فرش کوروش, مقالات فرش

راهکارهای خوب نگه داشتن فرش ماشینی مدرن

فرش مدرن یکی دیگر از انواع فرش­های ماشینی است که به­خاطر هماهنگی با دکوراسیون­ جدید، افراد زیادی را هوادار خود کرده است.

توجه داشته باشید که این فرش­های مدرن در انواع مختلف فانتزی وجود دارند و قادر به پوشش تمام سلیقه­ها هستند.

سوال اینجاست که روش­های مراقبت و نگهداری از فرش­های مدرن به چه صورتی است و چه راهکارهایی برای افزایش طول عمر آن‌ها پیشنهاد می­شود؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید.

قصد داریم تا در رابطه با نکات نگهداری فرش­های مدرن ماشینی با شما صحبت کنیم. همچنین به این سوال مهم پاسخ دهیم که هنگام شستن فرش باید چه دستورالعمل­هایی را دنبال کنیم؟

قیمت فرش

 

روش­های پیشگیری از آسیب­دیدن فرش ماشینی

 

فرش فانتزی طلایی

اولین راهی که در افزایش طول عمر فرش مدرن باید به آن توجه کنید؛ نکات پیشگیری از آسیب­رسیدن به آن است. با رعایت این قوانین، فرش ماشینی دیرتر از حد معمول، نیاز به تعمیر یا شست‌وشو پیدا می­کند و شست‌وشوی کمتر در سالم نگه­داشتن الیاف و براق­ماندن فرش تاثیر به­سزایی خواهد داشت.

ممکن است بپرسید که رنگ الیاف فرش­های ماشینی با شست‌وشوی بیشتر کمرنگ نخواهند شد. پس منظور ما از کم‌تر شستن فرش چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که حق با شماست و رنگ الیاف پشمی و ابریشمی فرش به­خاطر شسته­ شدن کمرنگ نخواهند شد(البته به شرطی که از الیاف اصل در تولید آن‌ها استفاده شده باشد) اما شیرازه و ریشه­های فرش در طولانی مدت آسیب خواهند دید و فرشی که ریشه­های کهنه و آسیب دیده­ای داشته باشد، ظاهری قدیمی به خود خواهد گرفت.

بنابراین فراموش نکنید که از ریختن موادغذایی، انواع نوشیدنی­ها، رنگ و… روی فرش جلوگیری کنید. همچنین پیشگیری از قرار گرفتن فرش در معرض اجسام داغ (قابلمه، اتو و …)، می­تواند تاثیر زیادی در سالم­ماندن فرش و افزایش طول عمر آن داشته باشد. به­طوری که با رعایت این نکات کافیست تا 2 بار در سال اقدام به شستن فرش ماشینی خود کنید که در ادامه به نکات ضروری هنگام شست‌وشوی فرش­های ماشینی می­پردازیم.

 

نکاتی که باید هنگام شستن فرش به آن توجه کنید

 

 

فرش مدرن ابی

فرش مدرن ابی

یکی از اقدامات رایجی که موجب کاهش طول عمر فرش ماشینی می­شود، اشتباهاتی است که در هنگام شستن این کالای گران‌بها انجام می­دهیم. بنابراین توجه داشته باشید که قبل از شروع کار اقدام به شناخت الیاف فرش مدرن خود کنید.

پیش­تر اشاره کردیم که در تولید برخی از فرش­های ماشینی از مواد شیمیایی استفاده شده است. به ­این­ ترتیب اگر از شوینده­های قوی برای این هدف استفاده کنید؛ متاسفانه آسیب­های جبران­ ناپذیری از جمله کاهش رنگ الیاف به فرش وارد خواهد شد.

بنابراین فراموش نکنید که اگر با شوینده­های فرش آشنایی ندارید، یا شرایط مساعد برای شست‌وشوی فرش در منزل برایتان فراهم نیست؛ پیشنهاد می­دهیم که فرش ماشینی خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید و از آسیب­های احتمالی به فرش خود جلوگیری کنید.

 

روش­های نگهداری از فرش مدرن ماشینی

 

حال که شما را با روش­های پیشگیری و شستن فرش آشنا کردیم؛ نوبت به روش­های نگهداری از آن می­رسد. بنابراین به لیستی که در ادامه منتشر کرده­ایم، توجه کنید. در این لیست تمام نکاتی که باید در رابطه با نگهداری صحیح از فرش مدرن بدانید، آورده شده است:

  • هر چند وقت یک­بار، جای فرش را تغییر دهید.
  • به جایی که فرش روی آن پهن می­شود توجه کنید.
  • از جمع­شدن گردو­غبار روی فرش پیشگیری کنید.
  • دستمال مرطوب فراموش نشود.
  • نظافت کناره و ریشه­های فرش از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • اجسام سنگین به فرش آسیب می­رسانند.
  • گلدان­های خود را روی فرش ماشینی قرار ندهید.

 

چرا عوض ­کردن جای فرش به سالم

­ماندن آن کمک می­کند؟

 

 

نگهداری-فرش

نگهداری-فرش

عوض­کردن جای پهن­کردن فرش، یکی از روش­هایی است که توسط افراد زیادی به ما پیشنهاد می­شود. توجه داشته باشید که دلیل این موضوع به جلوگیری از یکنواخت ­ماندن وضعیت فرش ارتباط دارد.

اگر فرش ماشینی به­مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار گیرد و محل پهن­شدن آن تغییری نکند، رفته­رفته شروع به کهنه ­شدن خواهد کرد.

پیشنهاد ما این است که هر چند وقت یک­بار، محل استفاده از فرش ماشینی را تغییر دهید یا دست کم اقدام به سر و ته ­کردن فرش در همان فضای قبلی کنید.

 

آیا پشت فرش تاثیری در سالم­ ماندن آن دارد؟

 

یکی دیگر از سوالات متداولی که در زمینه نگهداری صحیح از فرش مدرن و فرش وینتیج مطرح می­شود این است که چرا باید به جایی که فرش روی آن پهن می­شود توجه کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پشت فرش نیز مانند سایر قسمت­های آن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، فرش­های ماشینی که روی پارکت، سرامیک و سطوح صاف پهن می­شوند؛ طول عمر طولانی­تری خواهند داشت.

 

چند بار در هفته و چگونه به نظافت فرش بپردازیم؟

 

پیشگیری از نشستن گردوغبار روی فرش و استفاده از دستمال مرطوب، 2 گزینه دیگر موجود در لیست هستند که تاثیر زیادی در نظافت فرش ماشینی دارند.

اگر هفته­ای 3 مرتبه اقدام به جاروکشیدن فرش کنید؛ از نفوذ بیش­ازحد گردوغبار به داخل آن جلوگیری خواهید کرد. همچنین به­کمک دستمال مرطوب می­توانید پرزهای اضافی موجود روی سطح فرش را از بین ببرید.

 

نضافت ریشه­های فرش را جدی بگیرید

 

ریشه­های فرش جزء آسیب­پذیرترین قسمت­ها به­شمار می­روند؛ چراکه در معرض آلودگی و پوسیدگی زیادی قرار دارند. به  ­همین­ دلیل فراموش نکنید که در شروع هر فصل، ریشه­های فرش را به­کمک شامپو یا صابون­هایی که خاصیت اسیدی ندارند، بشویید و با استفاده از دستمال نخی، اقدام به خشک­کردن آن‌ها کنید.

 

سنگینی اجسام می­تواند به الیاف فرش آسیب برساند

 

یکی از مرسوم­ترین آسیب­هایی که توسط خود ما به فرش­های ماشینی وارد می­شود، قرار دادن مبل­ها و دکورهای سنگین روی فرش است. بنابراین پیشنهاد می­دهیم که دکوراسیون خانه رو طوری بچینید که فرش در وسط فضا و سایر وسیله­ها در اطراف آن قرار گیرند.

 

جای گلدان روی فرش نیست

 

قرارندادن مستقیم گلدان روی فرش، آخرین نکته­ای است که قصد پرداختن به آن را داریم. بنابراین توجه داشته باشید که برای استفاده از گلدان در دکوراسیون­داخلی، ابتدا آن را روی یک سطح حداقل نیم­متری قرار داده و سپس اقدام به قراردادن آن روی فرش کنید.

 

در خرید فرش چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

10 نشان از یک فرش خوب و ایده آل

فرش ماشینی چه مارکی خوبه ؟

بهترین فرش برای نگهداری حیوانات خانگی

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی

جمع­بندی

 

فرش مدرن جزء کالاهای با ارزشی است که نگهداری صحیح، می­تواند موجب افزایش طول عمر آن شود. به ­این­ ترتیب فرقی نمی­کند که به­دنبال استفاده چند ساله از آن هستید، یا قصد فروش فرش و خرید طرح جدیدتری را دارید؛ مهم این است که رعایت قوانین نگهداری از آن، هم روی زیبایی و هم روی قیمت فرش تاثیر خواهند گذاشت. پس دستورالعمل­های موجود در این مقاله را جدی گرفته و مراقب فرش­های ماشینی خود باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *