مقالات فرش

فرش دستباف گونه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرش دستباف گونه | فرش دستبافت گونه

چند وقتی است که نام فرش دستباف گونه یا فرش دستبافت گونه بسیار شنیده می‌شود و مورد استقبال هم واقع شده است. اما حقیقت این است که با وجود این همه استقبالی که از فرش‌های دستباف گونه شده، هنوز هم کم نیستند کسانی که دقیقاً نمی‌دانند فرش دستباف گونه چیست و چرا به آن چنین نامی داده‌اند. اگر شما نیز در زمره‌ی کسانی قرار دارید که با چیستی فرش دستبافت گونه آشنایی ندارند، می‌توانید این نوشتار را تا انتها دنبال کنید. در ادامه خواهیم گفت که این فرش چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. ضمناً نمونه‌هایی هم از بهترین فرش های دستبافت گونه معرفی خواهیم کرد.

فرش دستبافت گونه چیست؟

فرش‌ها دو ویژگی و شاخص عمده دارند: یکی شانه و دیگری تراکم. به گره‌ها یا ریشه‌های فرش در هر متر عرضی، شانه گفته می‌شود و گره‌ها یا ریشه‌های فرش در هر متر طولی را تراکم می‌نامند. اگر یک فرش 1000 شانه و 2500 تراکم داشته باشد، یعنی آن که 1000 گره در هر متر عرضی و 2500 گره در هر متر طولی دارد.

هر چه تراکم یک فرش بیش‌تر باشد، فشردگی و سنگینی آن هم بیش‌تر است. در عوض هر چه شانه بیش‌تر باشد طرح و نقش‌ها فرش بیش‌تر است و اصطلاحاً ریزبافت‌تر است. فرش‌های دستبافت گونه فرش‌هایی هستند با شانه‌ی 1000 و 1200 و تراکم بالای 2000. این فرش‌ها به سبب ریز بافت بودن و فشردگی زیاد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فرش‌های دستباف دارند و از همین روست که آن‌ها را فرش‌های ماشینی دستبافت گونه می‌نامند.

اما تمام ماجرا به ظاهرشان خلاصه نمی‌شود. در فرش‌های دستبافت نخ پرز دور چله یا تار می‌رود و اگر از پشت فرش نگاهی به آن انداخته شود، وجود رنگ پرز قابل تشخیص است. در این حالت، گره‌ها کاملاً محکم هستند و نخ خاب فرش از آن جدا نمی‌شود. اما وضعیت برای فرش‌های ماشینی به این شکل نیست و اگر از پشت به آن‌ها نگاه شود نخ‌ها حالتی مانند حرف انگلیسی U دارند و به واسطه‌ی چسب است که گره‌ها برقرار می‌مانند. اما در طی زمان و در طی شستن‌های متوالی فرش ماشینی، اوضاع خوب نمی‌ماند و فرش‌های ماشینی رفته‌رفته شل می‌شوند و ظاهر خوبِ اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند.

ولی نکته‌ی مثبتی که وجود دارد این است که فرش ماشینی دستبافت گونه در عین آن که با ماشین تهیه می‌شود، ولی به شکل دستباف تولید می‌گردد و نخ خاب این فرش نیز همچون فرش دستباف از آن جدا نمی‌شود. در واقع زمانی که به پشت فرش‌های دستبافت گونه شود، شباهت حالت بافت آن‌ها با فرش‌های دستبافت کاملاً مشهود است.

خرید فرش دستباف گونه کاشان

از میان فرش‌های دستبافت گونه، به جرأت می‌توان فرش‌های دستباف گونه کاشان را در زمره‌ی بهترین‌ها درآورد. هر یک از فرش‌های دستباف‌گونه‌ی کاشان – هم از لحاظ رنگ و هم از لحاظ بافت – شباهتی بسیار به فرش‌های دستبافت دارند و می‌توانند گزینه‌هایی عالی برای خرید باشند.

بازار فرش کورش، به طور مستقیم فرش‌های کاشان را عرضه کرده و آن‌ها را با ضمانت اصالت کالا به فروش می‌رساند. در صورتی که قصد خرید فرش دستبافت گونه را دارید، می‌توانید از طریق بازار فرش کورش اقدام کنید. خبر خوب این است که هم امکان خرید حضوری از بازار فرش کورش وجود دارد و هم خرید به صورت اینترنتی.

هر طرح و هر اندازه و هر رنگی که مدنظرتان است را می‌توانید در میان فرش‌های متعدد فروشگاه فرش کورش پیدا کنید. در نظر داشته باشید که خرید از یک فروشگاه معتبر نسبت به خرید از فروشگاه‌های نامعتبر مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها مطمئن بودن از جنس و اصالت فرش است.

برای خرید فرش 1000 شانه دستبافت گونه کاشان و فرش 1200 شانه دستبافت گونه کاشان روی لینک‌ها کلیک کنید. می‌توانید طرح‌ها را ببینید، ویژگی‌ها را بسنجید و با خیالی آسوده به بازار فرش کورش مراجعه کنید و خریدتان را به شکل حضوری انجام دهید. در عین حال این امکان هم وجود دارد که در صفحه‌ی مربوط به هر فرش، با کلیک بر روی گزینه‌ی «افزودن به سبد خرید» و پرداخت یک بیعانه‌ی ناچیز خریدتان را به صورت آنلاین یا اینترنتی انجام دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

1 فکر در مورد “ فرش دستباف گونه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. محبوب یعقوبی گفت:

    دو سوم فرشهاتون زمینه سورمه ای دارن در حالی که بیش از صد طرح رو دیدم یکیش چشم نواز نبود ما فرشهای بسیار زیبایی داریم که میتونیم ازشون الهام بگیریم مدلهای دستباف بنظرم بسیار در طرح و رنگ میتونه ما رو کمک کنه به هر حال ارزو میکنم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *