فرش کوروش, مقالات فرش

تفاوت فرش ماشینی و دستبافت

فرش ماشینی یا فرش دستباف

تفاوت فرش ماشینی و دستبافت

زیبایی و چیدمان هر خانه ای بسیار متأثر از فرش و نمای فرش آن خانه است . پس نوع فرش ، مدل و رنگ آمیزی و جلوه آن در انتخاب آن بسیار مهم است . در صنعت فرش دو نمونه فرش موجود هست ؛ فرش دستبافت و فرش ماشینی  . فرش ایرانی را در دنیا با فرش و قالی دستبافت می شناسند. هنر فرشبافی از گذشته های دور در سرزمین ایران رواج داشته است و این هنر تا به امروز همچنان حفظ شده است.

فرش دستباف به لحاظ مقایسه با فرش ماشینی ، اصالت و جایگاه بالاتری دارد اما برای همه این امکان وجود ندارد که بتوانند این محصول را تهیه کنند به دلیل اینکه از لحاظ قیمت اختلاف بسیار بالایی دارند . برای تولید یک فرش دستباف 12 متری ممکن است چند نفر قالی باف به مدت یکسال وقت صرف بافت فرش بکنند به همین دلیل قیمت تمام شده فرش دستباف بسیار بالا است .

فرش ماشینی توسط دستگاه های مدرن و پیشرفته بافندگی ، که توسط کامپیوتر کنترل می شوند ، کار می کنند . سرعت تولید فرش ماشینی در قیاس با فرش دستباف بسیار بالا است . همچنین الیاف به کار برده شده در فرش دستباف معمولا الیاف طبیعی است اما در فرش ماشینی معمولا از الیاف مصنوعی ای همچون نخ پلی استر و نخ اکرولیک استفاده می شود. به همین دلیل قیمت تمام شده فرش ماشینی در مقایسه با نوع دستبافت آن بسیار پایین تر است .

از لحاظ تنوع در طرح و رنگ ، فرش ماشینی در سال های اخیر ، تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است .فرش کاشان بابیش از 500 طرح و مدل پرچم دار تنوع فرش ماشینی هست  این تنوع، قدرت انتخاب بسیار خوبی را در اختیار خریداران قرار داده است تا بتوانند فرشی مناسب سلیقه و دکوراسیون منزل خود پیدا کنند .

تفاوت های ظاهری فرش دستباف و فرش ماشینی

از لحاظ ظاهری تفاوت های بسیار زیادی بین این دو فرش وجود دارد اما با ورود فرش های جدید دستبافتگونه در فرش ماشینی یک مقدار تشخیص برای افراد ناوارد سخت شده است .

پشت فرش

پشت فرش 1200 شانه

افشان ساقیا برجسته

با دیدن پشت فرش به راحتی می توان تشخیص داد که چه نوع فرشی است . پشت فرش دستباف همانند فرش ماشینی صاف و یکدست نیست . به دلیل اینکه فرش دستباف را بافنده ها گره می زنند به همین دلیل ممکن است که اندازه گره ها متفاوت باشند .

ریشه فرش

ریشه در فرش دستبافت جزئی از خود فرش است . با اتمام نقشه فرش نخ های تار و پود به همدیگر بافته می شوند و ریشه را شکل می دهند اما در فرش ماشینی کاشان ریشه جزئی از فرش نیست و به فرش دوخته می شود.

اندازه و شکل فرش

در فرش دستبافت ممکن است اندازه و ابعاد فرش مقداری متفاوت باشد که کاملا طبیعی است اما اندازه ها در فرش ماشینی کاملا دقیق هستند . نقشه نیز ممکن است در فرش دستبافت مقداری تقارن نداشته باشد به دلیل اینکه بافنده ممکن است بدون نقشه کار کند . اما در فرش ماشینی نقشه توسط کامپیوتر به ماشین داده می شود به همین دلیل هیچگونه ایرادی را نمی توان از لحاظ نقشه ملاحظه کرد.

در کل کارخانه فرش  کاشان در حال حاضر با تکنولوژی روز توانسته است که فرش هایی بسیار مشابه فرش های دستبافت تولید کند اما با قیمت بسیار مناسب که همه افراد توانایی خرید آنرا داشته باشند .همچنین در زمینه فرش سجاده ای ، در گذشته این امکان برای مساجد فراهم نبود که بتوانند فرش نمازخانه استفاده کنند. هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ اندازه هیچ مسجدی این امکان را نداشتند که فرش سجاده ای تهیه کنند . اما با ورود فرش سجاده ای کاشان ، و تولید فرش ماشینی ، در حال حاضر بسیاری از مساجد و نمازخانه ها  توسط فرش سجاده ای فرش شده اند .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *