مقالات فرش

ویژگی فرش های تولیدی کاشان

ویژگی فرش های تولیدی کاشان

میزان عملکرد خوب فرش در طول عمر خود می تواند به عوامل مختلفی از جمله تجربه و مهارت شرکت های تولید کننده بستگی داشته باشد.  شناخت ویژگی فرش های تولیدی کاشان، در جهت تشخیص عوامل متمایز کننده این فرش با نمونه های مشابه موجود در بازار بسیار مهم است. برای خرید و استعلام قیمت فرش 9 متری کلیک کنید.

ارزیابی کیفیت فرش های تولیدی کاشان

هنگام ارزیابی کیفیت فرش، عوامل اصلی مورد توجه عبارتند از: الیاف فرش، شمع و رنگ فرش، پشت فرش و تراکم فرش.

کیفیت و الیاف فرش. نایلون و الفین دو الیاف اصلی مصنوعی در تولید فرش هستند که در برنامه های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که پشم اصلی ترین الیاف طبیعی در حال استفاده می باشد. به طور کلی الیاف مصنوعی به کار برده شده در تولید فرش های کاشان دارای مقاومت بالای فیبر و همچنین مقاومت در برابر آلودگی هستند.

به طور معمول، رایج ترین الیاف مورد استفاده در تاسیسات فرش تجاری نایلون است.

الیاف نایلونی در تولید فرش های کاشان بسیار قوی و انعطاف پذیر هستند. سطح طبیعی سخت الیاف نایلونی پوشیدنی، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر سایش و همچنین مقاومت در برابر روغن ها و مواد شیمیایی را ارائه می دهد. جالب است بدانید که الیاف نایلونی رطوبت را به راحتی جذب نمی کنند. اکثر فرش های ساخته شده از الیاف نایلون رنگ محلول هستند. در طول فرایند رنگرزی محلول، رنگ به کریستال های نایلون قبل از تبدیل به الیاف جداگانه اضافه می شود. در نتیجه، الیاف دارای ثبات رنگ بسیار خوبی هستند و در برابر محو شدن مقاومت زیادی دارند.

تاثیر رنگ و شمع فرش بر کیفیت آن

دو روش عمده برای افزودن رنگ به الیاف فرش وجود دارد: رنگ آمیزی محلول و رنگ آمیزی.

در رنگ آمیزی محلول، رنگدانه رنگی در طول فرآیند تولید به نخ اضافه می شود و در نتیجه مواد رنگی در سراسر نخ پخش می شود. این، به الیاف مقاومت فوق العاده ای در برابر محو شدن و ثبات رنگ عالی می بخشد و آنها را برای کاربردهایی که ممکن است فرش در معرض نور خورشید، سفید کننده ها یا شوینده های سخت قرار گیرد، مناسب می کند.

وقتی الیاف رنگ آمیزی می شوند، رنگدانه ها پس از ساخت(قبل از تبدیل به نخ) به نخ اضافه می شوند. این فرایند هزینه کمتری نسبت به رنگ آمیزی محلول دارد و تنها اندکی در عملکرد فیبر کاهش می یابد. طیف گسترده ای از رنگ ها برای فرش هایی  تولیدی کاشان که رنگ آمیزی شده اند در دسترس است.

ویژگی فرش های تولیدی کاشان به لحاظ به کار گیری شمع فرش

در ساخت فرش از دو نوع شمع اصلی استفاده می شود: شمع برش خورده و شمع حلقه. برای همه شمع ها، کیفیت فرش و عملکرد خوب آن بستگی به تراکم و میزان پیچش در شمع دارد. این نکته ای است که به طور ویژه در تولید فرش های کاشان مورد توجه قرار گرفته است. در ساختار شمع برش خورده، الیاف در سطح بالای فرش بریده می شوند نه اینکه به پشت بچسبند. ساختار بریده منجر به ایجاد توده هایی از نخ می شود که می ایستند. الیاف را می توان در یک سطح برش داد تا سطحی صاف و بدون بافت ایجاد شود یا می توان آنها را در ارتفاعات مختلف برش داد تا یک بافت بافتی ایجاد شود. فرش های با کیفیت از دسته هایی استفاده می کنند که از دو یا سه تار نخ ساخته شده اند که محکم به هم پیچیده شده و برای جلوگیری از باز شدن از گرما استفاده می شود. فرش های تولیدی کاشان به نحوی ساخته می شوند که هرچه تارها بسیار محکم و پر تراکم باشند. به همین جهت کیفیت بسیار بالایی را نشان می دهند.

کیفیت بسیار بالای فرش های تولیدی کاشان برای استفاده در مناطق پر تردد.

در ساختمان شمع حلقه، رشته های فردی از نخ از طریق پشت، حلقه حلقه می شوند. حلقه ها را می توان همه در یک سطح یا در سطوح مختلف برای ایجاد الگوها تنظیم کرد. هنگامی که حلقه ها تحت فشار قرار می گیرند، خم می شوند و به موقعیت قبلی خود برمی گردند. این توانایی برگشتی آنها را برای استفاده در مناطق پر تردد مناسب می کند.

مواد پشتی با ارائه استحکام و ثبات به تعیین عملکرد فرش کمک می کند.

یکی دیگر از ویژگی فرش های تولیدی کاشان، استفاده از مواد پشتی محکم و با ثبات است. نزدیک به 90 درصد فرش های تجاری دارای تافت هستند. در ساخت فرش تافت دار، نخ را از طریق پارچه پشتی می دوزند و با روکش لاتکس در جای خود قفل می کنند. برای ایجاد استحکام بیشتر، مواد پشتیبان اضافی مانند پلی پروپیلن و جوت اضافه می شوند. این دو ماده بسیار مقاوم و بادوام هستند. در کارخانه های تولید کننده فرش کاشان ؛ پشتی ها با مانع رطوبت طراحی شده اند تا از نفوذ مایعات به داخل آن جلوگیری شود. پوشش های محافظ رطوبت برای کاربردهایی که احتمال ریختن مکرر مانند مناطق غذا خوردن وجود دارد، مناسب است.

جمع بندی

تراکم رنگی فرش های کاشان، آنها را به یکی از لوکس ترین کالای منزل تبدیل کرده است. تنوع در تعداد رنگ های به کار برده شده، سبب می شود تا خریدار با هر سبک و سلیقه ای بتواند، فرش مورد نظر خود را خریداری نماید. کیفیت بالا همراه با ظاهر رنگی زیبا، احترام به سلیقه مشتری است. این همان ویژگی متمایز کننده فرش های تولیدی کاشان می باشد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *