فرش کوروش, مقالات فرش

تاریخچه فرش ماشینی

تاریخچه فرش ماشینی

قدمت و تاریخچه فرش در ایران را به حدود 2 هزار سال قبل از تولد مسیح برمیگردد. با کشف قالی پازیریک مشخص شد که این هنر از دیرباز در سرزمین ایران رواج داشته است .

اما قدمت فرش ماشینی در ایران تقریبا کمتر از 50 سال است . با افزایش جمعیت و روند رو به رشد شهرنشینی ، نیاز مردم به فرش بسیار افزایش یافت . در اوایل دهه پنجاه با واردات فرش های ماشینی بلژیکی و دستگاه های بافت مخل توسط تجار ایرانی ، استقبال خوب و مناسبی از فرش ماشینی شد . قیمت فرش  ، سرعت بالا در تولید ، مواد اولیه ارازان و دسترس بودن نخ های فرش و تنوع در طرح همگی از جمله مزیت های فرش های ماشینی نسبت به فرش های دست باف بوده است .

فرش کاشان

فرش کاشان

اولین کارخانه تولید فرش ماشینی با وارد کردن دستگاه هایی فرشبافی در سال 1353 در شهر کاشان تاسیس شد  و با استقبال خوب مردم و بازار از محصولات تولیدی این کارخانه  آن کارخانه های متعددی در شهرهای ایران شروع به فعالیت نمودند . این افزایش تا سال 57 ادامه داشت اما بعد از انقلاب تعدادی از این کارخانه ها مصادره شدند و اغلب رو به تعطیلی کشانده شدند . اما مجددا کارخانه های جدید با واردات دستگاه های مدرن تر شروع به فعالیت نمودند و بیشتر این کارخانه ها در شهر کاشان احداث شدند بطوریکه در سالیان اخیر شهر کاشان را پایتخت فرش ماشینی دنیا می نامند .

روش تولید

فرش ماشینی توسط ماشین های فرش بافی مختلفی با برندهایی همچون تکسیما ، وندویل ، شونهر و … تولید می شود. جنس های به کار رفته در این فرش ها معمولا با نخ های اکرولیک ، BCF  و یا ترکیبیی از هر دو این نخ ها و یا همچنین نخ پلی استر (ابریشم مصنوعی ) است .

فرش های بافته شده نسبت به مدل دستگاه ها با شانه های 350 ، 440 ، 500 ، 700 ، 1000 ، 1200 و 1500 شانه تولید می شود . در حال حاضر بیشترین فرش های مورد استقبال فرش  700 شانه و 1000 شانه و  فرش 1200 شانه است . همچنین برای فرش سجاده ای از 500 شانه و 700 شانه استفاده می شود.

مدل جدیدی از فرش های ماشینی در سال های اخیر روانه بازار شده است که به نام فرش گلبرجسته شناخته می شود . در این نوع از فرش ها از نخ هایبالک استفاده می شود. روش تولید به  اینصورت است که یک یا دو نخ از فرش را از نخ هایبالک استفاده می کنند. در فرایند هیت ست کردن فرش ( حرارت دادن با بخار) طول خواب این نخ کاسته می شود . به همین دلیل ظاهر برجسته ای را پیدا می کند.

کارخانه فرش کاشان بزرگترین تولید کننده در زمینه فرش های ماشینی توانایی تولید انواع فرش های 700 شانه ، 1000 شانه و 1200 شانه و همچنین اولین تولید کننده فرش سجاده ای در شهر کاشان است .

 

فرش-700-شان-هالیدی-نسکافه-ای

فرش-700-شان-هالیدی-نسکافه-ای

مشاوران این کارخانه همه روزه در زمینه راهنمایی به خریداران برای فرش ماشینی و فرش سجاده ای آماده و پاسخگو شما عزیزان است .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *