فرش کوروش, مقالات فرش

فرش طرح افشان

فرش طرح افشان

نقشه و سبک طراحی در هنر فرش بافی به چند دسته تقسیم میشود. مهمترین سبک ها را معمولا با سبک لچک ترنج ، طرح افشان ، طرح اسلیمی  ، طرح خشتی شناخته می شوند . در هر کدام از این طرح ها شاخصه ها و معرف های معینی وجود دارد که از همدیگر مجزا می کنند.

در این مقاله ما سعی داریم که به معرفی طرح افشان بپردازیم و همچنین تعدادی از طرح های معروف و پرفروش نقشه افشان در فرش ماشینی را معرفی نماییم .

قالی های ایرانی را معمولا با سبک ترنج شناخته می شدند . منظور از ترنج، طرحی است که معمولا به صورت دایره شکل در وسط فرش دیده می شود . اما فرش افشان به اینصورت نیست . در طراحی فرش ماشینی نقشه افشان این ترنج حذف شده است .

به همراه حذف این ترنج ، لچک هایی که در گوشه های فرش دیده میشدند نیز حذف شدند . طرح تنها از حاشیه و زمینه کامل از گل ها و بوته ها  تشکیل شده است .

عموما در این سبک از نقشه ها دیده می شود که رنگ حاشیه کاملا متفاوت و متضاد با رنگ زمینه است . به اصطلاح اگر رنگ زمینه رنگی روشن مانند رنگ کرم است رنگ حاشیه معمولا رنگ تیره مثل سرمه ای و یا گردویی استفاده می شود. از جمله مزایای این طرح ها این است که نقشه افشان باعث می شود که در چیدمان خانه ها ، فضای خانه را بازتر نشان بدهد. با توجه به اندازه کوچک آپارتمان های امروزی نقشه افشان کاشان گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب هستند .

معروفترین نقشه های افشان

از پرفروش ترین نقشه های فرش ماشینی باید به نقشه فرش یاشار اشاره کرد

این نقشه با گل های درشت و منظم جلوه بسیار زیبا و شکیلی را ارئه می دهد . فرش یاشار هم  700 شانه و هم 1000 شانه بافته می شود. و رنگبندی های کرم ، سرمه ای و فیلی از جمله رنگ های مورد استقبال این طرح است .

نقشه افشان گلریز صدف

نقشه افشان گلریز برخلاف نقشه یاشار از گل های ریز و فراوانی در طراحی آن استفاده شده است . این نقشه با دارا بودن از گل های ریز و ظریف جلوه زیبا و شلوغی دارد که طرفداران بسیاری را دارد. فرش گلریز کاشان 700 شانه در رنگ های کرم و سرمه ای و فیلی و … بافته می شود.

 

فرش افشان 1000 شانه

فرش های 1000 شانه نقشه های بسیار زیبا و متفاوتی نسبت به فرش های 700 شانه دارد . از جمله این نقشه های باید به نقشه افشان صفوی و نقشه رزا افشان  اشاره کرد . این نقشه ها با ترکیب  رنگ های فراوان و گل های زیبا و برجسته شباهت بسیار زیادی به طرح های فرش دستباف دارند .

 

فرش افشان 1200 شانه

فرش  1200 شانه نقشه های افشان بسیار زیادی دارد . از جمله نقشه زریسان در رنگبندی فیلی و سرمه ای ، نقشه ساقیا که به صورت گلبرجسته است و نقشه نازافشان اشاره باید کرد . خصوصیات فرش های ماشینی  1200 شانه به ظرافت بالا و دقت عالی در جلوه طرح ها است .

فرش سجاده ای

در طراحی فرش سجاده ای نیز طرح افشان دیده می شود . در این سبک از طراحی  سجاده ها حذف شده و طرح و شکل های گل های پیوسته استفاده می شود . فرش سجاده ای کاشان با طرح افشان باعث می شود که فضای مساجد و نمازخانه ها فضای بازتر و خلوت تری را جلوه بدهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *