مقالات فرش

ویژگی های یک فرش ماشینی خوب-خصوصیات فرش خوب

فرش ماشینی خوب

فرش یکی از صنایع دستی و اصیل ایرانی به شمار می آید و از لوازم ضروری و اصلی موجود در خانه های ایرانی است. نقش فرش در خانه ها به جز کاربرد آن به عنوان کفپوش، به دلیل نقش و رنگی که دارد بر زیبایی و جلوه خانه نیز تاثیر گذار است. مطمئنا برای شما هم پیش آمده که در زمان خرید این کالا برای منزل از خود بپرسید که، ویژگی های یک فرش ماشینی خوب چیست؟. ما در این مقاله می خواهیم، نکات ویژه ای درباره خرید فرش خوب و درجه یک را به شما ارائه کنیم.

فرش ماشینی خوب ویژگی های بسیار زیادی دارد که همه قبل از خرید باید به آن توجه نمایند. برای نمونه بعضی افراد ملاک اصلی‌شان زیبایی فرش است و قیمت فرش از نظر اهمیت در درجه بعدی قرار دارد. و برخی دیگر خواهان خرید فرش ارزان قیمت هستند.

فرش ماشینی خوب

در بالا اشاره کردیم که هر فردی فاکتورهای خاص و شخصی برای خود به عنوان فرش خوب دارد. ما در این مطلب سعی کردیم تا، با توجه به تفاوت سلیقه افراد، تمامی ویژگی های یک فرش ایده‌آل را برایتان بازگو کنیم. تا کمکی باشد در انتخاب و خرید فرش ماشینی درجه یک که با سلیقه و دکوراسیون خانه شما متناسب باشد.

 

فرش ماشینی خوب و ارزان

اگر قصد خرید یک فرش مناسب و ارزان قیمت برای منزل خود را دارید، خرید فرش های ۷۰۰ شانه گزینه مناسب تری نسبت به انواع دیگر فرش ها هستند. زیرا این نوع فرش در مقایسه با فرش های ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه قیمت پایین تری دارند.

دلیل پایین بودن قیمت فرش های ۷۰۰ شانه پایین بودن کیفیت این کالا نیست، بلکه علت ارزانی آن کمتر بودن شانه و تراکم فرش می باشد. از دیگر ویژگی های این نوع فرش داشتن ضخامت بالاتر آن نسبت به دیگر فرش های ماشینی با تراکم بیشتر است. این فاکتور باعث می شود فرش دوام و عمر بیشتری داشته باشد، به همین علت برای فضاهایی که رفت و آمد زیاد است و به اصطلاح پاخور زیادی دارد قابل استفاده می باشد.

به همین دلایل اگر خانه ای شلوغ و پر رفت و آمد دارید و می خواهید فرشی اقتصادی و با قیمت مناسب خریداری نمایید، ما فرش ۷۰۰ شانه را به شما پیشنهاد می کنیم.

زیبایی فرش-خصوصیات فرش خوب

اگر ملاک شما برای خرید فرش طرح و نقشه زیبا است و در زمینه قیمت فرش محدودیتی ندارید، می توانید از بین فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه انتخاب مورد دلخواه خود را داشته باشید. فرش های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه به دلیل تراکم زیادی که دارند، بسیار شبیه به فرش دستباف هستند. به دلیل همین شباهت مدل فرش های ۱۵۰۰ شانه به فرش ماشینی طرح دستباف نیز معروف هستند.

در صورتی که قصد خرید یک فرش زیبا را دارید و می خواهید هزینه مناسبی نیز پرداخت نمایید، ما خرید فرش ۱۲۰۰ شانه را به شما پیشنهاد می کنیم. اما اگر یک فرش تزیینی مانند فرش دستباف می خواهید، فرش های ۱۵۰۰ شانه گزینه بسیار مناسب تری برای شما است. می توانید با بررسی و مقایسه طرح های مختلف این مدل فرش ماشینی ، بهترین طرح را با توجه به سلیقه خود انتخاب نمایید.

 

فرش ماشینی خوب و ارزانانتخاب فرش با توجه به مکان

یکی از ملاک های خرید فرش ماشینی خوب ، مکان مورد استفاده از فرش است. افراد باید در زمان انتخاب ایده‌آل یک فرش، فضایی که فرش پهن می شود را نیز در نظر داشته باشند.

مثلا، برای کفپوش آشپزخانه می توان از گلیم استفاده کرد. چون آشپزخانه به دلیل فعالیت زیادی در آن انجام می شود، در هجوم آلودگی است به همین دلیل فرش ماشینی گزینه مناسبی برای آن مکان نیست. استفاده از گلیم به علت شستشوی راحت تر و نشان ندادن کثیفی و آلودگی انتخاب بهتری است.

اگر می خواهید برای اتاق خواب فرش خریداری کنید، فرش های مدرن و فانتزی انتخاب بهتری نسبت به فرش های سنتی برای اتاق خواب است. همین طور می توانید برای زیبایی و تزیین اتاق خواب از تابلو فرش هماهنگ با فرش اتاق استفاده نمایید.

انتخاب فرش مناسب با سبک زندگی

از جمله فاکتورهای دیگر در انتخاب فرش خوب ، نوع سبک زندگی افراد است. اگر از دوست داران سبک های مدرن و امروزی هستید، فرش های ایرانی با نقش و طرح ترک گزینه مناسب تری است. اگر طرح های اصیل ایرانی را می پسندید، می توانید از بین طرح های اسلیمی ، شکارگاه ، شاه عباسی و … طرح مورد دلخواه خود را برای منزل تان انتخاب نمایید. طرح های دیگری در دسته بندی نقش های فرش وجود دارد، مانند طرح افشان که در آن از گل و لچک استفاده نشده، که خریداران می توانند با توجه به سبک طراحی داخلی خانه خود از بین آن ها انتخاب نمایند.

خرید فرش با ابعاد مناسب

در زمان خرید فرش باید به ابعاد فرش نیز توجه نمایید. اندازه فرش باید از ابعاد اتاق کوچک تر باشد و نباید فرش را زیر مبلمان قرار دهید. پر کردن تمام فضای اتاق با فرش باعث کوچک تر به نظر آمدن اتاق می شود. رعایت این مسئله باعث جلوه بهتر اتاق می شود، پس در هنگام خرید فرش این مورد را رعایت نمایید. حتما فرشی انتخاب کنید که ابعادش تا جلوی مبل را پوشش دهد. در اتاق خواب هم می توانید فرشی متناسب با ابعاد کف تا تخت را انتخاب نمایید.

جنس فرش ماشینی خوب

برای خرید یک فرش با جنس و کیفیت عالی ، باید به نخ بکار رفته در بافت فرش نیز توجه نماید. بهترین نخی که در فرش ماشینی استفاده می شود، نخ آکریلیک هیت ست شده است.

از خصوصیات نخ هیت ست شده، می‌توان به مقاومت آن در مقابل حرارت و گرما و همین طور عدم ایجاد حساسیت و بدون پرزدهی در فرش ماشینی اشاره نمود. نخ آکریلیک دارای کیفیت و شفافیت بالایی هستند که این ویژگی باعث زیباتر شدن نقشه و طرح مورد استفاده در فرش ماشینی می شود. بنابراین توصیه ما به کسانی که قصد خرید فرش ماشینی خوب را دارند، این است که فرش بافته شده با نخ آکریلیک هیت ست شده را خریداری نمایند.

فرش ماشینی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

برای خرید فرش ماشینی خوب باید به فاکتور های زیادی توجه نمایید. در ادامه معیارهای فرش باکیفیت را نام می بریم و درباره هر کدام توضیح خواهیم داد:

  • شانه و تراکم بالا
  • ابعاد فرش
  • جنس الیاف و نخ خاب ، نخ جوت و نخ تار
  • دستگاه بافت

بهترین شانه و تراکم در فرش ماشینی خوب

شانه فرش تعداد ریشه در یک متر عرض فرش ماشینی است. تراکم فرش به فشردگی الیاف فرش مرتبط است. بنابراین تراکم بالا سبب دوام و استحکام آن خواهد شد.

شانه و تراکم از مواردی هستند که در کیفیت فرش ماشینی خوب تاثیر زیادی دارد. از جمله تعداد شانه یک فرش ماشینی در بازار می توان ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه را نام برد. بهتر است بدایند که با افزایش شانه و تراکم در فرش کیفیت بافت آن نیز افزایش می یابد. از دیگر تاثیرات شانه و تراکم بالا، بیشتر شدن زیبایی و ظرافت طرح و نقوش فرش می باشد.

بهترین ابعاد در فرش ماشینی خوب

فرش های ماشینی در ابعاد مختلف بافته می شوند. و افراد با توجه به اندازه فضای مکان مورد نظر، فرش خود را خریداری می کنند. از رایج ترین ابعاد فرش های موجود در بازار، فرش ۶ متری، ابعاد فرش ۹ متری و فرش ۱۲ متری می باشد.

بهترین جنس الیاف و نخ در فرش ماشینی خوب

کیفیت الیاف و نخ مورد استفاده در بافت فرش های ماشینی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه نمایید. در زمان خرید فرش ماشینی باید به جنس الیاف و نخ آن دقت نمایید. زیرا هر میزان کیفیت الیاف بیشتر باشد، کیفیت فرش نیز بالاتر خواهد بود. در بافت همه فرش های ماشینی از سه نوع نخ استفاده می کنند: نخ پرز، نخ تار و نخ پود.

  • نخ تار فرش

تار فرش، به نخی که در ابتدا و به صورت عمودی در چله کشی فرش استفاده می شود، نخ تار می گویند. به طور معمول جنس نخ تار، ترکیبی از پنبه و پلی استر می باشد، پنبه باعث لطافت و پلی استر جهت مقاومت چله استفاده می شود. در حالت استاندارد باید از این نوع نخ ها به صورت ۶۵ ٪ پلی استر و ۳۵ ٪ پنبه استفاده نمود. با کم و زیاد کردن هر کدام از این درصد ها مشکلاتی در فرش به وجود خواهد آمد.

اگر درصد پلی استر بیشتر شود، در زمان شست و شو فرش ممکن است، فرش جمع گردد. و با افزایش درصد پنبه، استحکام فرش از دست رفته و دچار پارگی می شود.

  • جنس نخ جوت

نخ جوت از جنس کنف بنگلادشی می باشد. در صنایع نساجی از کنف جهت عایق بندی سرما و الکتریسیته استفاده می شود. در فرش ماشینی خوب از نخ جوت کنف، به دلیل مزایای زیاد، استفاده می شود.

  • جنس نخ خاب

جنس نخ خاب نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار در کیفیت یک فرش خوب است. چند نوع نخ خاب مورد استفاده در بافت فرش به شرح زیر می باشد.

  1. پلی استر هیت ست شده

از این نوع نخ در بافت فرش هایی با تراکم و شانه کم استفاده می شود. نخ پلی استر مزایا و معایبی زیادی دارد.

از مزایای نخ پلی استر، از جمله به عایق بودن و عدم پرزدهی قابل ذکر است. و از معایب پلی استر می توان به ترکیب پرزها بر روی یکدیگر، در جاهای پر رفت و آمد اشاره کرد.

  1. آکریلیک هیت ست شده

از مرغوب ترین انواع نخ خاب در بافت فرش های خوب و باکیفیت مورد استفاده قرار می گیرد، نخ های اکریلیک هیت ست شده می باشد. از مزایای این الیاف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. حجیم و پفکی بودن الیاف، که سبب کاهش مصرف در بافت می شود.
  2. دانه دانه بودن سر گره ها
  3. قابلیت شست و شو زیاد بدون آسیب، حتی با مواد شوینده قوی
  4. مقاومت در مقابل نور خورشید
  5. عدم نفوذ گرد و غبار و ایجاد حساسیت
  6. عایق بودن در برابر سرما و رطوبت
  7. مقاومت در برابر اشیا داغ و سنگین

فرش ماشینی خوب بافته شده با نخ آکریلیک هیت ست، عمر و ماندگاری بالایی دارند.

  • نخ ترک

از جمله نخ های مرغوب و وارداتی (از ترکیه) که در بافت انواع فرش ماشینی استفاده می گردد، نخ ترک است. خصوصیات این نوع نخ بسیار شبیه نخ های اکرلیک هیت ست شده می باشد.

  • نخ برایت

نخ برایت همان نخ اکریلیک هیت ست شده است که در فرآیندی، درخشش آن زیاد و مقاومت آن کمتر شده باشد. فرشی که با نخ برایت بافته شده باشد، درخشان تر و لطیف تر خواهد بود اما عمر کمی خواهد داشت.

فرش ماشینی خوب مناسب با سبک زندگیتاثیر دستگاه بافت در فرش ماشینی خوب

از جمله دستگاه های مورد استفاده در بافت فرش های ماشینی می توان به دستگاه های جدید HCPX , HCI اشاره کرد. ماشینهای بافندگی جدید قادرند فرش هایی با شانه ۱۵۰۰ و تراکم ۴۵۰۰ تولید نمایند. فرش های بافته شده با دستگاه های جدید، کیفیت بالایی دارند. چون ضایعات نخ و پشت آن، در درون خود فرش بافته شده و فرش فشردگی بیشتری دارد. و همچنین خاب روی فرش مرغوب تر است.

فرش ماشینی چه مارکی خوبه

از جمله شهر هایی که مرکز تولیدات بهترین فرش های ماشینی با کیفیت بالا می باشد، شهر کاشان است. بیشتر کارخانجات و تولید کنندگان بهترین مارک های فرش ماشینی در شهر کاشان قرار دارند. و قطب مهمی در بازار فرش ایران و جهان دارد، بسیاری از فرش های ماشینی خوب و با کیفیت بالای صادراتی ایرانی در شهر کاشان بافته می شود. بنابراین شهری که کارخانجات معتبر زیادی در خود داشته باشد، جزو تولید کنندگان فرش ماشینی مارک خوب می باشد. کارخانه فرش کاشان، یکی از معتبر ترین تولید کنندگان فرش های باکیفیت است. و تجربه زیادی در بافت انواع فرش ماشینی در ابعاد استاندارد و سفارشی دارد. بنابراین با خرید از این مجموعه می توانید خرید بهترین فرش ماشینی را برای خود به ارمغان آورید.

فرش چند شانه خوبه

در زمان خرید فرش، اولین سوالی که در ذهن افراد ایجاد می شود، این است که فرش چند شانه خوبه؟ اگر به دنبال خرید فرش های زیبا و ظریف هستید، پیشنهاد ما انتخاب فرش ماشینی با شانه و تراکم بالاتر می باشد. این نوع فرش ها بسیار شبیه فرش های دستباف هستند. اما اگر دوست داید بر روی فرش بنشینید و یا فرش را برای مکان های پر رفت و آمد خریداری می کنید که پاخور زیادی دارد، توصیه ما فرش های ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه است.

فرش ماشینی ۷۰۰ شانه

از جمله پرفروش ترین انواع فرش های ماشینی، فرش ۷۰۰ هستند که دارای تراکم ۲۵۵۰ نیز هستند. به طور معمول فرش های ۷۰۰ شانه درجه یک به صورت ۸ یا ۱۰ رنگ و توسط دستگاه های جدید بافته و به بازار عرضه می شود.

فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه

فرش های ۱۰۰۰ شانه در لیست فرش های جدید بازار می باشد که با الیاف خیلی ریز بافته می شوند. در فرش های ۱۰۰۰ شانه از الیاف اکریلیک هیت ست شده و به صورت ۱۰ رنگ استفاده می شود. تراکم این نوع فرش ها در حدود ۳۰۰۰ می باشد.

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه

فرش های ۱۲۰۰ شانه، فشردگی بیشتر و مقاومت و عمر بالایی دارند و به فرش های دستبافت گونه مشهور هستند. فرش های ۱۲۰۰ شانه جزو فرش های لوکس دسته بندی می شوند و تراکم ۳۶۰۰ دارند. این نوع از فرش های ماشینی به صورت ۸ رنگ و از باکیفیت ترین الیاف بافته می شوند.

چگونه فرش ماشینی خوب رو تشخیص بدیم

برای تشخیص فرش ماشینی خوب معیار های زیادی وجود دارد، تا با کمک آن بتوانیم بهترین برند فرش ماشینی را برای منزل خود خریداری کنید.

  • بررسی کیفیت نخ خاب

جنس نخ خاب از مهمترین عوامل موثر در کیفیت فرش می باشد، چون بیشتر از ۷۰ ٪ وزن یک فرش را نخ خاب، همان نخ پرز، تشکیل می دهد. کیفیت نخ خاب ارتباط مستقیمی با قیمت و دوام فرش دارد. بهترین انواع فرش ماشینی، دارای الیاف ۱۰۰٪ از جنس اکریلیک هیت ست شده می باشد. برای تشخیص فرش های ماشینی اکریلیک چند راه وجود دارد:

  1. دست کشیدن روی فرش: بر روی فرش دست بکشید، اگر دست به راحتی روی فرش سر خورد و احساس چسبندگی نداشتید، فرش اکریلیک است.
  2. بوی فرش: فرش های ماشینی اکریلیک بوی پلاستیک و مواد نفتی نمی دهد.
  3. شفاف بودن رنگ ها: فرش‌های اکریلیک در مقایسه با انواع دیگر، رنگ شفاف و سرزنده تری دارد.
  • توجه به تعداد شانه و تراکم

گره های طول و عرض فرش را بشمارید. از جمله اصلی ترین فاکتورهای تعیین کننده در فرش ماشینی خوب میزان تراکم و شانه آن است.

تراکم عرضی یا شانه فرش: شانه یک فرش را می توانید با شمردن تعداد گره های عرض آن بدست آورید. به طور مثال فرش 1000 شانه، یعنی در هر متر از طول فرش، ۱۰۰۰ گره وجود دارد. می توانید اندازه 10 سانتی متری آن را در نظر بگیرید که باید 100 گره داشته باشد.

تراکم طولی یا تراکم فرش: تراکم فرش را می توانید با شمارش تعداد گره ها در طول فرش محاسبه نمایید. هر مقدار تراکم فرش بیشتری باشد، بافت آن فشرده تر خواهد بود. فرش ماشینی 700 شانه دارای تراکم 2550 می باشد.

  • توجه به کیفیت رنگ فرش

فرش ماشینی نو باید رنگی درخشان، قابل تفکیک و سرزنده داشته باشد. فرش های ماشینی اکریلیک، لطیف تر هستند و رنگ های براقی دارند. بنابراین اگر احساس کردید رنگ های نقوش فرش کدر است، آن فرش را نخرید. پس به دقت رنگ های فرش را بررسی کنید.

  • مطالعه شناسنامه فرش

فرش های بدون شناسنامه را نخرید. وجود شناسنامه فرش، خیال شما را از معتبر بودن تولید کننده راحت می کند. بسیاری از کارخانه ها، این شناسنامه را پشت فرش نصب می کنند.

  • توجه به میزان پرزدهی فرش

بیشتر فرش های ماشینی در ابتدا، پرزدهی زیادی دارند. این حالت به دلیل به دلیل تازه بودن فرش است. اما با گذشت زمان میزان پرز باید کاهش یابد. اگر فرش ماشینی خرید نمودید که با گذشت زمان، هنوز پرز زیادی می دهد، به معنی استفاده از الیاف سست و نامرغوبی در بافت فرش است. در زمان خرید می توان با راه هایی مانند دست کشیدن روی فرش، میزان پرزدهی آن را بررسی نمایید.

  • خرید فرش ماشینی مرغوب از کارخانه

از مهمترین عوامل خرید فرش ماشینی خوب مراجعه به فروشگاه های معتبر است. بنابراین برای خرید بهترین فرش ماشینی به سراغ فروشگاه های شناخته شده بروید. ما به شما خرید مستقیم فرش از کارخانه با قیمت ارزان و کیفیت ماندگار از کارخانه فرش کاشان را پیشنهاد می کنیم.

فرش ماشینی خوب چی بخرم

  1. ابتدا باید ابعاد فضای مورد نظر خانه را مشخص نمایید. برای مثال فرش پذیرایی با فرش اتاق خواب از نظر طرح و رنگ و جنس کاملا متفاوت می باشد.
  2. طرح فرشی انتخاب کنید که با سلیقه شما هماهنگ باشد. برخی افراد طرح های ساده را می پسندند و برخی نیز دوست دارند فرش خانه شان پر نقش و نگار باشد.
  3. فرش های ماشینی با الیاف اکریلیک هیت ست شده، جزو فرش های ماشینی خوب هستند که طرفداران زیادی دارند.
  4. فرشی را انتخاب نمایید که با سبک زندگی شما هماهنگ باشد. برای نمونه اگر در خانه کودک یا حیوانات خانگی دارید. بهتر است فرشی با طرح شلوغ و تیره رنگ را انتخاب کنید. تا کثیفی ها به راحتی دیده نشود.
  5. حتما فضای خانه را در نظر داشته باشید. مثالا برای خانه های کوچک، بهتر است فرش هایی با رنگ روشن خریداری کنید تا فضای منزل را بزرگتر نشان دهد.

فرش ماشینی خوب و زیبا و ارزانبهترین مارک فرش ۱۲۰۰ شانه

کارخانه فرش کاشان یکی از بهترین مارک های تولید کنندگان انواع فرش ماشینی باکیفیت با قیمت ارزان می باشد. یکی از انواع فرش های تولیدی این مجموعه فرش های ۱۲۰۰ شانه است که خریداران زیادی دارد. دلایل بهترین بودن مارک کارخانه فرش کاشان در تولید فرش ۱۲۰۰ شانه:

  1. استفاده از الیاف درجه یک و با کفیت در تولید فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه است. در بافت فرش های ماشینی ۱۲۰۰ انه فرش کاشان از الیاف اکریلیک هیت ست شده استفاده شده است. که دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده و بدون حساسیت و آلرژی می باشد. استفاده از این الیاف باعث بالا رفتن کیفیت فرش این برند شده است.
  2. دلیل دیگر فروش فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه با ضمانت نامه ۵ ساله می باشد. که باعث شده فرش کاشان جزو بهترین مارک های تولیدی فرش های ماشینی باشد
  3. کارخانه فرش کاشان در کنار کیفیت بالا، به زیبایی تولیدات خود نیز اهمیت خاصی قائل است. به همین دلیل در طراحی فرش های ۱۲۰۰ شانه این مجموعه از طراحان درجه یک کشور و جدیدترین طرح و نقش فرش و رنگ های متنوع استفاده شده است.
  4. کارخانه فرش کاشان انواع فرش ماشینی، فرش مدرن و فانتزی و فرش در ابعاد مختلف تولید می کند. که متناسب با سلیقه های مختلف خریداران می باشد. همین امر سبب شده تا، افرادی با سلایق مختلف از محصولات این کارخانه راضی باشند. کارخانه فرش کاشان فروش محصولات خود را به صورت حضوری و اینترنتی برای تمام خریداران در سرتاسر کشور ممکن نموده است.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ ویژگی های یک فرش ماشینی خوب-خصوصیات فرش خوب

  1. فرهانی گفت:

    فرش ماشینی چه فرشی خوبه سوالی که هر فروشنده ای یه جواب میده علت چیست

    1. فرش کوروش گفت:

      بله چون بیشتر فروشندگان فقط بایه کارخانه کار میکنند و مجبور به تعریف همون کارخانه هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *