فرش کوروش, مقالات فرش

تاریخچه صنعت نساجی در ایران

تاریخچه صنعت نساجی در ایران-وبسایت فرش کاشان

با توجه به تحقیقات به عمل آمده توسط باستان شناسان، حدود 5 هزار سال پیش از میلاد مردمی که در منطقه فلات ایران در غارها زندگی می کردند، در اثر تغییرات آب و هوایی و به وجود آمدن مزارع و چمنزارها، به زندگی در دشت ها روی آوردند.

خرید آنلاین فرش رو از سایت bfarsh تجربه کنید.

در این هنگام مردم دشت نشین دچار تمدنی فراتر از دوره های پیشین خود شدند.

ثابت شده است که مردم محل سیلک که در نزدیکی کاشان قرار دارد، جزو قدیمی ترین مردم دشت نشین محسوب می شوند و با آثاری که از زندگی آن ها در این منطقه به دست آمده است، دوک های سنگی و گلین حاکی از آشنایی مردم ان دوره از صنعت نساجی می باشد.

در طول تاریخ نساجی ایران، کارخانه های تاریخی پارچه بافی در اصفهان و کاشان که در دوران مدرن شکل گرفته اند، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده اند.

تاریخچه صنعت نساجی در ایران-وبسایت فرش کاشان

نقش پنبه در صنعت نساجی

هیچکس نمی تواند نقش پنبه در فراز و فرودهای صنعت نساجی را نادیده بگیرد.

در واقع می توان به جرات گفت که زیربنای پیشرفت و رویش علم نساجی را ماده اولیه ای به نام پنبه رقم زده است.

اما کشت و تولید پنبه در کشور ایران با کاهندگی های علمی و عدم به کارگیری دانش کشاورزی مدرن رو به رو است و همین امر موجب افزایش قیمت پنبه داخلی در مقایسه با نوع خارجی و بازارهای جهانی آن شده است.

در واقع پنبه مورد نیاز صنعت نساجی داخلی با کم و کاستی های زیادی مواجه می باشد.

دانش ما در مورد نساجی در ایران باستان نشات گرفته از ترسیم نقش های برجسته بر روی سنگ، فلزاتی مانند سکه، و نقوش مهر و موم و همچنین نقاشی های دیواری می باشد.

در حال حاضر و در عصر جدید فناوری و پیشرفت صنایع مختلف، تصور زندگی بدون صنعت نساجی بسیار سخت است چرا که این صنعت پر کاربرد در زندگی همه ما نقش بسزایی ایفا می کند.

صنعت نساجی در تولید لباس، فرش، گلیم و هرآنچه با طراحی و تولید پارچه و مواد نساجی سر و کار دارد، دیده می شود.

اقتصاد و اشتغال میلیون ها نفر در سراسر دنیا به این صنعت وابسته و گره خورده است.

نوآوری های به وجود آمده با تلاش های مستمری که در بهبود صنعت نساجی انجام شده است، منجر به حداقل رساندن تاثیرات منفی این صنعت و ایجاد نتایج عالی آن گردیده است.

معرفی صنعت نساجی و تاثیر آن روی زندگی مردم

در واقع می توان گفت که صنعت نساجی مجموعه ای از صنایع مختلف می باشد که در آن از انواع الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و… و همچنین الیاف مصنوعی جهت تولید و طراحی انواع پارچه استفاده می شود.

در جوامع پیشین همانند جوامع امروزی از پوشاک و منسوجات به عنوان یک فرهنگ و تمدن استفاده می شده است و فناوری های موجود در انواع تمدن های تاریخی انعکاس صنعت نساجی بوده است.

با گذشت زمان ، راه و روش های تولید منسوجات در صنعت نساجی تکامل یافته و دچار تغییر و تحول گردیده است.

امروزه جهت بافت الیاف مختلف از دستگاه های پیشرفته مانند دستگاه های بافت فرش استفاده می شود که این موضوع در قبال روش های سنتی زمان های بسیار قدیم تحول عظیمی را نشان می دهد.

فرش ایرانی که یکی از معتبرترین برندهای در حال حاضر فرش در دنیا می باشد، با استفاده از بهترین و به روزترین دستگاه های موجود بافته و تولید می شود.

طراحی منحصر به فرد قالی های کاشان بسیار معروف بوده و مورد علاقه مردم سراسر جهان قلمداد می شود.

فرآیند تولید نساجی در صنعت نساجی دارای سابقه و تاریخچه بسیار طولانی مدتی است که در تبدیل الیاف طبیعی و مصنوعی به محصولاتی همچون پارچه، پوشاک و منسوجات خانگی مانند فرش و گلیم بسیار ضروری می باشد.

تنوع در مواد اولیه و روش های تولید منسوجات و همچنین دستگاه های صنعتی موجب شده است که صنعت نساجی به یک صنعت با عظمت و مهم تبدیل گردد.

نظارت و کنترل کیفی بر فرآیند تولید محصولات مختلف در زمینه منسوجات صنعتی، اصل مهمی به شمار می رود که سبب کاهش ضایعات، هزینه ها و تاثیرات منفی زیست محیطی می شود.

معرفی صنعت نساجی و تاثیر آن روی زندگی مردم-وبسایت فرش کاشان

آینده صنعت نساجی

پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور از چند ماده غیرمعمول در صنعت نساجی استفاده شود که انقلاب بزرگی را در این صنعت به وجود خواهد آورد.

این مواد به رفع اثرات منفی الیاف مصنوعی بر محیط زیست، بسیار کمک کرده و در کاهش مصرف انرژی های مورد استفاده در صنعت نساجی امروزی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *