مقالات فرش

معایب فرش تراکم بالا

معایب فرش تراکم بالا و مزیت های فرش تراکم بالا

 

معایب فرش تراکم بالا

معایب فرش تراکم بالا

استفاده از فرش برای کفپوش یکی از رایج ترین کارها در خانواده های ایرانی می باشد. بنابراین همه افراد در زمان طراحی دکوراسیون منازل در ابتدا به سراغ خرید فرش می روند. فرش های ماشینی با تراکم بالا، مانند فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه، به دلیل شباهتی که به فرش های دستباف دارند؛ بسیار پر طرفدار شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا معایب فرش های پر تراکم را برای شما شرح دهیم. اگر قصد خرید این نوع فرش ماشینی را دارید، تا پایان این مقاله را با همراه باشید.

معایب فرش تراکم بالا

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، فرش های تولید کارخانه ها نیز از نظر تراکم و شانه بهبود یافت. بالارفتن شانه و تراکم فرش برای نزدیکی با فرش های دستباف است. اما افزایش تراکم فرش ماشینی سبب بیشتر شدن تعداد گره ها و کاهش ضخامت فرش می شود. اما این حالت ابهاماتی را در ذهن مشتریان فرش ماشینی ایجاد می کند، که آیا خرید این نوع فرش ها کار خوبی است در ادامه این مهایب فرش های پر تراکم را با هم بررسی می کنیم.

 

  • آیا فرش تراکم بالا خشک و شکننده است؟

فرش هایی با تراکم بالا، مانند فرش  1200 شانه تراکم 3600 یا 1500 شانه با تراکم 4500، دارای ضخامت کمتری در مقایسه با فرش های 500 شانه و 700 شانه دارند. اما تراکم بالای این فرش سبب شکستن فرش نمی شود، بلکه الیاف مورد استفاده در تار و پود فرش و نیز آهار نامناسب سبب وجود این مشکل می شود. فرش های تراکم بالای کاشان از الیاف پنبه استفاده می کند. و همانگونه که می دانید پنبه انعطاف بسیار بالایی دارد و اصلا سبب شکستگی فرش ماشینی نمی شود.

آهار مورد استفاده در فرش های تولید فرش کاشان از مرغوب ترین مواد لاتکس است که با شستشوی مکرر فرش هم از بین نمی رود. و همچنین استحکام زیاد و انعطاف فوق العاده ای دارد.

اما ممکن است در شرکت هایی که از متریال ارزان در بافت فرش استفاده می کنند، از آهار بی کیفیت برای کاهش قیمت نهایی محصول به کار رود که در این صورت سبب خشکی فرش می شود. چون خشکی فرش ها در تراکم پایین و ضخامت بیشتری به فرش می دهد و مشتری احساس می کند که فرش متراکم تر شکننده است.

  • آیا لبه فرش پر تراکم به علت سبکی تا می خورد؟

جالب است که فرش های ماشینی با تراکم بالا به دلیل تعداد گره های بیشتر، وزن بیشتری نسبت به فرش های دیگر دارند. اما متاسفانه اگر به دلیل تنوع کیفی، در سایزهای مختلف برخی اوقات وزن کمتری در مقایسه با نمونه های مشابه دارد. بنابراین علت سبکی این فرش ها در بعضی از فروشگاه ها به دلیل تراکم بالا نیست. بلکه کوتاه بودن ارتفاع نخ خاب بیش از مقدار استاندارد و نیز تراکم واقعی کمتر دلیل این موضوع می باشد. و همچین فرش بافته شده با وزن نرمال، روی سرامیک سر نمی خورد.

  • پارگی فرش پر تراکم در شستشو قالی شویی

 

 

شستشوی فرش ماشینی تراکم بالایک تفکر اشتباه در ذهن برخی از مشتریان فرش وجود دارد، که فرش با تراکم بالاتر به علت نازکی در شستشوی مکانیزه فرش توسط قالیشویی پاره می شود. اما در واقعیت اینطور نیست، فرش تراکم بالا به دلیل فشردگی بسیار بالای گره، مقاومت بالایی در قیاس با فرش های تراکم پایین تر دارد. پس بدون نگرانی از پارگی در شستشوی فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه، در صورت مرغوبیت فرش اقدام به خرید آن نمایید.

  • ظرافت بیشتر فرش تراکم بالا

 

با بالا رفتن تراکم فرش ماشینی، انسجام و فشردگی بین الیاف هم به همان میزان بیشتر می شود، در نتیجه سایز نخ خاب هم بیشتر می گردد. بالا رفتن نمره نخ نیز باعث ظرافت بیشتر می شود. اگر مرحله تکمیل و آهار فرش درست تنظیم نباشد، باعث ضعیفی فرش و در طولانی مدت پوسیدگی شود.

  • کاهش کیفیت فرش با استفاده از نخ نامرغوب

نخ فرش ماشینی

نخ فرش ماشینی

 

 

اگر در تولید فرش تراکم بالا از جنس نخ خاب نامرغوب استفاده شود، کیفیت فرش نیز به همان میزان افت می کند. امروزه بیشتر تولیدی های فرش با تراکم بالا از پیشرفته ترین دستگاه های بافت فرش استفاده می کنند که باعث بالا رفتن کیفیت فرش می شود.

آیا فرش ماشینی تراکم بالا بخریم؟

 

  • فرش ماشینی تراکم بالا ظرافت بسیار بالایی دارد و نمی توان روی آن اجسام سنگین قرار داد. چون رد لوازم سنگین بر روی فرش بر جای می ماند.
  • از نظر قیمت هم این فرش ها، گرانتر از فرش هایی با شانه کمتر هستند. علت این بالا بودن قیمت نیز، میزان الیاف مورد استفاده، تعداد شانه و تراکم زیاد، کیفیت بالا و… است.
  • ضخامت فرش پر تراکم در قیاس با فرش های ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه کمتر بوده و به همین علت بیشتر جنبه زیبایی دارد و گزینه مناسبی برای فضاهای پر تردد نیست.
  • سایش سریع فرش نیز از دیگر معایب این فرش است. بنابراین حتما هراز چندگاهی باید فرش را بچرخانید و در جهات مخالف جارو بکشید تا دچار فرسودگی نشود.
  • به علت ظرافت فرش تراکم بالا، شستشوی آن هم باید توسط افراد خبره و متخصص انجام شود. بنابراین در صورت کثیفی و لک، دقت کنید که‌ فرش را به قالیشویی معتبر بسپارید.
  • اگر به دنبال فرشی برای نشستن بر روی آن هستید یا می خواهید از سرمای کف اتاق جلوگیری کنید. باید بدانید که فرش های پر تراکم اصلا گزینه خوبی برای این موراد نیست.

البته این که بگوییم فرش ماشینی 1200 شانه یا 1000 شانه برتری بیشتری نسبت به فرش 700 شانه و 500 شانه دارند، اشتباه است. اما می توان تفاوت هایی را در کیفیت و ظرافت آن ها قائل شود. و در پایان با توجه به سلیقه و کاربرد فرش در منزل انتخاب درستی داشت. شایان ذکر است موارد ذکر شده در مطلب بالا به معنی پایین بودن کیفیت فرش های پر تراکم نیست. بلکه می توانید کیفیت و دوام فرش ماشینی را با هم مقایسه و بهترین انتخاب را داشت.

کلام آخر

اگر به دنبال خرید فرش کاشان تراکم بالا با کیفیت درجه یک و ارزان قیمت برای مکان های لوکس با دکوراسیون شیک هستید، پیشنهاد ما فروشگاه اینترنتی فرش کوروش است. خرید فرش پر تراکم انتخاب درستی برای این فضاها است چون جلوه خاصی به پذیرایی شما می بخشد. پس حتما به آدرس www.bfarsh.com مراجعه و از محصولات این مجموعه دیدن نمایید و بعد از فرش هایی با رنگ و طرح متنوع، کالای مورد نظر خود انتخاب و ثبت سفارش کنید. تمامی فرش های ماشینی این فروشگاه با قیمتی در حدود ۳۰ تا ۵۰ ٪  ارزان تر از بازار فرش به فروش می رسند. اگر برای خرید فرش نیاز به راهنمایی و مشاوره در انتخاب فرش مناسب خانه تان دارید، می توانید با مشاوران مجموعه فرش کوروش تماس و از راهنمایی های مفیدشان استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ معایب فرش تراکم بالا

  1. Siid گفت:

    سلام، ممنون ازصداقت وراهنماییهای
    خوب شما، انشاءالله درهمه زمینه های
    زندگیتان موفق باشین
    الآن موقعیتش راندارم امیدوارم
    بزودی بتونم فرشهای قدیمیم را
    عوض کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *