فرش کوروش

شستن فرش دست باف به روش صحیح

روش شستن فرش دست باف

روش شستن فرش دست باف در طول عمر فرش موثر است. قبل از شستشو، آزمایش پایداری رنگ باید با خیساندن پارچه سفید و مالیدن آن روی فرش انجام گیرد. اگر یک اثر رنگی روی پارچه دیده شود، نشان می دهد که در هنگام شستشو، رنگ فرش با هم مخلوط شده و به اصطلاح پخش می شود. به همین دلیل توصیه می شود چنین فرش هایی را در خانه نشویید اما اگر بنا به هر دلیلی قصد دارید، این کار را در خانه انجام دهید بهتر است به نکاتی که در این مقاله آورده شده است، به دقت عمل کنید. تجربه، دقت و ظرافت عمل، نکات کلیدی در نحوه شستن فرش دست باف محسوب می شوند.

برای کسب اطلاع بیشتر و راهنمایی خرید فرش کاشان کلیک کنید.

مراحل و اصول مختلف روش شستن فرش دست باف

در جهت شستن صحیح فرش دست باف، استفاده از مواد شوینده مناسب اولویت دارد. توجه به ترکیب مواد و مقدار آب مورد نیاز در میزان پاک کنندگی موثر است. به عنوان مثال؛ یک شامپوی مخصوص فرش دستباف می بایست با ده قسمت آب ولرم ترکیب شود تا اثر گذاری لازم را داشته باشد. برای اینکه نتیجه بهتری به دست بیاید، می توانید دو قاشق سرکه طبیعی به محلول اضافه نمایید. این امر بدان جهت است که از پخش شدن رنگ، جلوگیری به عمل آید.  وجود سرکه از پخش رنگ جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که در شستشوی فرش ها به هیچ وجه از شوینده های قلیایی استفاده نکنید. شامپو فرش، پودر صابون، پودر لباسشویی دست و مایع ظرفشویی گزینه های مناسب و کارآمدی هستند.

استفاده از شامپو

شامپو بهترین گزینه برای تمیز کردن فرش های دستباف ابریشم است. برای این کار لازم است شامپو را روی فرش بمالید و سپس آن را با آب سرد بشویید و بگذارید در هوا خشک شود. آب سرد مانع از پخش رنگ می شود.

استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک پاک کننده قوی است و وقتی با عصاره لیمو ترکیب می شود، محلول تمیز کننده بسیار قوی را تشکیل می دهد. این دو ماده ترکیب شده برای تمیز کردن فرش های دستباف، بسیار خوب عمل می کنند.

لکه های تیره و سخت را با  محلول آمونیاک، محو کنید.

این محلول برای لکه های تیره و سخت استفاده می شود. به هنگام استفاده از ماده شوینده برای شستن فرش دستباف، همیشه دستکش های محافظ بپوشید زیرا آمونیاک می تواند دست، پوست یا چشم های شما را بسوزاند.

آغشته کردن فرش با محلول تمیز کننده

یک برس مخصوص را به محلول شامپو آغشته کرده و روی پرز فرش بمالید تا تمام سطح فرش با محلول شامپو آغشته شود. توجه داشته باشید که قلم مو یا برس باید همیشه روی فرش به بالا و پایین حرکت داده شود. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که موها را با قلم مو نکشید که به پرز فرش آسیب می رساند.

توجه: هرگز فرش را در محلول تمیز کننده فرو نبرید زیرا تار و پود فرش کمتر در معرض خاک قرار می گیرد و فقط پرز فرش بیشتر مستعد آلودگی است.

روش خشک کردن فرش دست باف

در مرحله بعد محلول شامپو باقی مانده روی سطح فرش را با برس یا هر وسیله مناسب دیگر جمع آوری کرده و پرز فرش را فشار دهید تا آب خارج شود. پس از اتمام این مرحله، فرش را با دقت روی یک سطح سخت و خشک در معرض آفتاب پهن کنید. استفاده از داربست به دلیل فراهم آوردن امکان جریان هوا در پشت فرش، راهکار بسیار مفیدی برای خشک شدن فرش دستباف می باشد. با این عمل، رطوبت در فرش باقی نمی ماند و کاملا خشک می شود. مراقب باشید که فرش در معرض خشکی قرار بگیرد ولی با این حال نور آفتاب به صورت مستقیم و سوزان بر روی آن ساطع نشود زیرا باعث کم رنگ شدن فرش می شود.

نکات مهم در زمان خشک کردن فرش

  • هرگز فرش را آویزان نکنید تا خشک شود. همینطور آن را به طور دائم در جلوی بخاری،  شومینه یا هر وسیله گرمایشی دیگر از جمله در مجاورت رادیاتورها یا سطوحی که لوله های آب گرم از آنها عبور می کند، قرار ندهید زیرا گرمای شدید و مداوم باعث می شود روغن طبیعی الیاف فرش مانند پشم خشک شود و در نتیجه فرش درخشندگی خود را از دست داده و الیاف آن شکننده می شود یا جرقه های آتش شومینه آن را می سوزاند.
  • پس از خشک شدن کامل پشت و روی فرش و رسیدن سطح آن به حالت اولیه، آن را به محل اصلی خود منتقل کنید.
  • مراقب باشید فرش را وقتی مرطوب است تا نکنید و روی سطح اصلی پهن ننمایید زیرا الیاف بعد از مدتی پوسیده می شوند.
  • هرگز از ماشین لباسشویی در خانه برای شستن فرش های کوچک و لنت های دستباف استفاده نکنید چرا که مکانیزم آن فقط برای شستن انواع پارچه ها تنظیم شده است.

این مقاله رو از در مورد شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی  را از دست ندهید .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *