مقالات فرش

چند روش مؤثر برای از بین بردن لکه خون روی فرش

از جمله لکه‌هایی که بسیار سخت از روی فرش پاک می‎شوند لکه‌ی خون است. موادی که در خون وجود دارند موجب می‌شوند که نتوان با راه‌حل‌های رایج نسبت به پاک کردن لکه خون روی فرش اقدام کرد. در این بین آن‌چه که کار را بسیار سخت می‌کند خشک شدن خون است. روشی وجود ندارند که بتوان بدون اندکی آسیبی به فرش و یا تغییر رنگ آن نسبت به پاک کردن خون خشک روی فرش اقدام کرد. با این حال ما در این نوشتار به معرفی بهترین روش های از بین بردن لکه خون روی فرش می‌پردازیم. در صورتی که در پی آن هستید که لکه خون روی فرش‌تان را از بین ببرید این نوشتار را از دست ندهید.

پاک کردن لکه خون تازه روی فرش

ابتدا به مراحل از بین بردن لکه خون تازه روی فرش می‌پردازیم و سپس مراحلی که باید برای از بین بردن لکه خون خشک یا کهنه روی فرش طی شوند را مورد بحث قرار می‌دهیم.

1- ابتدا با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز خون مانده روی فرش را جمع کنید. دقت کنید که نباید با استفاده از پارچه محل را بسابید، چرا که ممکن است خون پخش شود، بلکه باید پارچه را محکم فشار دهید و سپس بلند کنید. به این ترتیب می‌توانید خون روی فرش را جمع کنید تا جایی که فقط لکه باقی بماند.

چند روش مؤثر برای از بین بردن لکه خون روی فرش

2- در این مرحله مقداری آب سرد داخل بطری اسپری بریزید و روی محل را خیلی سبک اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. دقت داشته باشید که نباید از آب گرم استفاده کنید، چرا که آب گرم موجب بدتر شدن وضعیت لکه‌ی خون می‌شود. همچنین نیازی به زیاد اسپری کردن نیست، زیرا قرار بر خیس کردن محل نیست بلکه قرار است فقط آن را مقداری مرطوب کنید.

چند روش مؤثر برای از بین بردن لکه خون روی فرش

3- در این مرحله مدام لکه را مرطوب کرده و سپس آن را خشک کنید. برای خشک کردن لکه می‌توانید از یک پارچه‌ی میکروفایبر تمیز استفاده کنید. دقت کنید نیازی به خیس کردن کامل لکه نیست بلکه مقداری رطوبت کافی است.

چند روش مؤثر برای از بین بردن لکه خون روی فرش

4- در این مرحله برای از بین بردن لکه خون روی فرش مقداری نمک را آب ترکیب کرده و یک خمیر رقیق تهیه کنید. سپس خمیر را روی لکه بمالید و اجازه دهید برای چند دقیقه به عمق لکه وارد شود. سپس با استفاده از یک حوله یا پارچه‌ی تمیز محل را خشک کنید اما آن را نسابید. اگر هنوز لکه باقی مانده بود باری دیگر مقداری خمیر نمک روی آن بمالید و با حوله خشک کنید. دقت کنید که پس از این مرحله باید با استفاده از یک جاروی شارژی یا جارو برقی، نمک را جارو کنید و اجازه ندهید که نمک به عمق بافت فرش نفوذ کند.

5- تا اینجای کار احتمالاً لکه خون تازه روی فرش از بین رفته باشد، اما اگر باز هم لکه از بین نرفته بود یک الی دو قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با مقداری آب سرد ترکیب کرده و یک دستمال تمیز در آن بخیسانید. سپس دستمال را روی لکه قرار داده و محکم فشار دهید. برای افزایش اثر آن می‌توانید آب معمولی را روی لکه اسپری کرده و سپس خشک کنید. برای خشک کردن می‌توانید از یک پنکه استفاده کنید.

پاک کردن لکه خون خشک روی فرش

پاک کردن لکه خون خشک روی فرش با اندکی ریسک همراه است، چرا که موادی که قرار است مورد استفاده قرار دهید ممکن است حتی رنگ فرش را از بین ببرند. اما بهترین کار برای کاهش ریسک این است که این مواد را در گوشه‌ای از زیر فرش یا کنار فرش که جلوی چشم نیست امتحان کنید.

1- راه اول این است که با استفاده از یک چاقو شروع به خرد کردن لکه‌ی خشک‌شده کنید. البته انجام این کار برای فرش‌های با ارزش توصیه نمی‌شود.

چند روش مؤثر برای از بین بردن لکه خون روی فرش

2- روش دوم نیز با ریسک همراه است و ابتدا باید آن را در قسمتی از فرش که معلوم نیست امتحان کنید. مقدار کمی مایع ظرفشویی یا شامپو را با مقداری آب ترکیب کرده و در یک بطری اسپری بریزید. سپس این ترکیب را روی لکه اسپری کنید و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. در این مرحله مقدار کمی پودر آمونیاک را با آبی با دمای اتاق ترکیب کنید و این ترکیب حاصل شده را روی لکه اسپری کنید. این بار نیز 5 دقیقه صبر کنید و سپس لکه را بشویید.

چند روش مؤثر برای از بین بردن لکه خون روی فرش

3- روش دیگر آن است که از هیدروژن پراکسید استفاده کنید. برای این کار مقداری هیدروژن پراکسید 3 درصد تهیه کرده و آن را به فرش بزنید و اجازه دهید خشک شود. به خاطر داشته باشید که این روش برای فرش‌های تیره‌رنگ مناسب نیست.

سخن آخر

لکه خون روی فرش بسیار سخت از بین می‌رود، خصوصاً اگر خشک شده باشد. بنابراین تا جای امکان باید از ریختن خون روی فرش پیشگیری کنید. در بالا نیز به یک سری از راه‌کارهایی که ممکن است برای رفع لکه خون از روی فرش مفید باشند اشاره شد. در صورتی که این راه‌ها به کارتان آمدند لطفاً از طریق قسمت نظرات به ما و کاربران اعلام کنید.

منابع: wikihow | themaidsofcapecod

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *