فرش کوروش, مقالات فرش

تفاوت بافت فرش های مختلف

تفاوت بافت فرش های مختلف-وبسایت فرش کاشان

فرش از گذشته های دور تا کنون به عنوان کف پوشی نرم و زیبا مورد استفاده قرار می گرفت. فرش ها انواع مختلفی دارند که از نظر بافت، تار وپود و طرح و رنگ با یکدیگر متفاوت می باشند. فرش های دست باف ایرانی از زیباترین فرش های جهان هستند. فرش های دست باف برای بافت به دار قالی نیاز دارند. فرش های ماشینی نیز به نوبه خود بسیار زیبا هستند. فرش ها از نظر بافت دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه بیشتر به بررسی آن ها می پردازیم.

تفاوت بافت فرش های مختلف-وبسایت فرش کاشان

تفاوت بافت فرش ها از نظر سبک محلی

بافت فرش های هر منطقه و تار وپود آن ها با سایر مناطق یکسان نیست. از این رو فرش ها از نظر سبک محلی به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

  • فرش شهری

این نوع از فرش ها توسط بافنده در شهر بافته می شوند و دارای ظرافت بیشتری هستند. فرش های شهری رج شمار بالایی دارند و دارای طرح و نقش خاصی می باشند. این سبک از بافت فرش از زمان صفویان در شهرهای تبریز و اصفهان گسترش پیدا نمود.

  • فرش روستایی

فرش های روستایی از ساده ترین فرش ها هستند. این فرش ها معمولا به صورت ذهن بافی و بدون نقشه بافته می شوند. در گذشته این فرش ها طرح و رنگ بسیار جذابی داشتند و خیلی محبوب بودند اما امروزه با روی کار آمدن فرش های متنوع و زیبای ماشینی به ندرت از این فرش ها استفاده می شود.

  • فرش عشایری

فرش های عشایری نیز شباهت بسیاری به فرش های روستایی دارند. این فرش ها دارای طرح و نقش هایی متناسب با محل و زندگی ایل نشینان هستند و معمولا به صورت درشت بافت و زمخت می باشند. کناره این فرش ها دارای بافتی پیچیده است و در فاصله های مشخصی منگوله های کوتاه پشمی به آن متصل می باشد.

تفاوت بافت فرش ها از نظر سبک محلی-وبسایت فرش کاشان

شیوه بافت تار و پود در فرش ها

فرش ها از لحاظ شیوه بافت تار و پود نیز با یکدیگر متفاوت هستند و معمولا به سه روش زیر بافته می شوند.

  • فرش تمام لول

فرش هایی هستند که قوس گره در پشت فرش 90 درجه می باشد و دارای شیارهای عمیقی هستند. فرش های تمام لول دارای باف محکمی هستند و تارها در آن بدون فاصله از یکدیگر قرار گرفته اند.

  • فرش نیم لول

در فرش های نیم لول قوس گره در پشت فرش 45 درجه است.

  • فرش لول (تخت)

در فرش های لول تارها به اندازه یک قطر نخ با هم فاصله دارند. بافت تخت در واقع یک پوده است که به صورت حصیری بافته می شود. به این معنی که در هر یک از رج ها چله زیر و رو شده و تاره ها به شکل یکی در میان از پشت قالی قابل مشاهده هستند.

شیوه بافت تار و پود در فرش ها-وبسایت فرش کاشان

سبک فرش ها

فرش های ایرانی دارای سبک های مختلفی هستند که هر یک ویژگی های خاصی دارند. از جمله انواع سبک فرش های ایرانی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • فرش تبریز

تبریز از قدیمی ترین مراکز قالی بافی در ایران است و فرش های بسیار زیبا و با کیفیتی دارد. این فرش ها معمولا از جنس پشم و یا نح خواب پشم / ابریشم و تارهای پنبه ای و ابریشمی هستند. در الگو فرش های تبریز المان هایی مانند قطره های اشک، گل، درختان، صحنه های شکار و … مشاهده می شود وبرخی از آن ها به جهت طرح و بافت خاصی که دارند بسیار ارزشمند هستند و در موزه نگهداری می شوند.

  • فرش کاشان

از دیگر سبک های فرش ایرانی می توان به فرش کاشان اشاره نمود. قدمت بافت فرش در شهر کاشان به قرن نوزدهم باز می گردد. فرش های کاشان اغلب از جنس ابریشم هستند و دارای بافتی ظریف با تراکم بالا می باشند. معمولا این فرش ها طرحی شبیه زمینی عاجی رنگ و ترنج هایی در مرکز و گوشه های قرمز رنگ دارند.

  • فرش اصفهان

فرش های اصفهان نیز طرفداران بسیاری دارند. در این فرش ها طرح ابریشم و پشم به صورت متعادل و متقارن هستند و اغلب یک ترنج با گل های رز یاسی یا آبی دارند که رشته ها و بوته های بسیاری در اطراف آن ها قرار گرفته است.

کلام آخر

همانطور که اشاره شد فرش ها دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند که موجب شده هر یک زیبایی و جذابیت خاصی داشته باشند. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی ها و تفاوت های فرش های ایرانی می توان فرش مناسب تری را خریداری نمود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *