فرش سجاده ای کاشان-فروش فرش سجاده ای

هنر در مساجد و فرش مساجد

فرش سجاده ای کاشان

در تمامی ادیان مکان های مشخصی برای تجمع و عبادت برای معتقدین به آن آیین وجود دارد. این مکان ها برای معتقدین  و عبادت کنندگان آن مذهب از جایگاه والا و مقدسی برخوردار است. مساجد ، کلیساها ، کنسیه ، معابد ، خانقاه و … از جمله این اماکن است. با مرور زمان عبادت کنندگان  و معتقدین، به زیبایی این مکانها بسیار توجه کردند و تمام تلاش خود را در جهت هر چه زیباتر و دلنشین تر کردن این فضا ها صرف کردند. زیبایی و ابهت و شکوه این فضاها تاثیر بسیار زیادی بر مراجعه کنندگان خواهد داشت . محل عبادت ها بدین تریب دارای نمادهای هنری و مقدسی شدند . نمادهایی مانند نقاشی ، کاشی کاری ، مجسمه ، نورپردازی ، فرش و مخصوصا در مساجد ، فرش ایرانی و فرش سجاده ای از پر کاربردترین هنرهایی هستند که در این پرستشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته اند .

فرش نمازخانه سجاده ای کاشان

فرش نمازخانه سجاده ای کاشان

تمام هدف طراحان این فضاها بر این بوده است که با دمیدن روح و فضایی مقدس و روحانی بتوانند محلی ایجاد کنند که عبادت کنندگان در کمال آرامش بتوانند با معبود خود ارتباط برقرار کنند . به تبع هر آیین و مذهب و فرهنگی، نمادها و مشخصه های هنری و مذهبی خود را دارند . در اماکن اسلامی و مخصوصا مساجد ایرانی اوج این هنرها را می توان مشاهده کرد.

در اغلب مساجد ایرانی می توان کاشی کاری و آیینه کاری زیبای ایرانی را دید. این هنرها با گذشت زمان از نمادهای مقدس در بین ایرانی ها شناخته می شود. اما باید در کنار این هنرها ذکر کرد که در تمامی نمازخانه ها و مساجد فرش نیز کامل کننده و از اجزای اصلی و مهم در زیبایی این اماکن است .

در آیین اسلامی همواره توصیه شده است که فرد نمازگذار برای عبادت باید در برابر معبود خود با ظاهری آراسته در کمال خضوع بایستد و او را سجده کند . پس زیبایی محل نماز ، هنرمندان را بر آن داشته است که برای زیباتر کردن محل سجده ، سجاده و فرش سجاده ای تولید کنند . همچنین می دانیم که در حین عبادت فرد نمازگذار ، برا ی احترام به پروردگار و نشان دادن خضوع خود به زمین نگاه می کند. بنابراین در شکل و طراحی محل سجده زیباتر است که نشان و جلوه گاهی از نمادهای مقدس و اسلامی دیده شود.

در هنر اسلامی مناره و محراب از شاخص ترین نشانه های محل عبادت بوده است . به همین دلیل نقش محراب و مناره در طراحی فرش سجاده ای از شاخصه های اصلی این مدل فرش ها است . با ایجاد این نقش ها ، طراحان فرش چند هدف را دنبال می کردند . یک هدف اینکه به وسیله نقش محراب جهت قبله را بتوانند برای نمازگذاران نشان بدهند . و به وسیله مناره و ستون ها محل قرار گرفتن نمازگزاران را مشخص کنند . به همین دلیل هنگام نماز با قرار گرفتن هر یک از نمازگزاران در سجاده خود علاوه بر نظم در تشکیل صف نمازجماعت ، زیبایی خاصی را برای مساجد و نمازخانه ها شکل می گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *