فرش کوروش

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی ؟

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی ؟

فرش ماشینی امروز توانسته جایگاه ویژه‌ای در هر خانه داشته باشد و در زیبایی منزل نقش موثری ایفا کند. اما معمولا بعد از مدتی فرش‌ها دچار آلودگی شده و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل، نیاز است بعد از مدتی برای شستن آن‌ها اقدام کنید.

اما سوالی که ممکن است در ذهن خیلی‌ها شکل بگیرد، این باشد که شستن فرش‌ها در قالیشویی بهتر است یا خانه؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی مزایا و معایب شست‌وشوی فرش‌ها در قالیشویی یا خانه بپردازیم. همچنین، روش‌های انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.

 

روش های شست‌وشوی فرش

دقت داشته باشید، شما برای شستن فرش‌ ماشینی خود 2 گزینه پیش‌رو دارید. اول اینکه آن را داخل منزل تمیز کنید. دومین روش هم این است که فرش خود را برای شست‌وشو به یک قالیشویی معتبر بدهید تا به بهترین نحو ممکن آن را تمیز کند.

دقت داشته باشید، برای شستن فرش‌ها باید به نوع آن توجه کنید. معمولا انواع ماشینی نسبت به نمونه‌های دست‌بافت از استحکام بالاتری برخوردار بوده و حساسیت کم‌تری نیاز خواهد داشت. همچنین، فرش 1200 شانه معمولا سبک‌تر بوده و می‌توان آن را داخل خانه هم شست.

این در حالی است که اگر بخواهید برای شستن فرش 700 شانه اقدام کنید، مطمئنا با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد. چرا که این نمونه به‌دلیل نوع نخ، از وزن بیشتری هم برخوردار است. به‌طور کلی، با توجه به آنکه فرش ماشینی از استحکام نسبتا خوبی برخوردار است، شستن آن در خانه ایده خیلی بهتری برای شما خواهد بود. در ادامه شیوه صحیح چنین کاری را بیان کرده‌ایم:

  • شستن فرش در منزل

    شستن فرش در منزل

    قبل از شست‌وشو توصیه شده حتما فرش را از ذرات مختلف تمیز کنید. برای این کار می‌توانید با جاروبرقی روی آن کشیده و گردوغبار و سایر ذرات را به‌خوبی از روی فرش پاک کنید. توجه داشته باشید، این مرحله به شست‌وشوی موثرتر کمک زیادی خواهد کرد.

  • در مرحله بعد توصیه شده حتما فرش را از نظر وجود پارگی یا آسیب بررسی کنید. در ادامه می‌توانید از آب گرم برای خیس‌کردن فرش استفاده کرده و با این کار، آن را برای مرحله بعدی آماده کنید. آب گرم کمک می‌کند تا پروسه حذف آلودگی‌ها تسهیل شود.
  • در مرحله بعد و پس از خیس‌شدن فرش، باید شوینده مناسب را برای آن استفاده کنید. در این مرحله باید توجه داشته باشید که هر شوینده‌ای را انتخاب نکنید. به‌عنوان مثال، فرش کاشان یک نمونه دست‌بافت بوده که درصورت استفاده از محصول نادرست، آسیب زیادی به آن وارد خواهد شد.
  • بعد از اینکه شوینده را برای فرش استفاده کردید، می‌توانید آن را با آب پاک کنید. دقت داشته باشید، در این مرحله حتما باید از پاک‌شدن تمام شوینده از روی فرش اطمینان حاصل کنید؛ در غیر این صورت، احتمال تغییر رنگ الیاف بعد از مدتی وجود دارد.
  • در مرحله آخر باید فرش را به جایی منتقل کنید که زیر نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد. همچنین، درصورتی‌که گردوغبار به آن برسد، ممکن است دوباره کثیف شود. به همین دلیل، یک محل خوب برای خشک‌شدن فرش انتخاب کنید.

به این موضوع توجه داشته باشید، روش‌های مختلفی برای شست‌وشوی فرش ماشینی وجود دارد که هرکدام می‌تواند کارآمد باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که اصول کلی شست‌وشوی فرش در همه روش‌ها یکسان بوده و باید آن‌ها را رعایت کنید.

شستن فرش در منزل

شستن فرش در منزل

شستن فرش در منزل

شستن فرش در منزل مزایا و معایب خاص خود را دارد. خیلی از افراد به‌دلیل هزینه‌ای که باید برای شستن فرش به قالیشویی بدهند، خودشان این کار را در منزل انجام می‌دهند. اما این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی به‌همراه داشته باشد.

یکی از مشکلات بسیار شایعی که برای شست‌وشوی فرش در خانه با آن مواجه خواهید شد، نداشتن فضای مناسب برای این کار و خشک‌کردن آن است. به همین دلیل، خیلی از اوقات بعد از شست‌وشو، شاهد زردشدن الیاف فرش هستید.

همچنین، این کار می‌تواند از شما وقت زیادی بگیرد و در نهایت به نتیجه دلخواه دست نیابید. دقت داشته باشید، با توجه به عدم آگاهی و تخصص شما، ممکن است حین شست‌شو به فرش آسیب وارد شده و هزینه‌های بیشتری بر خود تحمیل کنید. به‌علاوه، مصرف آب در منزل برای این کار خیلی بالاتر از قالیشویی خواهد بود.

مزیت شستن فرش در قالیشویی

دقت داشته باشید، شست‌وشوی فرش ماشینی در قالیشویی از مزایای زیادی برخوردار است. با توجه به وجود نیروی متخصص در قالیشویی، این پروسه به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد. همچنین، درصورتی‌که برای فرش شما حین شست‌وشو مشکلی ایجاد شود، می‌توانید حق و حقوق خود را دریافت کرده و هزینه‌ای بر شما تحمیل نخواهد شد.

با توجه به استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات در قالیشویی‌ها برای انجام این کار، در زمان کمی شست‌وشوی فرش شما انجام خواهد شد. همچنین، با توجه به تخصص و تجربه بالایی که قالیشویی‌ها دارند، شوینده مناسب برای هر فرش را انتخاب کرده و آسیبی به آن وارد نخواهد شد.

یکی دیگر از مزایایی که می‌توانید با شست‌وشوی فرش در قالیشویی از آن برخوردار شوید، این است که شرایط جوی در هر فصل تاثیری در کار آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. در واقع قالیشویی‌ها با توجه به داشتن فضای مناسب برای این کار، می‌توانند در هر زمان شست‌وشو و خشک‌کردن فرش را انجام دهند.

زمان مناسب در شستن فرش

معمولا توصیه شده برای شستن فرش ماشینی در منزل، در روزهای گرم سال اقدام کنید. با توجه به گرمای خوبی که در فصل تابستان وجود دارد، می‌توانید به‌راحتی از این مزیت استفاده کرده و فرش خود را در زمان خیلی ‌کم‌تری شسته و خشک کنید.

جمع‌بندی شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی | بهترین کار برای تمیز کردن فرش

همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، شستن فرش ماشینی و دست‌بافت با هم متفاوت بوده و باید به چنین نکته‌ای توجه ویژه داشته باشید. همچنین، شستن فرش در منزل با قالیشویی متفاوت بوده و هرکدام مزایا و معایبی به‌همراه دارد. اما به‌طور کلی، انتخاب قالیشویی گزینه بهتر و قابل اطمینانی برای شما است.

توجه داشته باشید، شستن فرش در خانه مشکلات زیادی به‌همراه خواهد داشت و معمولا فضای مناسب برای چنین کاری در منزل مهیا نیست. بااین‌حال، اگر خواستید کار شست‌وشوی فرش را در خانه انجام دهید، بهتر است در فصل تابستان اقدام کنید تا شرایط جوی مناسب برای این امر مهیا باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی ؟

  1. سارا توکلی گفت:

    خونه های جدید انقدر کوچیک شده که دیگه نمیشه فرشی داخلش شست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *