکه چای باقی مانده بر روی فرش را جذب کنید. سپس به میزان کافی، نمک را مستقیما بر روی لکه بریزید تا کاملا پوشانده شود. و بعد کمی آب روی لکه بمالید و با آب سرد بشویید. این مراحل را تا حد لازم تکرار کنید.

  • حذف لکه چای روی فرش با آبلیمو

در این روش، ابتدا مایع اضافی چای را از روی فرش جمع کنید. سپس روی لکه کمی آبلیمو اسپری کنید، یا چند قطره لیمو تازه روی آن بریزید. کمی صبر کنید، سپس یک دستمال نخی تمیز را روی فرش بکشید تا رطوبت فرش گرفته شود. سپس با یک دستمال خیس، لک را پاک کنید و با حوله خوب خشک کنید.

  • از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ

وجود لکه چای بر روی فرش کرم رنگ، به دلیل روشن بودن رنگ فرش، مراحل تمیز کردن آن را مشکل می کند. بنابراین بهترین کار این است که، لک به موقع از روی فرش کرم رنگ پاک شود. بهترین ترفند برای لکه بری فرش کرم، خشک کردن مایع چای از روی فرش و استفاده از یکی از روش های ذکر شده در بالا می باشد. در غیر اینصورت باید فرش را به قالیشویی بسپارید تا لک آن را پاک کند.

از بین بردن لکه شیر از روی فرش

ریختن شیر بر روی فرش و پاک کردن اثر لکه آن همیشه یکی از بزرگترین مشکلات خانم های خانه دار می آید. تمیز کردن لکه شیر به علت چهره زشتی که به فرش می دهد، باید بلافاصله بعد از ریختن شیر انجام شود. تاخیر در لکه بری و استفاده نادرست از مواد شیمیایی می تواند به فرش آسیب وارد کند. در ادامه با چند روش خانگی برای پاک کردن لکه شیر آشنا خواهیم شد.

  • روش اول

ابتدا بهتر است با لبه قاشق کمی از شیر را که هنوز درون فرش نفوذ نکرده را جمع کنید. سپس با استفاده از یک حوله یا دستمال تمیز، سطح فرش را خشک نمایید و لکه شیر را با کمی آب ولرم و شامپو فرش سطح آن را بشویید. و به آرامی سطح فرش را مالش دهید، تا سبب گسترده تر شدن ناحیه لکه نشود. لکه روی فرش را به آرامی و با آب ولرم شستشو دهید تا کاملا محو شود. سپس سطح فرش را خشک کنید.

  • روش دوم

ابتدا دو فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید. بعد با کمک یک دستمال تمیز، این محلول را روی لکه مالش دهید، تا لکه شیر گرفته شود. این مراحل را ادامه دهید تا اثری از لکه شیر باقی نماند.

  • روش سوم

راهکاری دیگر برای پاک کردم لکه شیر بر روی فرش، استفاده از آمونیاک می باشد. برای این کار، ابتدا دو فنجان آب گرم را با یک قاشق آمونیاک ترکیب نمایید. سپس دستمالی را به این محلول آغشته کرده و بر روی لکه روی فرش مالش دهید. این کار را تا وقتی لکه بر روی فرش پاک شود، ادامه دهید.

  • روش چهارم

از راه حل های ساده جهت از بین بردن لکه شیر از فرش، استفاده از نشاسته ذرت می باشد. در این روش، ابتدا با استفاده از پارچه ای تمیز و خشک رطوبت فرش را بگیرد. سپس پارچه دیگری را با آب سرد مرطوب کنید و روی لکه بکشید تا لکه شیر روی فرش از بین برود. بعد مقدار کمی نشاسته ذرت را روی لکه، به مدت 30 دقیقه، بریزید. بعد از گذشت این مدت زمان، فرش را با جارو برقی تمیز کنید.

فرش طرح افشان

نحوه براق کردن فرش

 

کلام آخر

در این پست سعی شد تا چند روش ساده برای پاک کردن لکه چای و شیر از روی فرش را برای شما توضیح دهیم. انجام این کار در منزل کار چندان سختی نیست، اگر فرش تان به هر دلیل، مانند چای و شیر، لک شد نگران نباشید. چون می توانید با کمک مواد موجود در منزل و روش های گفته شده در این مطلب، لکه ها را به راحتی پاک کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *