مقالات فرش

تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی قیمت فرش

این روزها افزایش قیمت دلار بر روی تمامی بازارهای ایرانی تاثیر گذاشته است و در میزان خریدوفروش تاثیر گذاشته است. کمتر بازاری در ایران مشاهده می‌کنید که تحت تاثیر افزایش قیمت دلار قرار نگرفته باشد. قیمتی نوسانی که هر روز با دیگری متفاوت بوده و درحال‌ رشد و صعود است. این موضوع سبب شده است تا تمامی بازارهای ایران با مشکلاتی در خریدوفروش روبه‌رو باشند. قیمت فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست و با افزایش آن تحت تاثیر قیمت دلار، بازار این محصول نیز با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

 

شرایط فرش کاشان در نوسانات دلار

 

افزایش قیمت فرش

افزایش قیمت فرش

فرش کاشان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان انواع ماشینی و دستی در ایران، به دنبال آن است تا ابتدا به بررسی عوامل موثر بر روی افزایش قیمت فرش بپردازد. پس از آن با بررسی این عوامل، راهکارهایی را برای کنترل قیمت انواع آن و کاهش میزان هزینه محصولات ماشینی برای فروش ارائه می‌کند.

 

 

عوامل دخیل بر افزایش قیمت فرش در دنیا

 

 

در اولین قدم برای درک تاثیر قیمت دلار بر روی مبلغ این محصول، لازم است تا به سراغ چگونگی این افزایش قیمت برویم. افزایش یافتن قیمت دلار در بازار داخلی ایران، تاثیرات مخرب و فراوانی را بر روی تمامی ابعاد بازار داخلی دارد. به این وسیله مشکلات مختلف و اتفاقات بسیاری در بازارهای ایران رخ می‌دهد.

بازارهای مختلفی که بازار این محصول نیز به‌عنوان جزئی از آن بوده و بخشی تفکیک‌ناپذیر از این بازار است. در ادامه به بررسی 4 عامل دخیل و موثر در افزایش قیمت دلار خواهیم پرداخت. عواملی که پس از بررسی هریک، چگونگی تاثیر بر قیمت فرش را نیز به بحث ‌و بررسی خواهیم گذاشت.

 

 

1.      ایجاد رکود در فروش فرش

 

یکی از مشخصات ثابت و اصلی در افزایش قیمت دلار، ایجاد رکود در بازار است. زمانی که قیمت دلار نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند، تمامی بازارهای مرتبط با آن به حالت رکود درمی‌آیند. از آنجایی که امکان پیش‌بینی برای وضعیت آینده دلار وجود ندارد، بسیاری از بازاریان دست از خریدوفروش می‌کشند. از همین رو بازار این محصول نیز در زمان تغییر قیمت دلار با رکود مواجه می‌شود. رکودی که خود می‌تواند عاملی برای مشکلات بیشتر در بازار بوده و افزایش قیمت فرش و قیمت دیگر محصولات مختلف را به دنبال خواهد داشت.

 

2.      کاهش تولید فرش در بازار

 

فرش جدید کوروش

فرش جدید کوروش

با ایجاد رکود در بازار، میزان محصولات موجود در بازار به خریدوفروش نمی‌رسند. بازاریان دست از کار کشیده و در خریدوفروش محصول جدید تعلل می‌کنند. از همین رو جابه‌جایی صورت نخواهد گرفت و میزان خرید از کارخانه‌ها نیز کمتر می‌شود. تمامی این موضوعات در کنار یکدیگر، موجب کاهش میزان تولید این محصول در بازار می‌شود. موضوعی که می‌تواند علاوه بر کاهش در تولید فرش جدید و بروز کند  با خود مشکلاتی از قبیل بیکار شدن عده‌ای زیادی از افراد را به همراه آورد.

 

 

3.      بالارفتن هزینه های جانبی تولید

 

 

زمانی که با افزایش دلار هستیم با افزایش قیمت هزینه های جانبی هم دچار میشویم ماننده هزینه های نگهداری و تعمیرات دستگاه که یکی از هزینه های بزرگ در تولید فرش هست

 

 

4.      افزایش یافتن قیمت مواد اولیه

 

 

با افزایش یافتن قیمت دلار، مواد اولیه تولید، مانند نخ و رنگ و طرح و دستگاه‌های وارداتی نیز افزایش قیمت فرش را تجربه می‌کنند. بدیهی است که در این چرخه افزایش قیمت، مبلغ دلار بر روی تمامی این ابعاد تاثیر افزایش دارد. از همین رو با سرعتی کم، افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت تمامی مواد اولیه سازنده این محصولات و در نهایت افزایش قیمت نهایی خواهد شد.

 

 

5.      افزایش میزان دستمزد تولیدکنندگان

 

 

بدیهی است که با افزایش قیمت دلار، تمامی مواد موجود در بازار افزایش پیدا می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا وضعیت زندگی تولیدکننده این محصولات نیز با بی‌ثباتی روبه‌رو شده و نیاز به هزینه بیشتری برای گذران زندگی خود داشته باشد. از همین رو افزایش قیمت دلار، می‌تواند میزان دستمزد تولید کنندگان را نیز افزایش دهد. این موضوع خود عاملی برای افزایش یافتن قیمت فرش خواهد بود.

 

6.      عدم توانایی مشتریان در خرید

 

 

افزایش قیمت این محصول، همان عاملی است که سبب می‌شود تا مشتریان نتوانند خرید بیشتری داشته باشند. البته این تنها عامل موضوع نیست! افزایش یافتن قیمت دلار، پیش از این باعث شده است تا مشتریان هزینه‌های بیشتری برای زندگی خود داشته باشند. با افزایش هزینه‌های زندگی مردم، میزان توانایی خرید کم شده و کمتر کسی می‌تواند به سراغ خرید این محصول برود. ضمن اینکه قیمت این محصول نیز افزایش پیدا کرده و این مشکل دو برابر شده است.

 

 

کاهش مبلغ فرش کاشان به‌منظور برطرف‌کردن نیاز مشتری

 

 

همان‌طور که خواندید، بدیهی است که در زمان افزایش قیمت دلار، بازارهای مختلف نیز با مشکلاتی در خریدوفروش روبه‌رو شوند. در این میان، بازار این محصول نیز مشکلاتی را در خریدوفروش محصولات خود مشاهده می‌کند.

مشکلاتی که پیش از این درباره آن‌ها نکاتی را بیان کردیم. حال با توجه به مشکلات بیان شده، لازم است تا برای این بازار فکری در نظر گرفته شود. فرش کاشان به‌عنوان یکی از اعضای صنف فرش کشور، با کاهش محصولات خود تلاش می‌کند تا رکود بازار را از بین ببرد و قیمت آن را متعادل نماید.

این تولیدکننده، با فراهم‌کردن شرایطی برای خرید این محصول از محل کارخانه، تلاش کرده است تا کمترین میزان هزینه و قیمت را برای نوع ماشینی به ارمغان آورد. به این ترتیب، امید است تا مشتریان و مخاطبان بیشتری بتوانند نیاز خود را برطرف کرده و بتوانند کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 

 

آخرین نکات از تاثیر قیمت دلار بر قیمت فرش

 

 

اگر تغییرات قیمت دلار ذهن شما را نیز مشغول کرده است، باید بدانید امروز هیچ بازاری از این تغییرات در امان نیست. بازار فرش به‌عنوان یک بازار داخلی تحت تاثیر قیمت دلار و نوسانات آن، مشکلات بسیاری را تجربه می‌کند.

در این مقاله با بررسی مهم‌ترین مشکلات به وجود آمده در بازار این محصول بر اثر قیمت دلار، تلاش کردیم تا درکی مناسب از آن به وجود آوریم. درکی که به شما کمک کند تا بتوانید نسبت به افزایش قیمت فرش دیدگاه جدیدی پیدا کنید و در نهایت نیز با استفاده از راهکار بیان شده توسط فرش کاشان، به یک انتخاب مناسب و با قیمت معقول دست یابید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *